Vuosikertomuksia ja vastuullisuuskatsauksia

Oletteko huomanneet, miten paljon yritysten "pakollisten" vuositiedotteiden taso vaihtelee? Jotkut ovat pitkiä, uuvuttavia, tylsiä ja täynnä pientä tekstiä. Tosiin on taas saatu elävyyttä sekä selkokielisyydellä että infografiikan ja kuvien avulla. Tekstiä laadittaessa on ajateltu vastaanottajaa, ei konsernia ja sen perusjargonia. Vuosikertomukset ovat parhaimmillaan selkeitä ja helposti ymmärrettäviä. Ja ne sisältävät sekä tarpeellista että mielenkiintoista tietoa.

Loistava esimerkki hienosta vastuullisuuskatsauksesta on S-ryhmän tekemä. Ihan mahtava, kannattaa katsoa!  Siinä on "tylsä" asia saatu avattua helposti ymmärrettäväksi ja mielenkiintoiseksi. Asiat on koottu luonteviksi kokonaisuuksiksi. Sen lukee ihan mielellään :)
kuva lainattu S-ryhmän 2013 vastuullisuuskatsauksesta
Toinen mietitty ja  hyvin tehty on Marimekon vuosikirja.  Heillä on toki se etu, että heidän tuotteet jo itsessään ovat visuaalisia. Huima luonnollinen etu esimerkiksi pankkeihin, energiayhtiöihin tai vakuutusyhtiöihin. Eikö vaan?
kuva lainattu Marimekon 2013 vuosikirjasta
Näissä pakollisissa julkaisuissa asiat on luonnollisesti esitettävä sellaisena kun ne on. Numerot on numeroita ja tilinpäätökset ja taseet on oltava määrämuotoisia. Mutta kaikkea muuta voi elävöittää! Kun lihaan luiden ympärillä panostetaan, niin ehkäpä asiakkaat, sidosryhmät ja sijoittajatkin jaksavat taaplata ne "tylsätkin" osiot edes jotenkin läpi.

Pakollisiin ja vähemmän pakollisiin yritysten julkaisuihin panostetaan kuitenkin isot määrät tunteja, euroja ja stressiä. Jos se on tylsä, sitä ei lueta...ellei ole ihan pakko. Olisi hienoa, kun yritykset ymmärtäisivät niiden potentiaalin - etteivät ne ole pelkkää pakkopullaa, vaan ihan aito ja oikea kanava avata yrityksen asioita yleisölle, niille maksaville asiakkaille. Niiden avulla on mahdollisuus nostaa yrityksen julkisuuskuvaa ja tunnettuutta paremmaksi. (Sitä kuuluisaa Top of Mindia)
Mukavaa torstai-iltaa kaikille! Kärvistellään pakkasessa :)

Kommentit

  1. Kääk - tulipahan mieleen, että heti perjantaina odottaa töissä yksi vuoden inhottavimmista väännöistä - nimittäin toimintakertomuksen teko. Meillä se tehdään tylsääkin tylsemmin, mutta työtä se vaatii. Nyt kun olemme panostamassa viestinnän kehittämiseen, voisi tässäkin olla kehittämisen paikka - tuolle pakolliselle formaatille ei mitään mahda, mutta kun sen tiedon on kerran kerännyt, voisi rinnalle kehitellä tuon vuosikertomuksenkin! Kiitos vinkistä - taidanpa viestintätiimissä ottaa asian harkintamyssyyn!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan! Pakollinen formaatti pysyköön sellaisen akuin miksi se on määritetty...mutta kaikelle muulle voi (ja pitää) yrittää tehdä jotain :)
      Pakkopullastakin pitäisi yrittää tehdä kiva juttu!

      Poista
  2. Hienoja molemmat, mutta tuo Marimekko, aah miten kaunista. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäreilu etu, kun tuotteet on jo itsessään niin hienoja! Eikös? ;)

      Poista

Lähetä kommentti