Vielä vähän aktiivisuusrannekkeesta

Mun vanhemmat on kummatkin omasta mielestään aktiivisia ja touhukkaita. Ikää heillä on 70 molemmin puolin ja ovat siis jo eläkkeellä. He ihmettelivät mun ranteessa olevaa Polar Loopia ja sen tarkoitusta. Kerroin heille aktiivisuusrannekkeesta ja ainakin isä suhtautui siihen varsin skeptisesti aluksi vaikka normaalisti hän innostuu valtavasti kaikista teknisistä vempaimista. Äidin mielestä se oli lähinnä huvittava laite. Mutta kun kerroin, että sillä voi mitata myös unen laatua mammakin kiinnostui.
Kerroin heille, että aikuisen tulisi liikkua 10.000 askelta päivässä ja että itse pyrin liikkumaan keskimäärin sen 15.000.  Pitivät askelmäärää aivan liian suurena - kun on ikääkin. Sanoin, ettei sitä tarvitse lähteä kerrallaan 10.000 askeleen pitkälle lenkille. On parempi, että  keräävät askeleet pitkin päivää, pienenmmistä matkoista.
Ja niin sain laitettua äidille rannekkeen Pariisin matkan ajaksi! Innostus oli valtava ja hän katsoi vähän väliä miten askelia (aktiivisuutta) kertyi. Matkan aikana askelmäärät vaihtelivat 10.200-28.500 välillä. Niin he vaan lumoutuivat rannekkeesta, että aikovat hommata kummatkin omansa... Tai niin he luulevat! Isällä on syntymäpäivät äitienpäivien tienoilla, ja ajattelinkin, että tässäpä oiva lahja kummallekin. Ei tarvitse enempää miettiä miten heitä ilahduttaisi!
Mun vanhemmat ovat koko kesän mökillä ja touhuavat siellä paljon sellaisia mökkijuttuja, kuten kasvimaan ja kasvihuoneen hoitamista, kalastusta ja muuta mitä siellä nyt voi tehdä. Kesä on hyvä aika opetella liikuntatottumukset (siis se 10.000 tavoite) syksyä ajatellen! Tavoitteena ei ole "kiduttaa" heitä, vaan pitää heidät terveenä ja toimeliaana. Kehohan pysyy parhaiten kunnossa käyttämällä sitä. :)

Kommentit

  1. nyt alkoi kiinnostaa itselläkin, etenkin tuon yöunen takia ja ehkä sen kanssa tulisi lähdettyä kävelylle myös työmatkoilla - patsy -

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kiva siitä, kun siiinä just näkee sekä unen että aktiivisuuden. Vaikka kyllähän sen unen puutteen näkee myös aamulla peilistä ;)
      Mutta itse olen kokenut rannekkeen positiivisena buustaajana, sellaisena tsempparina.

      Poista
  2. Kyllä se ainakin itselläni on lisännyt aktiivisuutta. Suosittelen kyllä kaikille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös vaan! Se niin näppärästi kulkee mukana, ja sitä oppii kyllä seuraamaan luontevasti :)

      Poista
  3. Minä olen ajatellut, että pärjään syke- ja askelmittarilla, mutta tuo yöunijuttu alkoi kyllä kiinnostamaan täälläkin;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän niilläkin pärjää :) Ja mikä ikinä kenellekään toimii hyvänä motivaattorina, niin sellainen sitten vaan käyttöön!

      Poista
  4. Minäkin seuraan aivan maanisesti uneni laatua ja määrää (mulla siis samainen Polar Loop käytössä) - vaikka kyllähän sen toisaalta ilman mittariakin tuntee, jos takana on huono yö :-D Se on mielestäni tyhmää, ettei unimittareita ole tuotu applikaatioon, vaan ne täytyy aina tsekata tietokoneen välityksellä (vai enkö vain ole osannut etsiä niitä oikeasta paikasta)?

    Ja kamalan vähän unta sulla tuossa screen grabissa, kuka pärjää noin vähillä unilla?!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kyllä koukuttava laite. ja kyllähän sitä unta tulee kytättyä. :)
      Tuo screeni on mun äitin, sieltä Pariisista siis. Ja hän on kyllä erittäin vähäuninen. Itse tarvitsen enemmän lepoa!

      Poista
  5. Mä olen käyttänyt yli vuoden mun aktiivisuusranneketta... En ole ottanut kuin pari kertaa sen pois kädestäni.... Olen koukussa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on toimiva vehje - ja niin koukuttava! Ja vielä kun saan äidille ja isille ne, niin johan homma rokkaa! :)

      Poista
  6. Ihan loistava idea antaa lahjaksi ranneke! Itse palasin takaisin käyttämään Fitbit Flexiä Polarin jälkeen niin myös tuo unen laadun seuraaminen onnistuu. Mulle Polar tuntui liian paksulta, en saanut nukuttua sen kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös vaan. Taka-ajatuksena on, että vanhemmat pitää itsestään huolta <3

      Poista
  7. Hei, löysin juuri blogisi ihan sattumalta! Kivaa lukemista, laitan seurantaan. Itselläni ei ole aktiivisuusranneketta, aina välillä käy mielessä, että se voisi olla näppärä tapa seurata juuri askelmääriä. Olin itsekin Pariisissa vappuviikonloppuna ja siellä tuli todella helposti yli 20.000 askelta päivässä sadesäästä huolimatta. Nämä askeleet laski iPhone, mutta arjessa muuten en aina kulje kännykkä kädessä, joten ehkä joku ranneke sittenkin. Vaikkapa itselleni nimipäivälahjaksi :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kivaa kun löysit mukaan :)
      Olin itse varsin skeptinen tuon rannekkeen suhteen, mutta pakko todeta että väärässä olin :)
      Kaupunkimatkoilla tulee yllättävän paljon askelia ja ihan huomaamatta! Nimpparilahja itselle kuulostaa mainiolta!

      Poista

Lähetä kommentti