keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Unesta ja sen tarpeesta

Flickr Creative Commons, by Neal Fowler
Olen ollut (ainakin ennen) hyvä nukkuja. Nukuin pitkiä yöunia, päiväunet ei haitanneet, ja uni on tullut kun on ajatellut tyynyä... Eipä ole ennen ollut nukahtamisvaikeuksia, ja yöt ovat olleet pitkän ja rauhallisen unen aikaa. Paitsi nyt...
Kuva Flickr Creative Commons, by stephen jones
Oli aika pysäyttävää katsoa oman unen laatua ja pituutta Loop-rannekkeen raportista. Unta tulee öisin alle 7 tuntia ja rauhallista unta vaivaiset 5 tuntia. Ilmankos väsyttää! Unirytmi näyttäisi olevan  ihan kadoksissa.
Mitä säännöllisempi rytmi on päivällä, sitä paremmin nukahdan illalla ja yöllä. Läppärillä touhuaminen ja puhelimen näpelöiminen ennen nukkumaan menoa ei ainakaan auta unten maille siirtymistä. Muistelisin, lukeneeni jostakin, että näytön sininen valo häiritsee melatoniinin tuotantoa. Oma tavoite on että kello 20 jälkeen en enää tietokonetta käyttäisi ja puhelimenkin käyttö olisi sen jälkeen minimissä.
Kuva Flickr Creative Commons, by Doug Wertman
Peiton pitää (ainakin näin talvella) olla riittävän lämmin, ei mikään ohut "kutale". Ja villasukatkin lämmittää mukavasti. Nimittäin kun palelee, niin on hippasen vaikea saada unesta kiinni. Ainakin minun.  Yövaatteiden on hyvä olla mukavat, pehmeät ja lämpöiset. Huoneen tuulettaminen tai ikkunan auki pitäminen (lämmityskauden ulkopuplella) auttaa myös.
Kuva Flickr Creative Commons, by bia lopes
Unihan on tärkeää. Yhtä tärkeää kuin ravinto, liikunta, vesi...
Kuva Flickr Creative Commons, by Megapixx
Jos se uni ei sittenkään tule, niin tartun kirjaan. Mutta joskus kyllä ottaa päähän, kun toinen jo nukkuu vieressä ja sitten itse joutuu laittamaan valot päälle lukeakseen, että nukahtaisi!!  :)
Kofeiinia vältän kello 18 jälkeen, mutta mä kuvittelen, että vihreää tee ennen nukkumaan menoa vaikuttaa positiivisesti ja rauhoittaa fiilistä.
Sehän on ihan selvää, että hyvä mieli parantaa nukahtamista. Stressittömyys, mukavat ajatukset, ilo, tyytyväisyys ja onni tekevät hyvää. Ja kyllä liikunta raittiissa ilmassa parantaa nukahtamista.
Kuva Flickr Creative Commons, by Pawsitive Candie_N
Kaiken tämän tiedän...ja silti välillä se vaan on niin vaikeaa...
Mitenpä te lukijat? Tuntuuko siltä että nukutte tarpeeksi? Vai liian vähän?

12 kommenttia:

  1. Itselläni on vähän tämä ikä alkanut vaikuttamaan niin, että nukun kevyempää unta. Lomalla ollessani nukun paremmin kuin töissä ollessani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon miettinyt että hitsi jos tämä onkin iästä johtuva juttu?!? Että mun käy niin kun mun äidin, ettei unta riitä koko yöksi, vaan että neljän jälkeen aamuyöstä on sitten hereillä...
      En kuitenkaan luovuta...jospa se uni ja nukahtaminen tästä kohta palautuisi...
      :) mukavaa loppuviikkoa!

      Poista
  2. hei, en olekaan huomanut tuota mahdollisuutta Loop - rannekkeella! Olen aina ottanut sen yöksi pois.
    Täytyypä kokeilla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juu, on siinä tosiaan tuokin ominaisuus! Koukuttavaa :)

