lauantai 20. joulukuuta 2014

10 muistojen vaatetta

Voi että! Bongasin tämän varsin hauskan haasteen Saran blogista. Eli yksinkertaisuudessaan pitäisi luetella 10 vaatetta, jotka vuosien varrelta on jäänyt mieleen. Onhan näitä vaikka mitä, mutta kuvia ei kyllä ole melkein mistään?

1) Tykkäsin ihan mielettömästi mun merimiespaidasta. Ostin sen muistaakseni keskimmäisen lapsen kastejuhlaan, ja pidin sitä kyllä monessa muussakin juhlassa. Esimerkiksi isän 50-vuotisilla.
Iskän 50-v juhlissa, the hovitiskaaja ;)
2) Pienenä tyttönä minulla oli kullaväriset puukengät joissa oli valkoiset hapsut. Yleensäkin, kesäkenkinä oli hollannikkaat, mitä Suomessa asuvat serkut kyllä kovasti ihmetteli. Mutta ne kullanväriset oli kyllä hienot :)
Siinä ne puukengät on mun jalassa... Mun papan 50-vuotis juhlissa!
3) Sain 14-vuotislahjaksi valkoisen college-paidan kummitädiltä. Sitä olin toivonut toooosi pitkään, ja sitten sain sen. Näin jälkikäteen on todettava, että kyllä sitä tosi vähän osti (ja sai) vaatteita nuorempana. Ei vaatteiden osto ollenkaan ollut sellaista "ajanvietettä" kuin nykyään.

4) Sain 12-vuotiaana ensimmäiset korkokengät. Valkoiset sandaalit, joissa oli n 5 cm korot. Sain laittaa ne koulunpäättäjäisiin. Meillä kaikilla (kolmella) mun luokan tytöllä oli sellaiset. Me oltiin niin isoja! :)

5)  Mun iskä osti minulle valkoisen lammasturkin (teddyturkin, ei aito) kun olin 15-vuotias. Vitsit se oli hieno!
5-polven kuvasta osa, mun papan vanhempien luona
6) 21-vuotiaana sain äitienpäivälahjaksi (mun mieheltä) mielettömän hienot sini-beiget ruudulliset housut ja jakun, jossa oli hervottomat olkatoppaukset. Asuun kuului myös tummansininen patellavyö. Olin muuten aikas hieno! Tämä asu taitaa olla tallessa, jossakin laatikossa :)

7) 90-luvulla minulla oli vaalean beige about nilkkoihin asti oleva villakangastakki, josss oli huikeat olkatoppaukset. Ja sen kanssa piti pitää viininpunaista hervottoman isoa huivia hartioilla?!?

8) 2000-luvun alussa (kun valmistunut ja hain työtä) ostin harmaan housupuvun. No eihän siinä mitään ihmeellistä sinäänsä, mutta jakussa oli huppu. Eli samasta kankaasta oli suorat housut ja hupullinen jakku. Siitä huolimatta sain työpaikan!

9) Lukion ekalle mentäessä olin omaksunut tietynlaisen tyylin. Päällä oli useimmiten beige tai valkoinen pussihihainen pellava tai puuvillapaita, (tai Lacosten pikee...) mustat vajaamittaiset puuvillahousut (porkkanamallia) ja valkoiset balleriinat.  Olin tosi tarkka tyylistä, mutta toisalta, tienasin rahat itse, joten katsoin sen oikeutetuksi.
10) 2000-luvun niukat Espritin XS-kokoiset niukkaakin niukemmat paidat oli mun tavaramerkki- Olin fit, ja annoin sen näkyä. Heh, naurattaa  näin jälkikäteen. Mutta ehkäpä se kuului "aikuiseksi" kasvamiseen? Mene ja tiedä.

No tässähän näitä oli. Yllättävän paljon tulee vaatteiden muisteluista muitakin asioita mieleen! Kuten ruokia, musiikkia, ääniä, ihmisiä....
Mukavaa viikonloppua!

17 kommenttia:

  1. Upeat hiukset tuossa viimeisessä kuvassa !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos:) Ne oli ultralyhyet. Ei enää tulisi noin lyhyitä leikattua! Olihan ne nätit JA superhelpot!

