Ihana Rooma

Tiberin rantaa
Eilen illalla palattiin Roomasta takaisin kotiin. Sää oli Italian pääkaupungissa hyvä. Lämpötila oli +20 ja taivas joko aurinkoinen tai puolipilvinen. Torstaina satoi ehkä tunnin, mutta olimme silloin Pietarin kirkossa, joten se ei meitä haitannut.
Voi näitä värejä...
Tätä pyörää ajoi todella tyylikäs n.60v "pankkimies"
 Matkalla oltiin mun miehen ja mun vanhempien kanssa. Matka oli vanhemmilleni ensimmäinen Roomaan, joten kaikki tärkeät nähtävyydet tuli kierrettyä. Liikuimme pääasiallisesti kävellen ja metrolla (joka sekin oli ensimmäinen kerta mun vanhemmille).
Kuvat eivät tee oikeutta...
Colosseumilla kävimme opastetulla kierrolla. Kattava opastus oli englanniksi. Rakennus on kyllä vaikuttava, kun ajattelee, että se on rakennettu niin kauan sitten, ja sen aikaisella tekniikalla ja on yhä pystyssä.
 Opas kertoi paljon mielenkiintoisia asioita mm rakennuksen historiasta ja tietenkin hurjia tarinoita areenalla tapahtuneista näytöksistä.

Teimme myös opastetun kiertoajelun bussilla (Ciao Roma Open Tour) jolla näki hyvin "tärkeimmät" nähtävyydet. Sen jälkeen on helppo valita minne haluaa energiansa panostaa.
Nähtävyysähky voi tulla, jos ahnehtii liikaa kerralla.
Foro Romano
...kuten tässäkin!
Söimme paljon jäätelöä, hyviä voileipiä, pizzaa, pastaa, risottoa... Välillä kävimme ravintolassa, välillä trattoriassa tai osteriassa, ja usein istuimme jonnekin portaille, tai suihkulähteen reunalle muiden turistien sekaan haukkaamaan jotain nopeasti. Ja vettä kului tietenkin paljon!
lammasta, äyriäisiä, risottoa...
Trasteveressa käytiin Gianicolon päällä olevalla terassilla ihailemassa huikaisevaa maisemaa. Reitti ylös (ja alas) on todella kaunis. Liikuimme täälläkin kävellen.
Gianicolon päällä... Täällä oli muuten patsas poikineen...
Vatikaanissa käytiin miehen kanssa vain Pietarin kirkossa, mutta mun vanhemmat kävivät lisäksi ihmettelemässä mm kupolia. Me taidettiin jonottaa kirkkoon sisälle noin tunti, vaikka mentiinkin heti aamusta. Opastus on vähän kehno alueella. Kameralla ei saa tallennettua paikan mahtipontisuutta. Se on aika hurja. Michelangelon Pietá oli suorastaan henkeäsalpaavan kaunis...
Lensimme Norwegianilla (toimi moitteettomasti), yöpymisen otin Bookingin kautta (hotelli oli juuri niin kuin tilattu, ei siis pettymystä) ja kuljimme Fiumicinon kentälle ja takaisin Leonardo Express junalla. Se kulkee puolen tunnin välein, ja on siisti ja nopea.
Vespat rivissä!
Ostoksia en juuri tehnyt, sillä matka oli syntymäpäivälahja isälle (70v), joten keskityttiin ihan mun vanhempien kiinnostuksen kohteisiin. Matka oli oikein mukava ja rento, ja äiti ja isä sanoivatkin tulevansa vielä uudestaan!

1. Onpas ollut onnistunut lahja, jos uudestaan ovat vanhempasi vielä menossa;) Kiitos kuvista ja tunnelmista - matkakuume senkun nousee...

1. tykkäsivät kovasti! Omat vanhemmat on helppoa matkaseuraa :)

2. Voi kyllä Rooma vaan on ihana, kiitos ihanista kuvista! <3

3. Ihana matkapostaus! Näitä on aina ihana lukea ja varsinkin Roomasta, kun se on itseltä jäänyt näkemättä.
    Teillä oli onnistunut lahjamatka, hieno juttu!

1. Kiitos :)
      Sinne kannattaa matkustaa vaikka lyhyemmäksikin aikaa. Välimatkat kaupungissa voi mainiosti liikkua kävellen :)