Haluanko vain haluamisen vuoksi?

Voi itku. Ihan oikeasti. Asia on pieni, lähes mitätön, mutta kyllä harmittaa, kun en osaa yhtään ajatella tätä asiaa järkevästi.

Haluaisin nimittäin Odd Mollyn suloisen ja ihanan Lovely Knitin. Sen tummansinisen, jossa vaaleansininen nauha. Tiedättehän? Olen klikannut sen jo 4 kertaa Booztin verkkokaupassa ostoskoriin. Ja yhtä monesti olen siitä luopunut.
Ihanan neuleen kuva on lainattu Boozt-verkkokaupan sivuita
En tarvitse sitä. Eikä se kyllä käy mun olemassaoleviin vaatteisiinkaan...kai? Paitsi niiden leveähelmaiten hameiden kanssa talvella. Ja tummien housujen kanssa.Ja jos ostaisin tummat farkut, niin kävisi se niidenkin kanssa.... Ja jos tulisi kylmä talvi, niin tätä voisi tarvita paljonkin.
Lovely Knit by Odd Molly     kuva lainattu Odd Molly
Tulisikohan sitä pidettyä? Onko se liian hörsö? Voiko sitä pitää töissä? Jos ei voi, niin ei sitä kyllä sitten kannata ostaa... Aika paljon sitä pitäisi käyttää että hinta/käyttökerta olisi edes jotenkin järkevä. Jaksaisinko pitää sitä monta vuotta, ja kymmeniä päiviä vuodessa?
Lovely Knit by Odd Molly     kuva lainattu Odd Molly
haluan, haluan, haluan sen. Mutten tiedä miksi? Olenko muodostamassa uutta minäkuvaa tämän neuleen kautta. Vai haluanko sen siksi, kun se poikkeaa mun normivaatteista?
Lovely Knit by Odd Molly     kuva lainattu Odd Molly
Tottuuko kuvioon? Kyllästyykö siihen? Ostanko vai en... voivoi, on mulla ongelma ;)

Kommentit

  1. Eka kertaa ikinä missään blogissa törmään tällaiseen kypsään harkintaan ostosta tehdessä, wau! :)
    Kyllä tuo sinun vaatteisiisi sopii, ihan varmasti.
    Olipa päätöksesi kumpi tahansa (ostaa tai jättää ostamatta), se on varmasti hyvä, kun teet sen harkitsemalla noin huolella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips! TÄtä vatuloimista olen harrastanut koko ikäni. Nuorempana siksi kun ei ollut rahaa, ja piti siksi tehdä valintoja. Ja nyt aikuisena ihan siksi kun tämä tapa on niin mennyt luihin ja ytimiin. 200 euroa neuleeseen, ja vielä kuviosellaiseen on mun mielestä paljon rahaa. Nättihän se on, mutta onko se nyt niiiiin nätti?!? ;)
      Olen aika varma, että se jää ostamatta. Eli naisenlogiikalla säästän rahaa....
      Mukavaa viikonloppua! :)

      Poista
  2. Minulla oli jokunen aika sitten sama juttu ihan saman neuleen kanssa:) Sitten koitin sitä vihdoin ja viimein kaupassa ja ihastus lopahti siihen. Samoin on käynyt monen muun vaatteen kanssa ja siksi jätänkin nettiputiikkien käytön suosiolla muille. Neuleessa ei sikäli ollut mitään vikaa mutta se on aika paksu puettavaksi talvella takin alle. Päädyin lopuksi ohueen ja yksinkertaiseen kashmirneuleeseen joka sopii kaikkien vaatteideni kanssa. Ohuuden vuoksi myös vaikka hameen vyötärönauhan alle:)

    Sovittamalla piinasta yleensä pääsee, joskus vaate lähtee mukaan joskus sille ei sovituksen jälkeen enää osoita pienintäkään ajatusta:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Olisi niin kiva kun pääsisi kokeilemaan sitä jonnekin. Mutten kyllä täällä kotikaupungissa ole ko tuotteeseen törmännyt.
      Nättihän se on, ja söpö. Luulen, että se jäisi mulla niin vähälle käytölle, että varmaankin passaan tällä kertaa. Jospa sen ostaa joku sellainen joka haluamisen lisäksi myös tarvitsee sen? :)

      Poista
  3. En halua estellä, mutta jos mietit asiaa noin paljon, niin onko sitten sinun juttusi? Itse olen huomannut, että jos intuitiivisesti heti tiedän, että "tuo on minun vaatteeni", niin se on. Sitten jos jään jahkailemaan ja mietin asiaa, niin loppujen lopuksi ei taidakaan olla minun juttuni. Itse pyrin nyt aktiivisesti järkeistämään vaatevalikoimaani ja olen todennut, että erikoisemmat tapaukset jäävät aina vaan vähälle pidolle.

    Mutta jos tunne kertoo, että on juuri sinun juttusi, niin siitä vaan!

    Iloista viikonloppua,
    Päivi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta puhut. Siksi pyrinkin siihen, että itselleni ns outoja vaatteita ei ostella. Mulla on yksi turkasen nätti ruutupaita ollut kaapissa kohta 4 vuotta, ja olen käyttänyt sitä 2 tai 3 kertaa. Eli joskus hairahdan minäkin. Onneksi sen hankintahinta ei ollut tuota tasoa.Huh!
      Kivaa viikonloppua!

