perjantai 14. elokuuta 2015

Kroonistunut migreeni

Kävin eilen neurologilla. Ensimmäistä kertaa ikinä. Jälkiviisaana voin todeta että olisi pitänyt käydä aiemmin.
Minulla on ollut migreeni ihan pienestä pitäen. Välillä rajummin ja välillä laimeammin. Mutta olen "oppinut" elämään sen kanssa. Se on osa minua. Täsmälääkkeet olen saannut yleislääkäriltä, kun olen kertonut oireet ja/tai sen että minulla on todettu migreeni. Resepti käteen-ja ulos. Kiitos näkemiin.
Viime aikoina on tullut omituisia oireita mm. asentohuimausta, lisääntynyttä valoherkkyyttä, katseen kohdistusvaikeuksia ja todella rajuja kipu ja oksennuskohtauksia. Tarkkailin tilannetta jonkin aikaa, mutta eiväthän ne tarkkailemalla parantuneet, joten tilasin ajan erikoislääkärille. Taustalla oli pelko mahdollisesta aneurysmasta, sitä kun esiintyy lähisuvussa.
Lääkäri haastatteli ja tutki minut perusteellisesti. Ja totesi että "Kyllä, sinulla on kroonistunut migreeni". Ok, selvä - mutta kun päähän ei periaatteessa koske koko ajan? Vaan koskeepa sittenkin. Olen niin tottunut siihen, etten huomioi enää jatkuvaa särkyä. Se on päällä koko ajan - vähän kuin normaalitilana. Reagoin tietoisesti enää koviin kohtauksiin. Hermosto on ylivirittyneessä tilassa ja toimii sen mukaisesti. Koko kroppa on ottanut migreenin oirehtiaaksen sitä  - ja kaikki oireet, joita minulla on, ovat migreeniä tai sen seurausta. 
Sain uudet reseptilääkkeet (5), lähetteen magneettikuvauksiin sekä pistoshoitoa. Eipä ole minua ennen päähän pistetty! Ikävältä se neula tietenkin tuntui, mutta auttoi. 5 minuutin kuluttua piikityksestä valonarkuus ja kivut katosivat, samoin epämiellyttävä olo - ja nyt on ihan huikea fiilis!
 Voi kun tämä jatkuisi tällaisena! Ehdottomasti kannatti käydä osaavalla erikoislääkärillä.  Ja ehdottomasti kannatti kertoa kaikki oireet, jotta ammattilainen saa kokonaiskuvan tilanteesta. Olen helpottunut ja onnellinen. Aurinkoista ja mukavaa viikonloppua kaikille!
Kaikki kuvat ovat viime elokuun Dubrovnikin matkalta - oi voi, olisipa kiva taas käydä!

22 kommenttia:

  1. Onpa hienoa , että sait apua ! Migreeni on kurja vaiva .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kyllä, enkä olisi ikinä arvannut että mun migreeni on kroonistunut...
      Mutta mahtava lääkäri kyllä!

      Poista
  2. Hyvä, kun menit!! Saman diagnoosin sain tossa keväämmällä, mutta nyt tuntuu tuo ubikinoni auttavan. Tällä viikolla on muutamaan otteeseen ollut migreenin oireita, mutta ei niin pahasti, thank god!! Oon ihmetellyt, kun netistä saa lukea, että migreenikohtaukset kestää muutamia tunteja... ööö.. mulla kestää normaalisti monta päivää tai monta viikkoa. Huuhhuh! Tunnistan just tuon, että se alkaa olla normiolotila eikä enää tiedä, mikä on oikeesti normaalia.

    Nyt musta tuntuu, että en kestä ääniä ollenkaan, vaikka migreeni ei muuten juurikaan tunnu. Kaikki kovat äänet aivan viiltää päätä. Hämärää!

    Ihanaa, että sulla helpotti nyt! Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihmettelen vaan, miksi en ole mennyt aiemmin?!? No juu, kyllä minulla kohtaukset kestää vähintään sen 2-3 päivää. Nyt vasta tajusin, että mun kiukku ja ärtyneisyys on johtuneet migreenistä - ei ole helppo olla koko ajan hyväntuulinen kun sattuu tauotta. Äänet ja hajut häiritsee, valo käy silmiin, ja on lopeen uupunut koko ajan.
      Mutta kyllä helpotti! Ja estolääkityksen aloitan sitten kun pistosten vaikutus lakkaa!
      Kivaa viikonloppua sinulle!

      Poista
  3. Ihanaa, että sait apua. Näköjään myös kipuun turtuu, aika hurjaa.
    Mukavaa ja kivutonta viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kivaa kyllä kun löytyi syy. Ja toivottavasti lääkkeet auttaa pitämään tän kurissa :)
      Ihanaa viikonloppua sinulle Outi!

