maanantai 29. elokuuta 2016

Crossfit-testausta melkein viiskymppisenä

Ohjattu liikunta takaisin mun elämään?

En ole harrastanut ohjattua liikuntaa moneen vuoteen. Jotenkin sain yliannostuksen usean vuoden liiasta aktiivisuudesta johtuen, eikä kuntosalit ja jumppasalit enää napanneet sen jälkeen. Olen paljon mieluummin pyöräillyt ja lenkkeillyt, kävellyt työmatkat, kaivanut ojaa ja tehnyt uutta kasvimaata, kuin harrastanut ohjattua liikuntaa. Kyllästyin totaalisesti ylipirteisiin  jaksaajaksaa ja polkeepolkee huutoihin ja tehostusähinään ja ähkimiseen mitä harrastetaan saleilla. (Ei vaan enää tuntunut omalta jutulta...)
Viime viikolla työpaikan vapaa-ajantoimikunnan kautta tarjoutui mahdollisuus tutustua Crossfitiin pikkasen edullisemmin kuin mitä listahinta on ja päätin mielenhäiriössä tarttua tarjoukseen. (ei ole mainos - kukaan ei maksa minulle tästä, ja työpaikka neuvotteli kimppahinnan) 
 En ole ikinä innostunut hitaista venyttelyistä, pilateksesta, joogasta jne... Ei. Omimmilta lajeilta on tuntunut repivää rääkkiä tai maksimaalista suorittamista vaativat muodot. (Luulisi jo, että iän myötä voisi rauhoittua?!?)
Kuva lainattu täältä

Crossfit - minulle?

Crossfit on (käsitykseni mukaan) todella kova ja fyysinen laji. Olen usein miettinyt, että jos olisin nuorempi niin saattaisin jäädä pahastikin koukkuun - tuskin kuitenkaan tässä iässä enää niin käy?
Wikipedian mukaan Crossfit on kuntoilumuoto jossa tavoitteena on kehittää tasaisesti eri fyysisiä ominaisuuksia. Siihen kuuluu lihasvoima-, kestävyys-, nopeus- ja notkeusharjoitteita. Crossfitin alkuperäinen kehittäjä, entinen voimistelija Greg Glassman on todennut, että harjoitusohjelman päämääränä on luoda urheilijan perikuva, joka on ”samanveroisesti voimistelija, painonnostaja ja pikajuoksija." Hänen mukaansa esimerkiksi kestävyysurheilijoilla kestävyyden parantaminen tapahtuu muiden kunto-ominaisuuksien, kuten voiman, nopeuden ja ketteryyden kustannuksella.

Lisäksi katsoin kesäloman aikana Netflixiltä dokumentin Fittest on Earth...ja aloin kotona puhua siitä, pitäisikö lajia kokeilla... Noh, nyt ollaan tässä. Olen varannut ja maksanut 12 kerran ONRAMP-kurssin. Kesto on 6 viikkoa. Tavoitteena ei ole oksentaa, tai teloa polvia lisää. Mutta haluan ehdottomasti testata lajin ja oman kestävyyden. Haluan tietää mihin lähes viiskymppinen toimistotäti pystyy. Nouseeko kunto? Paraneeko ryhti? Löytyykö piilossa olevia lihaksia? Jäänkö koukkuun? Vai jääkö testi yhteen kertaan?

No sen näkee tiistaina. Katsotaan onko sen jälkeen mitään raportoitavaa... Jaiks!
-*-
I'm almost 50 - and going to try out Crossfit :) Have booked an On ramp-course starting tomorrow. Good for me!

8 kommenttia:

  1. Tsemppiä testailuun. Rankka, mutta varmasti palkitseva laji. Se dokkari oli muuten hyvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) On kyllä rankaa, mutta aivan ihana. Ja tykkään siitä että kunnon ei tarvitse olla mikään super - silti voi aloittaa!

      Poista
  2. Minä oon niin laiska liikkuja, että jos en kävisi ryhmätunneilla en liikkuisi ollenkaan.Kuitenkin tunnollisena osallistun, jos olen ilmoittautunut tunneille.On niin helppo keksiä tekosyitä,jos ei ole pakko.Kiva kuulla sitten sun kokemuksia rankasta lajista t.myös viiskymppinen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tekosyyt on kaikista helpoimpia keksiä - varsinkin liikuntaan. Mä olen tosi huono liikkumaan talvella - silloin kyllä tarvitsen ohjausta :)
      Laji on ihana, suosittelen lämpimästi!

      Poista
  3. Oi kuullostaa kuule hyvältä, mielenkiinnolla odotan kokemuksiasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, ja arvaa vaan miten hyvältä tuo tuntuu! Voin suositella jo kahden käynnin jälkeen :)

      Poista