      Poista
  4. Joskus sitä vaan kaipaa jotain hieman erilaista, ehkä se voisi juuri siksi tuoda pientä vaihtelua ja piristystäkin arkeen, kun puet tämän neuleen päälle. Kivan näköinen se ainakin on, ja varmasti sun vaatteista löytyy montakin ala-osaa, johon tämän yhdistää. Ainakin olet tarkkaan miettinyt hankinnan, olipa lopputulos kumpi vain :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä! Välillä olisi kiva, kun sen ainaisen mustavalkoisen vaatetuksen lisäksi olisi jotain erilaista. Mutta ehkäpä on parempi jättää "outoilu" muille.
      Tykkään tuosta tosi paljon. Ja kyllä siihen löyty alaosia kaapista...mutta haluanko "hampaat irvessä" käyttää samaa kirjavaa neuletta koko talven, kun haluan saada sen käyttökertakustannuksen mahdollisimman alas? En usko.
      Eli neule taitaa jäädä Booztille myytäväksi :)

      Poista
  5. Itsekin olen yrittänyt opetella tuota harkitsevaa ostamista osittaisen ostolakkoni aikana. Ja paljon on jäänyt ostamatta. Toisaalta - parhaat ostokset on tullut tehtyä fiilispohjalta - siis eipä ole minusta neuvojaksi.
    Kivaa viikonloppua sinne pähkäilyjen pariin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, pähkäilyt on taidettu pähkäillä. Harkinta tuo hyvän fiiliksen. Taitaa neule jäädä nyt ostamatta. :)
      Eihän tämä mikään oikea ongelma ole, mutta välillä pienetkin asiat jää kiertämään kehää... Jospa keskittyisin nyt tähän keittiöremppapähkäilyyn :D

      Poista
  6. Vaikea sanoa mitä sinun pitäisi tehdä:)
    Nykyinen ostos käyttäytymiseni on muuttunut reilun 1.8 kuukauden aikana huomattavasti. En enää osta koska haluan, haluan ja haluan.Töitä se vaatii alkuun. Ja huomaan kun teen päätöksen olla ostamatta, en oikeastaan haluakaan:)
    Nätti on neule kyllä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä oletkin onnistunut hienosti harkintaprojektissa!
      No nätti se neule on, se on totta. Mutta ehkäpä tämä oli vain haluamista haluamisen vuoksi. Ei mulla taida oikeasti olla tarvetta tuolle. Mulla on jo niin monta nättiä Benettonin perusvillaneuletakkia, että enköhän pärjää niillä ensi talven! :)

      Poista
  7. No mulla oli sama juttu. Halusin tuota samaa takkia, klikkasin ostoskoriin, peruin, nukuin yön yli
    jne. Jouluna perhe kyseli mitäköhän äidille? Äitipä tiesi mitä toivoo. Olen käyttänyt talvella ja kesällä,
    mutta jotenkin tulee säästeltyä, kun se oli niin kallis, vaikka pitäisi olla toisin päin.
    t. Orvokki

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, hyvä idea! Jos vielä joulunakin oikeasti, oikeasti haluan tuon neuleen, niin voin sitä toivoa perheeltä. Pitää kuitenkin käydä vielä kokeilemassa sitä "jossakin"... että onko se niin kiva, kuin miltä se näyttää!
      No joo, vaatteet on tarkoitettu käytettäviksi, mutta ymmärrän kyllä senkin, että kalliimpaa hiukan sästelee...ettei se kuluisi :)

      Poista
  8. Itse olen huomannut, että ihastun välillä johonkin vaatteeseen tietäen, että se on aivan poikkeava omasta tyylistäni, hörsö, pitsiä, väärän värinen, tai muuten eiminua. Ja se kiertää päässä...mutta joskus kun tälläisen jutun olen ostanut, niin ihailen sitä aikani vaatekaapissa ja pitämättä se yleensä jää. Ja noin kallis neuletakki...hmm...harmi jos jää pitämättä, mutta hienoa, että pohdit ostosta noin!
    Toisaalta, joskus kun joku juttu ei jätä rauhaan, osoittautuukin se jälkeenpäin loistavaksi ostokseksi! Niin, ota tästä nyt sitten selvää, heh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta puhut! Joku itselleni erilainen vaate saattaa jäädä kiertämään kehää, eikä se jätä nillään rauhaan. Mutta nyt jätti! Tein päätöksen, etten osta sitä. Se vaan ei ole minulle järkevää :)

      Poista
  9. Olipa jännä juttu, nimittäin olen juurikin samaisen neuletakin kohdalla käynyt samaa keskustelua itsekin kanssa. Nyt olen päättänyt, että ostamatta jää, jos tarvitsee niinkin paljon miettiä kuin minä olen tehnyt. Toki jos se tulee jossain alessa eteeni, niin sitten voidaan taas ottaa uudelleen harkintaan : )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän, koska se neule on niin kiva!
      Ostamatta se minullakin nyt jäi. Ja todentotta, jos siitä tulisi erinomainen tarjous, niin sitten voisin minäkin harkita uudelleen :)

      Poista

Lähetä kommentti