torstai 13. huhtikuuta 2017

Boksihyppy

Ja minä kun luulin ettei tämä päivä ikinä tulisi!

Crossfitissä yhtenä perusliikkeenä on boksihyppy. Siinä yksinkertaisesti hypätään korokkeelle. Boksi jolle hypätään on niin korkea, että tähän saakka olen skaalannut tekemisen - olen askeltanut hypyt WODeissa. En ole edes uskaltanut kokeilla hyppäämistä. Minulla on "huonot polvet", ne natisee, paukkuu ja niihin sattuu - erinäisiä kulumia ja iän mukana tuomia juttuja. Niinpä suojelen niitä, välillä ehkäpä liikaakin. 
Uskallanko?!?
Eilisen wodin päätteeksi meitä kehotettiin kokeilemaan ennätyshyppyä boksille. 
Salilla on sekä vanerisia bokseja, että pehmustettuja. Kummatkin on tukevia. Hyppyboksin mitat ovat: 51 cm x 60,5 cm x 76 cm. 
Boksihyppy kunnon ponnistuksella 
Päätin olla rohkea ja ajattelin, että voisin vaikka testata sen askeltamisen sijaan.  Pari kertaa meinasin hypätä - mutta jalat eivät totelleet, eivätkä vaan irronneet maasta. Otti muuten päähän... Vieressä oli permantokoroke, ja ajattelin että enkö nyt  o i k e a s t i  saa hypättyä - ja loikkasin permannolle. (20cm) Lapsellisen helppoa. Kävelin suoraan boksin luokse - ponnistin - ja hyppäsin (51cm). 
Hyppy boksin päälle - the landing
Hypyssä oli niin paljon voimaa, että pomppasin boksilta heti takaisin maahan kuin pallo! Yllätyin ponnistusvoimasta niin paljon, että jo pelkästä riemusta hyppäsin parikymmentä kertaa uusiksi boksille! Enkä edes hengästynyt - tai en ainakaan huomannut sitä kun olin niin euforisessa tilassa.
Hämmentynyt hyppääjä :)
Ihan mieletöntä miten voikaan tulla iloiseksi kun onnistuu! Laatikon päälle hyppäämisestä! 

sunnuntai 9. huhtikuuta 2017

Klassinen tapaus - rasitusastma

Rasitusastma - minullako?

Luulin, että minulla on järjettömän huono kunto (no on se kyllä sitäkin) mutta ei kyllä itselle tulllut mieleen että se voisi olla muutakin. No ok, anemian tiesin vaikuttavan hapenottokykyyn. Mutta että minulla on oikeasti rasitusastma?!?
slamball - pistää muuten kierroksia koneeseen!
Kävin työterveyslääkärillä Terveystalolla (ei mainos! Pakko kuitenkin mainita koska sain niin hyvää palvelua) jossa minut passitettiin ensin röntgeniin ja sen jälkeen keuhkosairauksien erikoislääkärille.  Erikoislääkäri oli loistava - kerrassaan uskomaton. 

Hän kävi läpi työterveyslääkärin lähetteen, kaikki puhallustestieni tulokset (PEF, spiroergo) ja arviot jonka pohjalta minut oli passitettu röntgeniin. Samalla kun hän kävi läpi tekstiä koneelta, hän suomensi minulle mitä mikäkin termi tarkoitti. Pyytämättä. Katsoimme myös röntgenkuvat yhdessä. Asiakaslähtöistä toimintaa - 10 pistettä tästä!  

Sen jälkeen hän kuunteli keuhkot ja sanoi että puhtaalta kuullostaa. Siinä kun istuin ilman paitaa lääkäri totesi että minulla on pieni rintakehä ja lisäksi selkä on aika "litteä" ja kaaret matalat, joten on ihme että sinne mahtuu tämänkään kokoiset mitkä minulla on.  Keuhkokapasiteettini on vain 70 % keskimääräisestä.  Että ilmankos mm. juokseminen on ikävää ja koko ajan tuntuu siltä että happi loppuu!
PEF-mittari (peak expiratory flow)
Kerroin hänelle harrastuksestani (crossfit) ja siitä miten happi ei vaan yksinkertaisesti riitä, miten saan yskänkohtauksia, ja että vettä pitää juoda koko ajan koska kurkkua kuivaa ja kutittaa. Hän pyysi kertomaan minkälaisissa tilanteissa on hankalinta ja kun kerroin hän huudahti -  "Klassinen tapaus! Rasitusastma!"

Rasitusastman hoito

Sain rasitusastmaan lääkityksen ja käskyn jatkaa liikuntaa. Rasitusastmaa hoidetaan parhaiten liikunnalla ja lääkityksellä yhdessä. Kummastakaan ei yksittäin ole apuja. Liikunnan avulla vahvistetaan ja ylläpidetään keuhkojen ja verenkierron toimintaa kun taas oireet saadaan lääkityksellä pidettyä kurissa.
Aina mukana 
Niinpä minulla on inhalaattori mukana salilla ja hönkäsen siitä lääkärin ohjeistuksen mukaan aina tarpeen mukaan. Ja mikä parasta - saan jatkaa Crossfit-harrastusta!
jyväskylä_crossfit
Crossfit saa jatkua!
Kiitos diagnosista kuuluu myös meidän salin Crossfit-valmentajille, jotka passittivat minut tutkimuksiin seurattuaan minun oireilua. He näkivät että hengen haukkominen ja yskä voivat olla muutakin kuin huonosta kunnosta johtuvaa. En olisi ikinä älynnyt itse mennä lääkäriin - eihän sinne hengästymisen ja huonon kunnon  takia tule mentyä!?!

perjantai 7. huhtikuuta 2017

Zinzino Balance Oil kokemuksia osa 1

Zinzino Balance Oil  -  mikä tämä juttu oikein on?

Kaupallinen yhteistyö Zinzino ja Nelkytplusblogit

Zinzino on verkostomarkkinointi- / suoramyyntiyritys / kotimyyntiyritys. Eli se kuuluu niihin, joita kohtaan olen aina suhtautunut hieman varauksellisesti. Ensimmäinen ajatus on epäilys. Että siinä on jotain outoa. Miksi tuotetta ei saa kaupasta? Monesti mietin miksi hyvälle tuotteelle valitaan jakelukanavaksi kotimyynti? Ehkäpä se vaan on valinta samalla tavalla kuin kivijalkaputiikki vs tavaratalo, tai varaosaliike vs huoltoasema?
zinzino balance oil omakohtaisia kokemuksia
Balance Oil, sitruunan ja appelsiinin makuiset
Ennen kuin lähdin mukaan tähän tuotetestaukseen luin ja tutkin asiaa aika laajasti. Sekä puolesta että vastaan.  Löytyi muuten paljon tunnepohjaisesti kirjoitettua ja vihamielistäkin tekstiä? Kotimyynti herättää kyllä joissakin omituisen vahvoja tunteita? Omituista.  Kaikilla, jotka myyvät tuotteita tai palveluja on agenda jonka pohjalta toimivat.  Joten kannattaa aina muistaa pitää oma järki päässä kun juttuja lukee.

Yhteyshenkilöni on luotettava ja meillä on yhteisiä tuttuja, joten koin että voin osallistua tähän hyvällä mielellä.  Yritys, joka edustaa Balance Oil-tuotetta on Zinzino. Se on NASDAQ OMX First North listattu yritys (ko. pörssistä löytyy tietoa vaikkapa täältä Wikipediasta).

Tutkin tuoteselosteet tarkasti.  Öljyssä jonka otin käyttöön on kalaöljyä (sardelli, makrilli, sardiini) ja kylmäpuristettua oliiviöljyä lisättynä D3-vitamiinilla. Enkä usko että nämä ainakaan huonontavat veriarvojani. Omegoja pitää syödä jokatapauksessa, ja uskon, että tämä on parempi valmiste kuin ne vihreässä purkissa olevat kalanmaksaöljykapselit, joita minulla on keittiönhyllyllä. Ainakin sisältöjä vertailemalla vakuutuin. Alla vielä pari kuvaa pullon kyljessä olevasta sisällysluettelosta.
zinzino_balance_oil
Balance Oilin ravintosisältö

zinzino_balance_oil_ravintosisältö
Ei muuten ole helppo kuvata kaarevalta pinnalta tekstiä!
Sain siis testattavaksi Balance Oil-tuotteet 120 pv ajaksi. Ennen aloitusta piti mitata lähtöarvot. Otin siis verinäytteen Se on helppo tehdä, reikä vaan sormeen ja veritipat näyteliuskalle. Verinäyte otetaan, jotta voin seurata muutoksia ja tämän pohjalta kertoa omakohtaisia Balance Oil kokemuksia. 
kuivaverinäyte
Näyteliuska kuivumassa
Verinäyte on "kuivaverinäyte". Eli veritipat tiputetaan näyteluiskalle, näytteen annetaan kuivua, jonka jälkeen se suljetaan mukana tulleeseen alumiinipussiin. Pussi laitetaan kirjekuoreen ja lähetetään tutkittavaksi laboratorioon. Se analysoidaan Vitas As laboratoriossa Oslossa. Siitä analysoidaan ravahappotasapaino.  Kuivaverinäytteestä voi lukea lisää vaikkapa Zinzinon esitteestä täältä tai laboratorion omilta sivuilta täältä.

Lähtötason tulos - omia Zinzino Balance oil kokemuksiani

Olen saanut lähtötason tulokset. UNBALANCED luki siinä rapsassa. Eli saan Omega 6 ihan liikaa verrattuna Omega 3. Suositeltu suhde on 5:1 tai mieluummin jopa 3:1. Ja minulla surullinen 16,3:1.

Annan nyt sen 120 päivän kulua jonka jälkeen teen mittauksen uudestaan. Mielenkiinnolla odotan mitä testitulos näyttää, ja miten arvot muuttuvat jos muuttuvat. Jatkan jokatapauksessa kasvispainotteista ruokavaliota, vähennän vielä tuon sokerin käyttöä ja otan kiltisti päivittäisen öljyannokseni. Testijakson lopussa teetän myös laajan verenkuvan (maksan itse). Edellinen tehtiin reilu kuukausi sitten. Kiva katsoa miten minun muiden veriarvojen on käynyt.
zinzino

Ja hei epäileväiset, älkää vaivautuko ikävillä kommenteilla. Olen itsekin skeptikko, ja ehkäpä juuri tästä syystä ajattelin kokeilla tämän! 

Palaan asiaan lähiaikoina, kun kerron tarkemmin tuosta lähtötason tuloksesta.  Ja tietenkin teen seurantapostauksen kun olen tehnyt sen toisen testin noin 3-4 kk kuluttua! :)

Omegoista ja Balance Oilista erilaisia postauksia löytyy mm näistä linkeistä: 
http://veerand.blogspot.fi/2017/01/zinzino-test-results.html?m=1
http://www.aitiyrittaa.fi/2016/04/vierasblogi-hiljainen-tulehdus-seka.html?m=1
http://www.tikis.fi/ravinto/rasvahappojen-viidakko-mita-sinun-tulisi-tietaa-rasvoista/
http://www.tikis.fi/ravinto/tulehdusta-vahentava-ruokavalio/
http://ainomakela.fitfashion.fi/hillitse-hiljaista-tulehdusta/
http://olliposti.fi/omega-3-tarkein-ravintolisa/

keskiviikko 5. huhtikuuta 2017

Pakasteen tyhjennystä

Pakasteen tyhjennys on hyvä aloittaa viimeistään näin keväällä - siis jos sitä ei aiemmin ole saanut aikaiseksi. Minulla on paha tapa säästellä esimerkiksi marjoja syksyllä - etteivät ne sitten loppuisi liian aikaisin. Ja keväällä tulee sitten kiire käyttää niitä, ennen kuin uusien satokausi alkaa.
punaisia ja mustia herukoita
Meillä on aika paljon herukkapensaita, joten herukoita löytyy pakkasesta. Niitä on käytetty leivonnassa sekä mehuissa ja smootheissa. Mutta kyllä niistä tulee tosi hyvää hilloakin. Se hillo minkä teen ei ole makeaa, vaan enemmänkin kirpakkaa - mutta ihan tajuttoman hyvää jos tykkää sellaisesta pikkasen äkäisen makuisesta.
marjat ja sokeri kattilassa
Herukkahillo 
0,8 l punaherukoita (pakaste)
4 dl sokeria (tai vähemmän)
Laita pakastemarjat kattilaan ja kaada sokeri päälle. Yleensä annan marjojen sulaa noin tunnin ajan ennen keittämistä. 
Kuumenna marjat ja sokeri kiehuvaksi, ja anna kiehua kymmenisen minuuttia välillä sekoittaen. Kuori pinnalta vaahto lusikalla. Anna hillon jäähtyä 20 minuuttia ja sekoita välillä. 
Kuumenna haluamasi puhdas lasiastia ja kansi. Kaada hilloa astiaan ja sulje kansi tiukasti. Kippaa astia ylösalaisin ja anna jäähtyä. Säilytä jääkaapissa. 
muista kuumentaa lasiastiat ennen tölkittämistä!
Jos et tykkää siemenistä hillossa niin kiehauta marjat ilman sokeria ensin, paseeraa seos (purista esimerkiksi siivilän läpi), lisää sokeri ja kiehauta seos niin että sokeri on kunnolla sulanut.  Ja sitten tölkität.
Tämä on tosi kivan makuista esimerkiksi luonnonjogurtin ja banaanien kanssa. Tai banaanilettujen tai pannarin kanssa. Ja tosi hyvää tämä on tuorepuurossa! Tämä ei ole kovin säilyvä hillo. Teen mieluummin pienempiä hilloannoksia, niin sokerin määrää saa säädeltyä pienemmäksi.  Jääkaapissa tämä kyllä säilyy helposti parisen kuukautta, ellei se tule syötyä nopeammin! Meillä tämän kokoinen annos kestää 1-2 viikkoa, jonka jälkeen onkin tehtävä uusi erä. 
jääkaappiin menossa
Mitenkäs teillä? Onko marjoja vielä pakastimessa? Ja jos on, niin tuleeko keitettyä hilloja?

tiistai 28. maaliskuuta 2017

Crossfit Open 2017 takana

Nyt on Crossfit Open 2017 onnellisesti takana ja on reflektoinnin aika.
just treenin jälkeen - hikinen, punainen ja vähän vauhko ilme :D

Mikä meni hyvin?

Tavoitteena oli selvitä hengissä...ja se toteutui!
Olen erittäin ylpeä siitä, että sain suoritettua kaikki viisi lajia. Yhtäkään kertaa en jättänyt kesken, vaan tein kiltisti joko kaikki toistomäärät, tai urheilin läpi annetun ajan. Olen kiitollinen siitä, etten loukannut itseäni (enkä ketään muitakaan).

Huomasin muuten miten äärettömän iloiseksi ja onnelliseksi sitä tulee kun treenikaveri ylittää itsensä kisassa! Oli ihan mahtavaa seurata kun toinen kiskoo leukoja euforiassa (vaikka etukäteen kuvittelee että saa vain muutaman) tai miten hän jaksaa punnertaa vielä muutaman lisää, vaikka makaa ihan rättipoikkiväsyneenä laittalla.
17.1:n burpeesit otti vähän koville

Mikä meni huonosti?

Periaatteessa mikään ei mennyt huonosti. Suoritukset oli omaan kuntotasoon ok. Huomasin, että edellisenä yönä pitää nukkua kunnolla. Samoin sen, ettei syömistä saa laiminlyödä "kisapäivinä" eikä oikeastaan muutenkaan.

Mitä on opittava?

Jos nyt ihan liikuntasuorituksista puhutaan, niin tekniikkaa, kestävyyttä ja voimaa on saatava lisää. Mutta tämän tiesin jo ilman näitä Openeitakin. Minun pitää liikkua fiksusti, sillä pelkän määrän lisääminen vie huonoon suuntaan.
Thrusterit on jees, vaikkakin raskaita

Mitä on kehitettävä?

Varmaankin kaikkea, mutta luultavasti eniten asennetta. Liika varovaisuus ei ole hyvästä. Ei toki rämäpäisyydestäkään ole hyötyä, mutta sellainen pikkasen kovempi tekemisen meininki saisi olla. Pelkään ihan hurjasti että satutan itseni - en luota siihen että voimaa (tai taitoakaan) olisi tarpeeksi. En myöskään puske itseäni riittävän kovasti, koska pelkään että voimat ei riitä kaikkiin toistoihin. Näin jälkikäteen ajateltuna, olisin voinut pitää yllä kovempaa vauhtia, tai pitää suoritusten väliset tauot hieman lyhyempinä.
Mutta älkää nyt luulko, että suoritin kevyesti, en missään nimessä. Luultavasti olisin saanut nipistettyä sekunnin sieltä ja toisen täältä hippasen ripeämmällä tahdilla. Mene ja tiedä.
Tässäpä tämän hetken tulos - omassa ikäsarjassa Euroopassa sija 822 ;)

Crossfit Open 2018?

 Kyllä vain. Jos nyt mitään outoa ja omituista ei vuoden aikana tapahdu, niin kyllä aion osallistua ensi vuonna myös.  Aikomus on treenata systemaattisesti, sillä tavoite on tehdä kaikki lajit ensi vuonna Rx:nä. Eli skaalaamatta. Lisäksi tavoite on olla omassa ikäsarjassa (naiset 50-54) Suomessa 5-10 parhaan joukossa. Ja Euroopassa 100 parhaan joukossa.

Tämä vaatii kovasti töitä. Fyysisellä puolella voiman ja tekniikan kasvattaminen sekä kestävyyden parantaminen. Henkisellä puolella on opittava sietämään epämukavaa oloa (sitä tunnetta ettei jaksa) ja sitä että sattuu (siis hapottaa). Lisäksi ruokailuun joudun ihan varmasti kiinnittämään huomiota - makrot kohdalleen niin sanotusti!
painoja...
Voi olla, että aloitan räätälöidyn harjoittelun valmentajan opastuksella. Hirmuinen hinku ja halu sekä palo tähän lajiin on. Katsotaan nyt kesään mennessä miten tässä kehittyy ja kuinka kova menestymisen nälkä iskee.

Jokatapauksessa jäätävästi töitä joudun tekemään!