Karjalasta kajahtaa...

 Ostin eilen uuden Olivian, ja siellä sattui olemaan juttu karjalanpiirakoista. Juttu oli hyvä, ja mulle tulikin pakottava tarve leipoa niitä. Osa syynä saattoi kyllä olla myös Taikun viimeviikolla leipomat piirakat. Oli tosi herkullisen näköisiä, nam!
puuroriisiä, ohrasuurimoita ja ruisjauhoja
 Tein sekä ohra- että riisitäytteisiä. Piirakat ei ole minun vahvin alue, vaikka mun isä onkin Karjalan poikii. Ja Mieskin on itärajalta. Olikohan toinen tai kolmas kerta kun leivoin näitä.
Ehkä hiukan muotopuolia
Ohje on helppo ja tarpeet edullisia. Puuro kannattaa keitettää ensimmäisenä ja antaa sen jäähtyä. Vaihtoeshtoisesti sen voi keittää jo edellisenä päivänä.  Sekä riisipussissa että ohralaatikon kyljessä on puurontekoon hyvät ohjeet.
Piirakan kuoritaikinakin on hyvin yksinkertainen. Ruis- ja vehnäjauhojen suhteita voi muuttaa oman maun mukaan. Alla yksi perusohje: 

Kuoritaikina
1½dl kylmää vettä
1tl  suolaa
3dl ruisjauhoja
1dl vehnäjauhoja


Hyviä kuvallisiakin ohjeita piirakoiden tekoon löytyy netistä paljon, joten en kirjoita pitkää sepostusta niiden tekemisestä tähän. Kaulitseminen ( tai ajelu) ja rypyttäminen on mielestäni haastavinta. 
Aika lämmin tuli kun uuni piti lämmittää niin kuumaksi. Lopuksi söin kaksi kylmän maidon kanssa. :)
 Ja luulen että mun Mies syö loput!

Kommentit

  1. Nams - mä olen näitä joskus nuorena rypyttänyt liukuhihnalla Oululaisen leipomolla Lahdessa. Se oli haluttu homma leipomon puolella ja aina välillä sitä pääsi tekemään - siinä kun sai istua, muualla seisottiin hihnan äärellä. Mun äitini on mestari näiden teossa ja itse en edes muista, koska olen viimeksi itse tehnyt - pakkasestakin kun saa. Oletko sä muuten uittanut nää voisulassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mummo oli loistava rypyttäjä ja maailman paras piirakoiden tekijä.
      Tää taisi olla mulle kolmas kerta kun tein näitä.
      ja juu, piirakat on uitettu voi-maitoseoksessa :)

      Poista
  2. Voi nams! Ihania! Mä olen kerran elämässäni karjalanpiirakoita tehnyt ja palaute oli niin murskaava (ainakin 13-vuotiaan mielestä), että sen koommin en ole niitä tehnyt. Pitänee näin aikuisemmalla iällä harkita uudelleen, josko ei enää nakkelisi niskojaa jos joku erehtyy sanomaan, että vähän liikaa riisipuuroa näissä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tee vaan! Mullakin meni pitkään ennen kun uskalsin taas kokeilla... Itsekritiikki ehkä vähän turhan korkea. Eihän kaiken tarvitse heti eka kerrasta onnistua loistavasti!! Pääasia on että yrittää :)

      Poista
  3. Hyvältä näyttää sinunkin piirakat :) Ja se maku kun ne on just leivottu, ei sitä voita mikään..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos. :)
      Vähän turhan herkkuja ovat kyllä tuoreena!!

      Poista
  4. Vähäks ne on ollut hyviä! Mä olen joskus kanssa tehnyt karjalanpiirakoita,mutta siitä on tosi kauan aikaa, siis TODELLA kauan. Täytyy varmaan ruveta verestämään taitoja;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. siitä vaan testaamaan. Ei ne niiiin kovin vaikeita ole. :)

      Poista

Lähetä kommentti