      Poista
  2. Tämä postausidea on hauska, pitääpä kopioida sinulta ja Saralta. Itselläkin tulee omia muistoja samoista ajoista, asioista tai vaatteista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän aiheeseen oli hauska tarttua, ja helppo! Harmittaa vaan kun kuvia on niin kovin vähän itsestä...ja niistä vaatteista. :)

      Poista
  3. Todella kiva postaus! Kirjoitinkin jo Saralle, että laitan tämän postausidean muhimaan!

    Ihania kuvia ja muistoja menneiltä vuosilta - samoja löytyy minunkin kätköistä!!
    Kivaa viikonloppua <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös vaan olekin! Ihan loistava oivallus...taisi olla Marjukan blogissa ekana?!? Olishan ollut paljon merkityksellisiä vaatteita lueteltavaksi :) mutta nyt mentiin näillä!
      Kivaa viikonloppua myös sinulle!

      Poista
  4. Kiva kun teit tämän. Ihania kuvia olet laittanut postaukseen.
    Nuo lyhyet hiukset on kyllä tosi makeet ja täytyy tunnustaa että mullakin oli tuollaisten pienten toppien aika :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi vaikea löytää kuvia?!? Taisin itse olla enemmän kameran takana ennen.
      Joo, ihmeellinen "katsokaa mun hauista" kausi... Heh. Kait se kuului aikuiseksi tuloon...ortoreksia ja kehonpalvonta?!?

      Poista
  5. Voi että tämä oli ihana postaus. <3 Hei mullakin oli tuollainen merimiespaita, ai että se olikin hieno. <3 Ja kyllä kelpaa noin fittiä kroppaa näytelläkin kuules ja mitä kuvissa olen nähnyt niin olet älyttömän hyvän näköinen aina vaan. <3

    Ihana nostalgiamatka. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Merimiespaidat taisi olla super pop...joskus! :)
      No joo, se oli silloin ja nyt on nyt. Mut kyllä sen kropan eteen teki silloin töitäkin, jestas sentään!!! Ihan pöljää hommaa! ;)
      Kiva oli kyllä kaivella kuvia vanhoista asuista :)

      Poista
  6. Tää oli niin paras <3. Ja erityisesti merimiespaita ja olkatoppaukset. Ja porkkanapöksyt :D

    Mun on nyt tähän ihan pakko kertoa tarina omaan 80-luvun nilkkoihin asti ulottuneeseen kukonaskelkuvioiseen mustan harmaaseen villakangastakkiini liittyen. Siihen jossa oli ehkä universumin leveimmät olkatoppaukset...

    Asuin silloin Tikkurilassa ja kävin töissä Helsingin keskustassa, jonne kuljin aina junalla.
    Yhtenä aamuna vastapäätäni istui mies, joka kumartui mua kohti ja kuiskasi hienovaraisesti, että "Sulla on kyllä todella mahtavat olkatoppaukset, mutta eikö toi henkari paina yhtään?"
    Ja kappas vaan, olin sattumoisin nostanut takin aamukiireessä päälleni puuhenkareineen päivineen. Mitään en huomannut, mutta ilmeisest henkarin koukku törrötti sen verran näkyvästi, että tarkkasilmäinen mies sen huomasi :D. Kyllä siinä parikymppistä tyttöä pikkasen nolotti vaikka muuten olinkin toppauksineni olevinani niin aikuista että :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla saattaa olla tuo merimiespaita tallessa... toivottavasti! Se oli kyllä ihana :)
      Ai hitsit kun mä nauroin tolle sun henkaritarinalle! Varmaan fiilis oli "huippu"! ;D Voi jee! Kaikkea sitä sattuu :))

      Poista
  7. Ooh, merimiespaidat! Ja nuo lyhyet hiukset ja pienet topit... Tuttua. :D Hauska postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tämä postaus oli kyllä hauska tehdäkin! :D
      Toivottavasti moni tekisi tämän. :)

      Poista
  8. Olipa hauska, kun tartuit tähän haasteeseen! Mullakin oli hupullisia vaatteita, mm. yksi juhlavampi pusero - se oli sitä aikaa! Ja porkkanahousut tietty, jossa oli lahkeissa nyörit! Oi aikoja...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tähän oli ihan pakko tarttua! Ja kun tämän oli kirjoittanut, niin sitten tuli mieleen vaikka mitä hassutuksia vielä... naurattaa :)

      Poista
  9. Ihana postaus! Tuo Annukan kommentti sai mut kyllä nauramaan ääneen vedet silmissä..

    VastaaPoista