tiistai 11. lokakuuta 2016

Onramp-kurssi takana

Mitä sain kurssilta?

No varmaankin ensimmäisenä "rakkauden" lajiin. Ihan oikeasti. Koukutuin ihan tosissaan.
Parasta lajissa on sen monipuolisuus. Siinä kehittyy sekä voima että aerobinen kunto. 
Ja täytyy kyllä sanoa, että meidän "boksi" (siis sali) on huippu, ja valmentajat todella hyviä.

Ja sain kohotettua kuntoakin. Mutta kyllä ottaa koville liikkeiden oikea suoritustapa. Lihasmuistiin on "leimautunut" 10 vuoden bodypump-tuntien tekniikat - eikä ne ole kyllä sinnepäinkään painonnoston kanssa- huh. Crossfitissä on muuten ihan oma sanastonsa! Kurkatkaapa vaikka meidän salin boksin sivuilta. Täältä.
Menossa...

Testaus

Kurssin alussahan olisi pitänyt tehdä lähtötasotestaus. Minulla valitettavasti jäi se väliin, koska aloitin viikkoa myöhemmin kuin muut. Tänään oli kurssin "lopputestaus" jossa katsottiin paraniko aika. Ja voi huimaa miten joillakin tuli ihan huippu parannuksia! Esimerkiksi yhdellä miehellä aika parani 8:50 -> 4:52 ja mun pari (nainen) paransi aikaansa 7:47 -> 5:06. Aika hurjaa!
crossfit testi
Tulostaulu

Testiin (Baseline) kuului suorittaa seuraavat liikkeet niin nopeasti kuin pystyi
  • soutu 500m
  • kyykyt 40x (syväkyykky)
  • vatsat 30x (AB MAT Sit up)
  • punnerrukset 20x (alhaalla kämmenet irti lattiasta rinta ja reidet koskee maahan, vartalo suorassa)
  • leuanveto 10x
Mun tämän päivän aika oli vaatimattomasti 6:38 - ei mikään huippu, mutta hei! Tästä on hyvä lähteä parantamaan. Seuraava testaus on 8 viikon päästä. Koitetan nyt saada vaikka 1 minuutti ensin pois :)

Onko jotain huonoa?

No ei varsinaisesti huonoa. Enemmänkin taitaa johtua mun huonosta kunnosta. Nimittäin kroppa käy ylikierroksilla koko ajan. Ja varsinkin treenin jälkeen yöllä on vaikea nukkua - tuntuu että valvon läpi yön?!?  Aloin jo epäillä että minussa on todella jotain vialla, mutta kun kokeilin kunnon palauttavaa syömistä, niin se auttoi. Eli treenin jälkeen ihan kaurapuuroa, raejuustoa ja siihen vielä raastetua omenaa. Ja riittävästi nestettä. Ja unta onkin riittänyt.

Miten tästä eteenpäin

Ostin vuoden jäsenyyden! Ja ensi viikolla alkaa uusi 8 viikkoa kestävä Extended-kurssi. Siinä hiotaan 2 kertaa viikossa oikeanlaisia nostotekniikoita ja harjoitellaan Onrampilla opittuja taitoja. Lisään vielä yhden omaehtoisen harjoituskerran viikkoon - luulen että kolme kertaa viikossa on sopiva minulle. Ei liikaa - mutta kuitenkin riittävästi.  Luulenpa, että ensi vuoden alussa olenkin "valmis" kokeilemaan oikeita WOD-tunteja. (WOD=Workout of the Day)
Liikunta tekee onnelliseksi!

Miten on, haluatteko te lukea mun crossfit-edistymisestä täällä blogissa? Luulen nimittäin että kirjoittelen aiheesta - sen verran koukussa olen tähän. :)

13 kommenttia:

  1. Kirjoita ihmeessä lisää. On mukava lukea tekstiä, josta paistaa aito kiinnostus lajiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Kiitos! Mä oon niin innostunut tästä - ja kroppakin tykkää!

      Poista
  2. Kirjoittele vaan - jospa sinulta edes pienen liikuntakipinän saisi;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Painopisteet vaihtelee tässä blogissa aina mun kiinnostuksen mukaan - onneksi blogin nimi antaa mahdollisuuden vaihteluun! :)

      Poista
  3. Ehdottomasti haluan! Ja oon kuule ihan liekeissä tästä sun innostuksesta ja edistyksestä. Ihan mahtavaa! Go for it Annu. Oot huippu! Ja mää niin tiedän, kuinka se liikunta ja ravinto vaikuttaa ihan kaikkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehee! Mun äiti oli ihan kauhuissaan kun mä näytin sille kun seisoin käsilläni... ja ajattelin kyllä opetella käsilläkävelynkin ;) Jotenkin tajusin että nyt riittää... ettei tätä kehoa kukaan muu pidä kunnossa kun mä itse - eikä toimistotyö kyllä lihashuoltoa vastaa!
      Ja iso kiitos tsemppaamisesta! <3

      Poista
  4. No tottakai halutaan olla mukana.Samalla saa kipinää ja tsemppiä omaan
    liikkumiseen.Liikunnallista syksyä sinulle!
    T.AM

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos tsempistä! Mä oon niin iloinen kun voin kirjoittaa tästä tänne blogiin! Katsotaan nyt miten tämä edistyy tässä ajan mittaan :)

      Poista
  5. Kuulostaa mielenkiinoiselta, mielellään kuulisin lisää.
    -Kati

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Pitää vaan varoa ettei tämä muutu crossfit-blogiksi... minulla on aina tapana "hurahtaa" vähän turhan paljon silloin kun innostun.

      Poista
  6. Eipä haittaisi ainakaan minua jos muuttuisi crossfit blogiksi��. Olen etsinyt tällaisten viisikymppisten( marraskuussa täytän..), blogeja joissa olisi aiheena crossfit. Kaipaan nimittäin "kohtalotovereita", itse olen salillamme vanhin joka käy säännöllisesti, nyt nelisen vuotta harrastanut. Suurin osa meidän boksilla voisi olla minun lapsia, jonkin verran on pikkasen päälle nelikymppisiä mutta näin vanhoja ei vaan ole.. vaikka pärjään ihan mukavasti nuorempien vauhdissa, olisi kiva edes lueskella suunnilleen samanikäisten kokemuksista tässä lajissa, eli jatka ihmeessä tästä aiheesta kirjoittamista��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Jess! meitä on muitakin!
      Olen googlaillut ja etsinyt sekä suomalaisia että ulkolaisia samanikäisten crossfit-blogeja, vaan ei löydy. Ja meitä harrastajia kuitenkin on! (Noh, ehken vielä ole harrastaja, noviisi vasta, mutta sitäkin innokkaampi.)
      Kyllä taidan keskittää blogin aika pitkälle crossfit-puolelle, sen verran koukussa olen tähän lajiin!

      Poista
  7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista