maanantai 20. huhtikuuta 2015

Sosiaalisen median hyötykäyttö


Fabulous blogging-blogissa oli hyvä juttu siitä, miten eri tavoin bloggaajien pitäisi hyödyntää monikanavaisuutta. Tunsin kyllä piston omassatunnossa, sillä käytän blogin lisäksi vain Instagramia ja Pinterestiä. En yksinkertaisesti "jaksaisi" vielä Facebookia ja Twitteriäkin valjastaa tähän harrastukseen, eikä mun LinkedIn-profiilissakaan blogia mainita. Ehkäpä sitten joskus... Toki, mitä useampaa kanavaa käyttää, sitä suurempi on tavoitettavuus ja hyöty sekä lukijoille että itselleen.
Tärkeää on se, ettei julkaise samaa sisältöä kaikissa medioissa. Ja tämäpä onkin se syy, miksi en kykene-pysty-jaksa monikanavaisuuteen. On jo riittävän haastavaa yrittää eri asioita tai näkökulmia tuoda esille blogissa ja instassa.
http://www.fabulousblogging.com/

Anyways, tässäpä siis Julien listaa ja vinkkiä siitä miten homma tulisi hoitaa!
  • Blogi - Ajattomia juttuja ja postauksia joiden pituus on riittävä (Julien mukaan n 1000 sanaa) postaukset, joissa kuvia, ja videomateriaalia jne
  • Facebook - Hauskoja ja personallisia päivityksiä siitä missä olet, mitä teet sekä linkkejä artikkeleihin, jotka ovat vaikkapa ajatuksiaherättäviä.
  • Twitter - Ajatelmia, ajatuksia, teräviä mietteitä tai linkkejä uutisiin, lisättynä kuvin.
  • Pinterest - Ohjeistusta, reseptejä, tee se itse-ohjeita, ja kaikkea kuvallista, joka mielestäsi on "pinnaamisen" arvoista.
  • Google Plus - Kauniita kuvia, lyhyet mini-postaukset, joita lukijat voivat kommentoida
  • Tumblr - Kuvia ja Gif-animaatioita 
  • LinkedIn - pidemmät, asiapitoiset ja tarinalliset postaukset, jotka julkaistaan suoraan alustalle, oman alan linkit, sekä onnistumisesta kertovia linkkauksia.
  • Youtube - Ohjeita, haastatteluja, parodiaa tms
Täytyy sanoa, että hattua nostan sille, joka kaikkia noita käyttää. Minulta onnettomalta saattaa mennä viikkokin, etten saa kuin muutaman Insta-kuvan hätäisesti postattua.
Mitenkä te? Käytättekä paljon eri kanavia? Onko hankalaa tai vaivalloista?

18 kommenttia:

  1. Vau, siinähän oli monta juttua. Minulla on käytössä blogin lisäksi "vain" Instagram, Pinterest ja Facebook, ja tuntuu, että niissä on jo ihan riittävästi. :) Aikaa ja kiinnostusta on juuri noille kanaville.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Kukin tekee jaksamisen ja tarpeen mukaan :) Mieluummin keskittyy niihin välineisiinä joita ehtii kunnolla käyttää, kuin "huonosti" liian montaa.

      Poista
  2. Hmm, pitääkin joskus laskea, paljonko on postauksessa sanoja. Miten tuo 1000 sanaa kuulostaa paljolta. Ehkä se ei ole. FB:ssä en ole tehnyt muuta kuin vinkannut uudesta postauksesta, sillä FBssä on minulla pitkälti eri seuraajat kuin bloggerissa. Instassa julkaisen eri sisältöä, nopeita tilannekuvia. Joskus käytän instan kuvia myöhemmin jossain postauksessa. Pinterestissä ja Twitterissä en ole ja Google+ en käytä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin ihan samaa! En ole ikinä laskenut sanoja, ja tuhat kuuulostaa kovin isolta määrältä. Minulla on facebookissa blogiin liittyvä tili "vaiheessa"...en jotenkin saa sitä aktivoitua kun en muutenkaan face käytä. Insta on näppärä kun se on nopea :) Ja on mulla ainakin välillä samoja kuvia, no probs :)

      Poista
  3. On se hurjaa, jos käyttää kaikkia eri some kanavia...Ei sitä muuta enää ehtis tehdäkkään :) Kivaa viikkoa sulle:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkääpä tuo lista onkin pro-lista :)

      Poista
  4. Minä käytän kyllä Blogin lisäksi Facebookia, Google+:aa, Instagramia, Twitteriä ja Tumbrlia, mutta osa noista on käytössä vain, kun niiden kautta saa kätevästi jutut jaettua muille kanaville - ja samat jutut mulla noissa pyörii - olen huomannut, että eri kanavien kautta on vähän erilaisia seuraajiakin. Pinterest on oikeastaan ihan itseäni varten - sieltä on kiva bongailla itselleen kivoja vinkkejä ja haaveilla;) Eri kanavien käyttöä on kiva blogin kanssa harjoitella niitä oikeita töitäkin varten - niitä kun sinnekin tuodaan koko ajan yhä enenevässä määrin. Ja ne työt pysyvät tiukasti poissa blogista - samoin Linkedin -tili on tällä hetkellä piilossa, kun siihen en mitenkään ole halunnut ainakaan toistaiseksi blogia liittää. Enkä ole hakemassa uutta uraakaan tai töitä - minun alallani minut kyllä löydetään muutenkin. Blogi on kuitenkin vain harrastus - enkä päivittele joka päivä, joten tuo riittää minulle. Eri asia on niillä bloggaajilla, joilla blogi on elinkeino tai osa siitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi että, ihanan aktiivinen olet! Mä en edes ymmärrä mitä siellä Google+:ssa pitäisi tehdä. Ihan varmasti saa vähäneri ihmisiä kiinni eri välineillä! Olisihan se kiva, kun saisi itsensä aktivoitua monikanavaiseksi...vaatisi pikkasen ponnistelua!
      Töihin tästä harrastuksesta, ja nimenomaan eri kanavien tuntemisesta on kyllä ollut huikeasti hyötyä :)
      LinkedIn on kiva "verkostoitumisen" kannalta, mutta kontaktien metsästäminen on vähän hassua (ahaa, kuultuko sinäkin +500 ryhmään?!? - heh)
      Varmasti tuo lista on tarkoitettukin nimenomaan ammattibloggaajille- ja kyllä tuo monikanavaisuus ihan takuulla työstä käy! :)

      Poista
  5. Minä käytän aika monta kanavaa ja huomaa kyllä että eri kanavissa käyttäydyn eri tavalla. Instagramissa voisi luulla, että olen ruokabloggaaja. Twitterissä otan kantaa ja ajan "asioita" eteenpäin itselleni tärkeissä asioissa (= keliakia). Pinterestin suhteen olin ennen enemmän aktiivinen ja nykyään sen suhtee vähemmän. Kyllä mä olen kokenut, että olen saanut kyllä aikamoisen hyödyn näiden eri kanavien kautta. Tuskin mun ekaa askartelukirjaanikaan olisi myyty sellaisia lukuja, jos en olisi tuttu SOME:sta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, minäkin olen huomannut että eniten laitan Instaan ruokakuvia?!? Ihme juttu! Olen kyllä twitterissä, mutten seuraa ketään, enkä tviittaile...kun en oikein keksi että mitä siellä tekisi. Mutta olenpahan han varuiksi :)
      Pinterestiä on kiva selailla inspiskuvia ja luoda moodboardeja, mutta oma käyttö siellä on satunnaista ja poukkoilevaa. Talvella enenmmän kuin kesällä :)
      Ja onhan monikanavaisuudesta hyötyä, ehdottomasti! Pitää vaan löytää itselleen sopivat ja omimmat käyttötavat.

      Poista
  6. Minä kanssa koen uupumusta koska en vain edes muista käyttää noita kaikkia juttuja. Pinterest kiinnostaa ja välillä vältän sinne menoa, koska siellä tulee viihdyttyä liikaakin. Instaa opettelen ja sitä nyt ehkä parhaiten, mutta tuo face tuntuu olevan mulla vähän hakusessa, koska en ole ollut mikään facessa pyöriä ennenkään, mutta moni sitä kaipailee kun yhteistyöjuttuja tehdään. En ole niin nokkela ollenkaan näissä, mutta yritän roikkua messissä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pinterest on kyllä koukuttava- hups vaan, ja tunti on vilahtanut ohi!
      Facebookia käytän tosi vähän... ja minullakin on just se olo, että mä vaan roikun messissä :)

      Poista
  7. Mulle tulis ahdistus, jos koittaisin olla joka paikassa :). Ja bloginkin pidän kaikkein mieluiten ihan piilossa vaan. Se kun on mulle edelleen sellainen paikka, josta en ole kertonut kellekään oikean elämän tutulle ja aina vähän jännitän, kun tulee uusi lukija, että kääk, mitä jos on joku tuttu :). Hassua mutta totta. Haluan kirjoittaa sinne ihan just mitä milloinkin tuntuu, enkä joutua yhtään miettimään sitä mitä joku tuttu siitä kenties ajattelee.

    Instagramikin on nyt ollut pitkään vähän retuperällä, kun viihdyn sielläkin ihan fiilispohjalta. Välillä huvittaa ja välillä ei huvita. Facebookissa en käytännössä päivittele mitään.

    Mutta siis olishan nää tosiaan hyviä kanavia kaikki, jos tavoitteena olis tehdä itseään tunnetuksi. Itse pysyn mieluummin ihan vaan "oman itseni herrana" enkä ota stressiä yhtään enemmistä päivityksistä :). Ja työasiat pidän erillään näistä mun pilipaliharrastuksista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kyllä se melkein ahdista jo pelkkä listan katsominen! Kanavia on paljon, ja ehkäpä on järkevintä keskittyä just niihin, mitkä kokee itselleen luonteviksi. Ja tietenkin se että onko tarve ylipäänsä olla monikanavainen? Eihän kaikki ole :)
      Insta on kiva kun sinne pystyy vaan napsimaan kuvia, ja teksti voi olla ihan lyhyenlyhyt!

      Poista
  8. Tämä oli todella informatiivinen postaus. Pinteres on se heikkouteni ja tunnistan kyllä senkin, että jaan samoja asioita SoMessa, etenkin instassa ja twitterissä. Irrotin synkin vasta viikko sitten. Koetan eritellä niitä niin, että Instassa panostaisin kauniisin valokuviin, sen takiahan se on. Twitterissä ehkä kaikkein reaaliaikaisin. Tosin myös ystäväni muualta kuin blogimaailmasta seuraavat tätä. Jaan myös juttuja jotka kiinnostavat blogin ulkopuolelta.

    Linkit blogipostauksiin jaan kyllä Twitterissä ja FB:ssä, jälkimmäisen kanssa olen koettanut aktivoitua muutenkin. Vääjäämättä itselläni on samaa sisältöä, en halua jakaa kuin tietyn määrän sisältöä elämästäni SoMeen. Mutta eriyttämistä olen kyllä niissä koettanut pitää mielessä. Eri sisältö, eri paikkoihin. Vielä on paljon opeteltavaa, se jaksaako siihen opetteluun panostaa onkin sitten ihan eri asia ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pinterest on kiva kun etsii inspistä... vaikkapa kampaajalla käyntiä ajatellen. Mä en oikein keksi mitään mistä tviittaisin... ja usko pois, olen yrittänyt keksiä syitä, mutten vaan keksi :)
      Sisällön eriyttäminen kanavan mukaan on vaativaa...Tai en mä tiedä, jos soohen opettelisi , niin voihan se olla että se olisi nopeaa ja automaattistakin!?! ...no heheh?!? ;)

      Poista
  9. Kiitos kiinnostavasta kommentista ja hyvistä vinkeistä! Itse käytän blogin lisäksi Faceookia (mutta en juurikaan julkaise "hauskoja ja personallisia päivityksiä siitä missä olen tai mitä teen"), Instagramiin (@ruuhkavuodet) taas laitan kännykällä napattuja muitakin kuvia kuin blogissa julkaistuja (blogikuvathan pääsääntöisesti otan järkkärillä) ja Twitterissä (@ruuhkavuodet) re-tweettaan ajankohtaisia, yhteiskunnallisia lapsiperheisiin liittyviä twiittejä. Kun tämä eri kanavien erilainen agenda on mielessä, ei homma oikeastaan käy kauhean työlääksi. Mutta Facebookia voisin toki käyttää luovemminkin. Ja vaikka rakastan valokuvausta, Pinterestiin en uskalla mennä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaankin pitäisi keskittää voimavaroja ja toimintaa uusiin kanaviin, kyllä se sit varmaan onnistuisi :)
      Mä annoin mun järkkärin mun isälle, meistä ei sen kameran kanssa ikinä tullut ystäviä. Paljon enemmän tykkään mun Olympus Pen-kamerasta, riittävän helppo käyttää, ja riittäviä kuvia minulle, höselölle ;)
      Pinterest on hauska, sinne eksyy aika helposti! :)

      Poista