vähän järjestelmällisyydestä

Olen säheltäjä ja perintesesti ajateltuna aika epäjärjestelmällinen. Järjestelmällistä minusta ei saa tekemälläkään. Olen nimittäin yrittänyt, ja monenmonta kertaa päättänyt, että olen järjestelmällinen perinteisten oppien mukaan. Muttei se onnistu. En nimittäin löydä esim aakkostuksen jälkeen sitten enää mitään. Kaikki tärkeä katoaa! Eikä ole tahdosta ja halusta kiinni. Tämän asian kanssa olen taistellut koko pienen ikäni. Ja koska en saa itseäni tiettyyn muottiin pakotettua, niin olen opetellut omia "kikkoja".
Sähköposti-laatikkoon neuvotaan aina laittamaan viestit kansioihin jotta ne löytyisi helpommin. Ei muuten löydy. Ainakaan minulla. Mitä useampi kansio on, sitä vaikeampi minun on löytää. Teenkö kansiot projekteittain, asiakkaan nimen mukaan, kontaktihenkilön mukaan, aihe alueen mukaan? Minulla toimii parhaiten, kun annan kaikkien viestien olla Saapuneet-kansiossa, ja käytän hakutoimintoa. Ehdottomasti paras ja toimivin minulle.
Olen myös yrittänyt opetella lokeroimista. Niin että käytössä on lokerikkoja, kansioita ja mappeja asioiden järjestelyyn. Tiedättehän tyylin, että yhteen laitetaan keskeneräiset, toiseen aloitettavat. Tai että aakkosien mukaan lokeroidaan. Tai tuotealueittain. No ei onnistu. Nyt mun pöydällä on 4 lokerikkoa, joissa asiat on periaatteessa aikajärjestyksessä - pinottuna. Tiedän missä kohdassa pinoa mennään, sillä päällimmäisenä on aina uusin. 

Siihen olen kyllä opetellut (ja oppinutkin), että kaiken turhan hävitän heti. Jos asia esimerkiksi esitteessä ei heti iske, niin paperinkeräykseen vaan. Ja pyrin myös siihen, etten turhaan ota tulosteita ulos. Ne tuppaa jäämään pöydälle pyörimään. Harmillista on mun vanhanaikaisuus... eli minusta on paperista lukeminen helpompaa ja sujuvampaa kuin näytöltä. Mutta, tulostan vain jos on tarvetta. Ja vain ne sivut, jotka ihan oikeasti tarvitsen.
En myöskään säilö asioita päässä. En muista asioita, jos en kirjoita niitä. Ja nimenomaan kynällä paperille. Muistiinpanoni ei nimittäin etene "niinkuin pitää", vaan kirjoitan ja ryhmittelen asioita kokonaisuuksiin. En myöskään etene vasemmalta oikealle vaan muistiinpanot poukkoilee, mindmap-tyyppisesti. Siksi minun on vaikea kirjoittaa vaikkapa määrämuotoinen pöytäkirja suoraan. Ei onnistu. Mutta jos ensin saan tehdä sen vihkoon, niin johan toimii!
Ihailen kyllä ihmisiä, joilla on kaikki väärikoodeittain, aakkostettuna, kronologisesti, aihealueittain asiat ja tavarat ojossa. Mahtavan hieno ominaisuus. Se nyt vaan puuttuu minulta. Minusta olisi tullut maailman huonoin kirjanpitäjä - ymmärsin sen jo nuorena! Lohduttaudun sillä, että mun järjestelmällisyys on kaaoshallintaa - ja sitäkin taitoa tarvitaan onneksi työelämässä. :)

Kommentit

  1. Mulla on aika samat systeemit.. Hyvin toimii.

    VastaaPoista
  2. Ihmisiä on niin erilaisia. Mä oon just sellanen aakkostaja-mapittaja, asioiden ja papereiden järjestäminen on mielestäni ihanaa ja mahtavaa. Mulla on kaikki mapitettu, ja tietokoneellakin on kaikki kansioissa ja järjestyksessä. Ja jos ei oo, niin kohtapa sitten on. Ja opiskelen just kirjanpitäjäksi... =D Se olis niin mun juttu, laittaa asioita pilkulleen järjestykseen.

    Jokaisella on omat vahvuudet ja heikkoudet, niin se vaan menee. Tai ehkä toi ei oo oikein sanottu... vaan että jokaisella on oma tapa tehdä asiat niin, että ne toimii just itselle. Ja hyvä niin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Monella eri tavalla pääsee hyvään lopputulokseen. Onneksi meitä on paljon erilaisia ihmisiä, niin saadaan myös aikaan paljon eriaisia asioita! :)

      Poista
  3. Minä olen varmaan tuolta väliltä :) Mukavaa viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Itsekin olen aika nipo ja tarkka tietyssä asioissa, ja sitten taas hyvin suurpiirteinen toisissa.Kivaa viikkoa sinnekin!

      Poista
  4. Sama täällä! Ei niin ei niin ei! Työsähköpostissa on muutama maili, ei enempää. En vaan osaa organisoitua. Koetan kyllä, toistuvati, mutta ei se silti näytä onnistuvan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Joskus ritin ihan vängällä tunkea itseäni siihen akkosmuottiin...mutta mulla kului huomattavasti enemmän energiaa ja aikaa siihen ylläpitoon kuin tuloksen tekemiseen!
      Onneksi voi organisoida vähän niin kuin haluaa!

      Poista
  5. Mä oon oppinut vuosien varrella sen, että laitan tavarat aina yleensä omille paikoilleen, koska muuten menee viimeinenkin mielenrauha kun etsii itse hukkaamiaan tavaroita. Tavaroita, jotka voisivat olla oikeassa paikassa ja helposti otettavissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta puhut! Tiettyjen asioiden on pakko olla oikeilla paikoillaan. Niin kuin vaikkapa töissä kynät, sakset ja ID-lätkä. Mutta toisten asioiden kanssa sitten onkin jo ihan toisin. :)

      Poista
  6. Hihhii :). Täällä on sun samis. Yritystä on, mutta toteutus ontuu :D.
    Ja edelleen mun paras muistiinpanojärjestelmä on keltaiset post it-laput. Siirrän vaan aina päällimmäisen tarran pinon nurjalle puolelle, kun kirjoitan seuraavan. Ja joskus sitten, kun hirmu järjestelyinnostus iskee, otan lapun kerrallaan käteen ja heitän roskiin ne, joihin raapustamistani merkinnöistä en enää itsekään ymmärrä yhtään mitään :D. Niistä kun ei silloin ole juurikaan hyötyä.

    Ja hakutoiminto on sähköpostissa just se ainoa oikea ja paras mullekin. Jos jotain siirrän arkistoon, niin siihenhän ei edes pääse käsiksi muulta kuin siltä koneelta, jonka arkistokansiossa tieto on. Eli parempi antaa kaikkien postien kukkia siellä samassa laatikossa vaan :). Kyllä se sitten aikanaan ilmoittaa, kun sekaan ei enää mahdu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin samiksii! Paitsi että post-it lapuista olen siirtynt vihkoihin. Olen sentään sen opetellut että laitan päiväyksen aina sivun yläreunaan, niin löytyy oikea date.
      Toinen hirvitys on dokumenttien nimeäminen ja tallennus. Mä niiiiin aina luulen muistavani miten ne nimeän, ja sitten mille levylle tallennan, tai mihin kansioon ihan kunnon logiikkaa käyttäen... Ja niin se vaan sitten "katoaa" jonnekin.... Löytyäkseen taas toisesta loogisesta paikasta :D

      Poista
  7. Täällä toinen, joka ei ymmärrä sähköpostikansioiden päälle. Kaikki viestit yhdessä läjässä toimii paremmin. Työpöytäni on aina vähän sinne päin...kaukana järjestelmällisyydestä, jos ulkopuolinen sitä arvioi.
    Vaatekaapissa sen sijaan järjestelmällisyys on hyvästä. Siellä tykkään pitää värijärjestystä yllä. Se on ainut tapa löytää mitään päälle pantavaa ;).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On muuten jännä, miten sitä tietttyjen asioiden kanssa on tosi jämpti ja tarkka, ja sitten taas toisessa kohtaa ihan hujanhajan... Taitaa olla näitä inhimmillisiä piirteitä ;)

      Poista
  8. Hallittu tai vähemmän hallittu kaaos on minunkin perusluonteeni. Lisäksi olen aika huono hävittämään turhan, joten esim. sähköpostissa jää roikkumaan todella vanhojankin viestejä. Toisaalta, sitten kun alan pitää jonkin kohdan järjestyksessä, se pitäänkin olla vimpan päälle (esim. pyyhkeet ja lakanat on oltava tietyllä tavalla viikattu ja järjestelty kaappiin). Eli olen hyvin kaksjakoinen ihminen tässäkin asiassa. Onneksi me naiset pystytään silti pitämään hommat hyvin hanskassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikeasti aina ei kannata hävittää vanhoja viestejä! Niistä voi olla superpaljon apua tietyissä tilanteissa. Olen usein pelastanut tilanteita, kun hilloan ja säilön viestejä vuositolkulla, kun muut ovat tehokkuuspuuskissaan hävittäneet ne!
      Totta muuten! Pyyhkeet pitää viikata aina tietyllä tavalla...ihme juttu?!?

      Poista
  9. No jopas oli kuin olisin itse kirjoittanut tuon - hallittu kaaos on jotenkin niin oma juttuni. Harvoin olen mitään hukannut ja kaiken löydän (yleensä) mutta laillani ;)) ja keltaisilla muistilapuilla täytän joskus työpöydän pinnan - miten kätevää - siitä sitten napsii niitä pois sitä mukaan kun työt tehty ja muistettu. Kotona on liitutauluseinä johon listaan sujuvasti juttuni ;)) näillä mennään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, kun on oma järjestys, niin kyllä ne asiat myös löytää...ainakin itse. Hukkaan tosiaan harvoin jotain menee...ne on vain paremmassa tallessa! Se on hyvä, kun järjestelmällisyyttä voi jossakin määrin soveltaa. Edes omalla työpöydällään. :)

      Poista
  10. hih ei kaiken tarvitse olla niin värikoodeittain tai moisesta voi tulla neuroosi.

    kivaa viikonloppua! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä joskus kokeilin maustepurkkien laittamista/pitämistä tietyssä järjestyksessä... olikohan aakkoset... Ei hyvää päivää, miten vaikeaa se oli! Nyt ne on käyttöjärjestyksessä. Siis mitä käytän eniten on parhaiten hollilla. Toimii minulle :)
      Mukavaa sunnuntaita Sinulle!

      Poista

Lähetä kommentti