keskiviikko 9. marraskuuta 2016

Miksi crossfit sopii viiskymppiselle?

Mietin pitkään uskallanko aloittaa crossfitin. Ajattelin, että se sopii vain nuorille ja hyväkuntoisille. Sellaisen vaikutelman saa, kun katsoo vaikkapa crossfit videoita tai kuvia kisoista. Salille mennessä huomasin kuitenkin että asia on toisin. Onhan siellä superhyvässä kunnossa olevia ihmisiä, mutta on siellä kyllä meitä muitakin! Ihan tavallisia kuntoilijoita, joilla kylläkin on hitsinmoinen into tehdä kovia treenejä hyvin.

Kehittyminen

Parasta lajissa on ehkä yksilöllinen kehittyminen ja treeni. Jokainen tekee oman jaksamisen ja kunnon mukaan. Tunnit on nimenomaan toiminnallisia ja kuntokeskeisiä. Siellä pusketaan hikeä pintaan, ja tehdään perusliikkeillä hyvää settiä. Liikkeinä ovat mm. leuanvedot, erilaiset työnnöt, hypyt, kyykyt ja kantaminen. Tykkään todella paljon, kun omaa tasoa testataan ja kehitystä voi seurata. Minulla on ollut vasta yksi testi - mutta hei, jäsenyys kestää vuoden, joten kyllähän tässä ehtii testata vaikka ja mitä! Onramp-kurssin jälkeen on oikeus osallistua WOD-tunneille (päivän treeni-tunnit). Niitä ohjaa tietty ohjelmointirunko. Eli jos käyt säännöllisesti tiettyinä päivinä salilla (kuten minä: ma, ke pe) niin varmasti koko keho saa monipuolisen treenin. Ohjelmointirungolla pyritään nimenomaan siihen, että treeni ja sen kautta kehittyminenkin on mahdollisimman monipuolista.

Haasteellisuus

Minua ei kovin paljoa innosta jooga (vaikka onkin haasteellista) eikä rauhallinen venyttely (vaikka se on supertärkeää) vaan enemmänkin se mihin kroppa pystyy voiman ja nopeuden puolella. Mä jo luulin että ikä ajoi tämän tädin ohi. Mutta kun jo onramp-kurssilla uskalsin seisoa käsilläni, ja päälläni, sekä tein tempasuja syväkyykystä, ja burpeesit laatikon yli askeltaen, niin totesin että hei! Toimistotätikin voi. Haluan oppia käsillä kävelyn, haluan tehdä tempaukset isoilla painoilla - haluan kiivetä köyden ylös saakka. Haluan hyppiä tuplia narulla ja oppia kippileuat kunnolla, ja ilman kuminauhaa.  Ja ehdottomasti haluan saada toes-to-barin onnistumaan! 

Kroppa kuntoon

Vanheneminen saa kropan "hajoamaan"...tai ainakin rapistumaan. Varsinkin jos sitä ei käytä. Aika monella työ/koulupäivät menee istuen - tai paikallaan seisten. Erittäin harvassa työssä tehdään nopeutta, vahvuutta, liikkuvuutta ja lihaksia kehittäviä liikkeitä. Eikä kovin moni harrastuskaan ole näin monipuolinen. Crossfitissä treenit skaalataan, eli muokataan kullekin sopivaksi painojen, toistomäärien tai vaikkapa ajan suhteen. Esimerkiksi ensimmäiset omat kahvakuulaharjoitukset tein 6 kilolla, kun muilla oli 8kg ja ylöspäin. Samoin ensimmäiset kyykkyharjoitukset tein 3 kg tangolla, kun suositus taisi olla 10 kg - nyt teen jo 30 kg - mutta jostakin oli aloitettava. Ja mikä tärkeintä, tekniikan on oltava kunnossa jos tarkoituksena on turvallinen (ja tehokas) suoritus.


Vaikka ensi kesänä mittariin tärähtääkin se maaginen 5 ja 0 (hui!) - niin minä pelkuri uskalsin testata ja jäin kuokkuun! Annoin uudelle harrastukselle mahdollisuuden - ja toivottavasti kropalle vähän toiminnallisia vuosia lisää.
likaisen peilin selfie :D

Kannustan ehdottomasti, ikään katsomatta kokeilemaan tätä lajia. Ja jos ajattelet että crossfit ei sovi minun ikäiselle ja kuntoiselle - niin sohvassa istuminen sopii vielä vähemmän!!

6 kommenttia:

  1. Mielenkiintoiselta kuullostaa, pitäisiköhän sitä uskaltautua...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ainakin käydä alkeiskurssi - Onramp. Siitä huomaa tykkääkö vai ei :) Kannustan!

      Poista
  2. Vaikuttaa erittäin tehokkaalta ja monipuoliselta lajilta. Yksillöllinen treeni kuullostaa myös hyvältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On mukavan monipuolinen, ja siitä tykkäänkin. Ja samoin siitä että valmentaja on ohjaamassa tarpeen mukaan. Auttaa vaikkapa skaalaamaan treenin sopivaksi :)

      Poista
  3. Mietin myös, kun aloitin kovemman treenin, että tämän ikäisenä +50?? Mutta on se palkitsevaa huomata kehittyminen ja kokeilla omia rajojaan, ei ikä
    ole este (tässäkään).Tsemppiä sinulle ja hauskoja treenejä.Odottelen taas kuulumisia.
    -AM

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan! Se on muuten jännä juttu mitä sitä itse asettaa niitä rajoja - ja ihan huikeaa huomata että sitä kehittyy. (ehkä pikkasen hitaammin kuin 25-vuotias, mutta kehittyy joka tapauksessa)
      Kiitokset tsempeistä, niitä kyllä tarvitaan - olen aina WODissa viimeinen ;D ....noooh, nöyryyttäkin on hyvä opetella tässä iässä!

      Poista