Lisää ruokailuasiaa

Eilen vähän vihjasin, että aion puhdistaa ruokavaliota aika tosissaan seuraavan kuukauden aikana. Sen pitäisi onnistuakin ihan nätisti nyt kun asun taas täällä kotona.
avokadoa ja ruisleipää, namskis!
Tarkoituksena olisi ostaa luomua, aina kun se on järkevää. Ostan kotimaisia aineksia, aina kun vaan voi. E-aineita ja muita lisäaineita aion kytätä ja vältellä ihan tosissaan. Periaatteessa näin meillä toimitaan jo nyt. Mutta ajattelin, että jos kiristäisi tätä vaihdetta piirun lisää. En syö lounasruokalassa, vaan otan eväät mukaan. Näin tiedän aina mitä suuhuni laitan.
Lihaa söisin kerran viikossa. Kalaa 1-2 kertaa viikossa, samoin kun kananmunia. Muutoin pyrkisin kasvispainotteiseen ruokaan. Onhan se ekologisempaakin.
En mä silti kahvista luovu. 1-2 kuppia päivässä pitää saada. Mutta karkista ja muusta hötöstä luovun. Pullan ja leivän leipoisin itse. Paitsi ruisleivän ostan. Ei ole Oululaisen jälkiuunileipää voittanutta, ei!
En minä osaa sanoa vaikuttaako tämä mihinkään. Mä nyt kuitenkin ajattelin katsoa, jos tällä saisi pysymään migreenin pois. Ja jos ei tämä auta, niin tuleehan ainakin parempi omatunto. Ja olenpa taas hurahtanut johonkin epätieteelliseen ihmiskokeiluun.....
wehearit
Hmmm...Yritän syödä monipuolisesti ja säännöllisesti. Niin ettei verensokeri heittele. Olen huomannut, että kolmen tunnin rytmitys sopii minulle. Ruuan pitää olla hyvälaatuista. Siis kasviksia, täysjyväviljaa, hedelmiä ja sopivasti proteiinia. Nopeat hiilarit (suklaa, karkit, limsa) laukaisee toisinaan migreenin. Vettä pitää muistaa tankata jatkuvasti, samoin olen huomannut että vihreä ja valkoinen tee "estää" tai lieventää kohtauksia. Ja kahvia pitää saada aamulla. Minulle säännöllisyys on tosi tärkeää ruokailussa. Liikunnassa määrä ja laatu on tärkeitä, ainakin minulle. Ja tämä koskee myös nukkumista. Nukkumaan pitää mennä ajoissa ja unta tulee saada riittävästi. 
weheartit
Varmaankin pitäisi vielä lisätä magnesiumia ruokavalioon. Sen vaikutuksesta migreenin on kirjoitettu paljon positiivista netissä. Voisihan tätäkin kokeilla.
No niin, suunnitelma kuulostaa hyvältä. Nyt se pitää vielä toteuttaa :)

Kommentit

  1. Kyllä,kuulostaa huvältä :) Tsemppiä!

    VastaaPoista
  2. Itse olen puolitoista vuotta sitten siivonnut ruokavaliotani aika lailla. Vuosi sitten sain keliakiadiagnoosin ja sen myötä sitten parani vieläkin ruokavalioni. Viimeisen puolen vuoden ajan olen lisännyt hyvin paljon marjojen ja vihannesten käyttöä. Elinvoimaa on tullut tosi paljon lisää.
    Olin pari kuukautta sitten eräässä keliakialiiton jäsentapahtumassa, jossa oli puhetta gluteenin vaikutuksesta ruokavaliossa... ja siellä tuli sellainenkin esiin, että gluteeni saattaa aiheuttaa jollain tuota migreeniä. Itsehän olen kärsinyt vuosi ennen mun diagnoosia jatkuvasta päänsärystä, mutta se on diagnisoitu aina jännityspäänsäryksi. Gluteenittoman ruokavalion myötä on se päänsärkyni vähentynyt huomattavasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, kun olet ruokavaliolla saanut positiivisia muutoksia aikaiseksi!
      Mä luin jonkun samankaltaisen jutun, että gluteeni aiheuttaa migreeniä. Katsotaan nyt ensin, miten nämä muutokset vaikuttaa.
      Ihmiskeho on kyllä niin monimutkainen ja yksilöllinen juttu.

      Poista

Lähetä kommentti