Kiitollisuus

Facebookissa tupsahti (eilen) eteeni tarina 365 grateful, jonka pääpointti oli kiitollisuus. Postauksen nainen otti joka päivä vuoden ajan kuvan jostakin asiasta josta oli elämässään kiitollinen. Aika ihana juttu!
Aloitin vuoden 2015 alussa "Onnellisuusprojektin" (jolle reippaana tein ihan erillisen sivukin). Siinä oli/on tarkoituksena kirjoittaa joka päivä 3 asiaa joista olen onnellinen. No enhän minä sitä jaksanut/ehtinyt/muistanut tehdä kuin muutaman kuukauden ajan!  Älkääkä ymmärtäkö väärin. Oikein onnellinen olen. <3 En vaan ole saanut kirjattua asioita ylös.

Onnellisuus ja kiitollisuus ovat varmaankin toistensa kaksosia? Sillä ihan samalla tavalla kuin olen onnellinen olen myös kiitollinen. Ja voi pojat miten monesta asiasta! Iän myötä olen oppinut havaitsemaan kiitollisuuden aiheita jokaisessa päivässä, ihan perusarjessa. Minulla on kaikki niin kovin hyvin! Melkein pelottaa sanoa tämä ääneen - ei kai saisikaan sanoa - ettei kiitollisuuden aiheita otettaisi pois!?!  Hölmöä taikauskoa - kiitti vaan Eino Leino!  "kel onni on se onnen kätkeköön" jne.

Kiitollisuutta joutuu ehkäpä vähän harjoittelemaankin, mutta se helpottuu iän ja vuosien myötä. Kiitollisuuden aiheiden havaitseminen saattaa joissakin tilanteissa olla vaikeaa - mutta aina voi ja kannattaa yrittää! Kiitollisuutta voi tuntea sekä isoista että pienistä asioista.  Lisäksi uskon vakaasti, että kiitollisuus lisää onnellisuutta, ja tätä kautta hyvinvointia ja arjen mielekkyyttä.

Ja jos olen kiitollinen ja onnellinen tänään, niin ei se ole pois huomiselta. Vakaasti uskon siihen, että tämän päivän tunnetila auttaa näkemään huomisenkin optimistisessa valossa.
Tänään torstaina, olen kiitollinen esimerkiksi  hyvästä flowsta töissä, valmiista ruuasta kotona, siitä ettei palele, kodista jossa asun, ihmisistä jotka on mun ympärillä, villasukista ja siitä että eilisiä pullia on vielä jäljellä. :)

Onnistuisikohan mitenkään Instassa #kiitollisuus365 tai #kiitollisuus tägätyt kuvat...jos yrittäisi... vaan tulisikohan tästä liikaa painetta vuodeksi eteenpäin?

Kommentit

  1. Ihana postaus:) Ystäväni antoi minulle vuosia sitten hyvän ohjeen eli joka ilta ennen nukkumaanmenoa pitäisi muistaa 3 sinä päivänä tapahtunutta hyvää asiaa.Olen yrittänyt noudattaa neuvoa,silloin kun muistan;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Kiitos!
      Sehän riittää, kun edes joskus muistaa olla kiitollinen :) Sehän olisi ihan pielessä jos olisi "pakko" muistaa olla kiitollinen päivittäin. Armollisuus itselle on aikas hyvä juttu...sen kun vielä muistaisi.

      Poista
  2. Miettimisen aihetta, sitä postauksesi antoi. Kiitollisuuden aiheita löytyy vaikka kuinka paljon ja kyllä usein mietinkin, miksi juuri minä olen saanut näin paljon ja joku toinen ei mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitäpä välillä itsekin miettii... miten epäoikeudenmukaisesti asiat jakautuvat. Joillekin mikään ei riitä, ja toiset osaavat olla kiitollisia pienestä. Kiitollisuus on ehkä eniten asenne - eikä se välttämättä ole riippuvainen esim. taloudellisista asioista.
      Mukavaa torstai-iltaa!

      Poista
  3. Saan aina paineita pitkäkestoisista haasteista :)
    Osallistuin sellaiseen kiitollisuus-haasteeseen joka kesti 5 päivää, se oli sopiva.
    Olen usein kiitollinen samoista asioista ja niiden kirjoittaminen joka päivä olisi hassua.
    Välillä on kyllä hyvä kirjata niitä asioita ylös, jotka tuottavat iloa ja kiitollisuutta.
    Mukavaa torstai-iltaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta puhut! Pitkäkestoiset haasteet ahdistaa... Tein kerran kuukauden instahaasteen - siis joka päivä piti postata tietty aihe...voi jee miten otti koville!
      Ja tottahan se on - samoista asioista sitä on kiitollinen päivittäin. Ja saattaisi olla hiukan tylsää seuraajillekin jos joka päivä ottasin vaan mun miehestä kuvan :'D
      Kivaa iltaa!

      Poista
  4. Hieno aihe ja uskon, että instassa kun muutaman kuvan noilla tageilla lataat, niin pian sujuu kuin tanssi. :) Mutta haasteista tulee paineita sekin on totta. Ihanaa loppuviikkoa <3

    VastaaPoista

Lähetä kommentti