      Poista
  3. Oijoi miten ajankohtainen aihe. Täällä silmät ristissä lueskelen ;). Uni oli helppoa, sitä ei tarvinnut edes ajatella ennen äitiyttä. Lasten myötä unesta tuli "juttu". No, se kuuluu tietenkin elämänvaiheeseen. Mutta, meillä oli jo muutama vuosi isompien lasten myötä hyvää unta. Minä vain koen, että minulle on huono uni jäänyt vähän päälle. En voi monesti syyttää huonosta yöstä muita kuin itseäni ja unettomuuttani.
    Jostain luin, että ihminen jaksaa unettomuutta paljon paremmin, kun ei "tiedosta" nukkuneensa huonosti. Väsymyksen tunne haittaa pahemmin, jos saa asiasta faktatietoa. Siinä mielessä tuo ranneke voi olla susi ;).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistan kun meidän lapset oli pieniä niin uni oli herkkua. Mä nukuin jos ne meni puistoon, kauppaan tms mun miehen kanssa, tai jos lapset katsoi Muumeja tai pikku kakkosta mä nukuin, Ja illalla kun luin iltasatua sängyssä, kaikki kolme kainalossa, niin mä nukahdin niiden kanssa :D
      Mä oon tiennyt että nukun liian vähän, mutten tiennyt että noin paljon liian vähän. Nyt on oiva syy pakottaa itsensä ajoissa rauhoittumaan ja nukkumaan. Tuo ranneke on lahjomaton. Se kertoo jos ei unta tule riittävästi. Ja kyllähän sen tuntee kropassakin. Mutta ranneke vahvistaa tunteen.
      Mutta kyllä se tästä! Pitää vaan pistää tärkeät asiat arvojärjestykseen...niin kuin uni! :)

      Poista
  4. No olipas osuva postaus! Mä nimittäin just tänä aamuna, kun raahauduin puoli 10 ylös sängystä (vapaapäivä) mietin, että miksi en siltikään koe olevani levännyt?? Miksi olen aina väsynyt, miksi en mene nukkumaan ajoissa (vaikka esim eilen sammutin valot noin klo 23, eli sinällään kyllä olis kai pitänyt tulla tarpeeksi unta... tosin heräilin pitkin aamua...)? Ajoittain menen nukkumaan klo 22 ja toisinaan sitten 02, että rytmi on ihan mitä sattuu. Tämä uniasia on sellanen, mikä mulla on jo tosi kauan ollut "pitäis parantaa tilannetta"-listalla, mutta... niin, miksi sitä unta ei arvosta tarpeeksi, miksi vaan kukkuu koneella tai telkkarin tai kirjan äärellä, vaikka oikein hyvin tietää, mitä liian vähästä unesta seuraa?

    Mä niin tahtoisin ton rannekkeen kans...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tuo on kyllä ikävää, jos saa tunteina tarpeeksi unta, muttei lepoa. Mulla viikonloppuisin tulee tunteja riittävästi, ja yleensä sitten lepoakin. Uni on monesti se mistä tinkii ekana, koska se on niiiin helppoa, vaikka just siitä ei pitäisi, koska se vaikuttaa niin vahvasti koko päivään, energiaan ja oloon.
      Mutta, pienin askelin, pienin askelin! :)

      Poista
  5. Hyvin tuttua uniongelmat- ikä tehnyt tehtävänsä ;) - nyt olen oppinut, että laitan vasta klo 23.00 nukkumaan ja kun herään seuraavan kerran klo on 6.00 - se aika milloin minun arkena onkin noustava. Ennen kaaduin liian aikaisin sänkyyn ja se tiesi sitten yöheräilyä. Ulkoilu ja varsinkin säännöllinen lenkkeily auttaa kyllä kovasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi tätä ikää, mitä kaikkea se tuokaan mukanaan! Mua harmittaa se, kun tuntuu etten nuku tarpeeksi. Siis olo ei ole riittävän levännyt aamusella. Voisin tietenkin kokeilla nukkumista puoli tuntia pidempään. Että menisikin vasta puoli kahdeksaan.
      Ulkoilu ja raitis ilma auttaa kummasti uneen ja sen laatuun! :)

      Poista
  6. Nuoerna nukuin helposti 12 h unet, nyt kärsin välillä unettomuudesta. Herään klo 3-5, enkä saa ainakaan tuntiin unta. Usein nousenkin suosiolla ja lueskelen Hesaria ennen kuin palaan sänkyyn.

    Anoppilassa nukun yleensä hyvin. Viime viikonloppuna vetäisin 11 h yöunet iltanokosista huolimatta. Heräsin kaksi kertaa, mutta nukahdin heti uudestaan. Aamulla olikin virkistynyt olo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, se on kumma miten paljon paremmin ja sikeämmin sitä nuorempana nukkui. Tai sitten sitä ei analysoinut...sitä vaan nukkui! ;)
      Musta tuntuu että pinent päikkärit auttaisi päivittäin. Tarvitsisin vartin unet iltapäivällä. Se tekisi hyvää yöunillekin! Kroppa saisi lepoa silloin kun se sitä eniten tarvitsee. Sitten jaksaisi taas puskea eteenpäin. - Nyt sitä yrittää puristaa kaiken unen sinne yön tunneille.

      Poista