      Poista
  4. Kiva, jos saat apua migreeniin. Itse kärsin todella monia vuosia jännityspäänsärystä. Viisi päivää kerrallaan ja vähintään kerran kuukaudessa. Keliakian toteamisen ja gluteenin poissa jättämisen myötä se katosi kuin seinään itseltäni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pistosten vaikutus on ainakin vielä hyvä. Ja kun se loppuu aloitan varovaisesti estolääkityksen. Katsotaan sitten miten käy.
      Ruokavalio on jo usean vuoden ajan ollut työn alla... kokeilujen kautta karsintaa. Oman elämän koekaniinina :)

      Poista
  5. hei, komppaan edellistä Maijua. gluteeni pois ja sokerit kans! minullakin oli vaikea migreeni, pahat silmäoireet jne. nykyisin enää erittäin harvoin .

    yst. T.L.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Migreeni muuttuu iän myötä ja ajan kanssa, joten pitää kokeilla eri vaihtoehtoja :)

      Poista
  6. Hyvä, että menit erikoislääkärille! Itselläni oli vuosikymmeniä migreeni seuralaisena - minulla ei estolääkitys auttanut ja kohtauslääkkeetkin vain, jos ne älysi ottaa tarpeeksi aikaisin - ja kaksi samantien plus pahoinvointilääke. Kohtaukset kestivät pari päivää - ja kun lisäksi oli jännitysniska, niin päätä särki jatkuvasti - ja kyllähän siihen tottui. Lopulta otin vierotuskuurin särkylääkkeistä - nekin kun aiheuttavat oman särkylääkepäänsärkynsä. Nykyisin migreeni ei vaivaa enää kuin pari kertaa vuodessa - ja silloinkin syynä on usein vääränlainen ruoka. Minun migreenini häipyi, kun lopetin kaikki hormoonit, keinotekoiset makeutusaineet ja siirryin puhtaaseen ruokaan - esim. natriumglutamaatin tarkistan nykyisin tosi tarkkaan ruuista. Samoin aspartaamin - se on kyllä myrkky, jota ei saisi ollenkaan käyttää. Joskus migreenin ja jännityspäänsäryn eroa on vaikea todeta - ja useinhan ne esiintyvätkin yhdessä. Tsemppiä sinulle ja hienoa, että juuri nyt ei särkyä tunnu <3 Niin totta tuo, että särkyynkin tottuu - itselläni on fibromyalgia ja kyllä välillä miettii, millaistahan se elämä olisikaan, jos ei olisi särkyä, joka on koko ajan läsnä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, oli kyllä hyvä. Harmittaa vaan etten aikaisemmin mennyt. Jotenkin kuvittelin että kyllä se yleislääkärin täsmis on riittävä...
      Tarkkana saa olla ruokien kanssa. En juurikaan syö ravintoloissa, enkä käytä mausteseoksia tms. Puhdas ruoka, joka myös maustetaan puhtaasti sopii minulle. Kaikkea keinotekoista pyrin välttämään. Aika hyvin tietää jo mikä sopii ja mikä ei.
      Ylläri oli se että olen ollut kipeä niin pitkään - siis turtuminen siihen jatkuvaan kipuun oli yllätys. Pistokset auttoi niin nopeasti - hämmentävä kokemus päästä kivuttomaan tilaan alle viidessä minuutissa?!?

      Poista
  7. Hienoa, että menit osaavalle lääkärille. Toivotaan ,että kivusta ei enään tarvisi samalla tavalla kärsiä. Kannattaa myös miettiä tosissaan noita ruokavaliojuttuja - uskon ,että niissä on vinha perä. Näin olen myös minä kuullut. Mukavaa viikonloppua sinulle !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps, ruoka, uni ja liikunta. Näissä kolmessa se hyvinvointi luuraa! Ja niiden eteen on ponniteltu, ja tulen ponnistelemaan myös tulevaisuudessa. :)
      Kivaa viikonloppua!

      Poista
  8. Migreeni on vaivannut minuakin lapsesta asti. Ennen oli sellaista särkyä, joka yön aikana katosi...eli särki vain päivän vaikkakin usein. Nyt saatta särkeä monta päivää peräkkäin. Tk:sta olen saanut täsmälääkkeitä ja ne ovat aika hyvin auttaneet.
    Olen joskus miettinyt, että olen kyllä oikea kipullääkkeiden suurkuluttaja ollut nuorempana, kun ei vielä tuota täsmälääkettä ollut.
    Hienoa, että sait avun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on niin kurjaa kun se on ollut niin pitkään - että jotenkin sitä kipua on tottunut pitämän "normaalina". Minulla migreenikohtaus kestää yleisimmin 3 päivää - voi perhe ja työkaveriparat. Ärtynyt ja lyhytpinnainen työkaveri ja perheenjäsen ei välttis ole kaikkein kivointa seuraa!
      Pistokset oli hämmentävä kokemus...siis se että ne auttoi!?! Ihan ihme juttu!

      Poista
  9. ...ja vielä pitää lisätä, että migreeni on kuulema tunnollisten ihmisten tauti...siis jotakin hyvääkin..:))

    VastaaPoista
  10. Hui ja hyi! Onneksi sait apua. Kipu voi kuulemma hoitamattomana johtaa vaikka mihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi on osaavia ammattilaisia jotka erikoistuu! :) On mahdollisuus oikeanlaiseen apuun.

      Poista
  11. Huh huh! Onpa kyllä pahana migreeni. Itsekin kivun kanssa elän, migreenikin aina välillä, joten tiedän, kuinka ihminen tottuu kivun kanssa elämään. Tsemppiä sinulle

    VastaaPoista
  12. Hyvä että kävit! Minulla myös paha migreeni ja käyn neurologilla itsekin. Myös kuvauksia ja aivosähkökäyrässä tullut käytyä. Tiedän miten ikävä vaiva on, itse olen tottunut elämään kivun kanssa.

    VastaaPoista