perjantai 11. marraskuuta 2016

Pitää syödä, että jaksaa treenata

Syöminen vaikuttaa paljon siihen, miltä treeni tuntuu ja miten siellä jaksaa. Iso merkitys on sekä ruuan laadulla että määrällä.

Palautuminen

Huomasin että treeneistä palautuminen ei enää olekaan ihan niin yksinkertaista kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Kroppa menee jumiin ja lihakset on jopa kosketusarat seuraavana tai sitä seuraavana päivänä. Ensimmäisen jalkatreenin jälkeen minulla oli viikon ajan vaikeuksia kävellä. Samoin kovan vatsalihastreenin jälkeen syöminen oli hankalaa..siis maha oli vähän "krampissa" koko ajan. Eikä nälästä ollut tietoakaan. Tämä on sitä positiivista kipua, mutta kipua joka tapauksessa, ja se haittaa kieltämättä päivittäisiä rutiineja ainakin välillä.
Joskus unta saa houkutella...

Kova treeni rasittaa kehoa monin tavoin

Crossfitin aloittamisen aikaan minut yllätti aikamoiset univaikeudet treenin jälkeisenä yönä. Tai siis, olin väsynyt ja nukahdin kyllä hyvin, mutta parin tunnin päästä heräsin, ja valvoinkin loput yöstä. Tutkiskelin asiaa pikkasen (googlailin siis) ja päädyin siihen tulokseen, että syön liian vähän. Yksinkertaistaen- kroppa vaati ravintoa, enkä ollut sopeuttanut syömisiäni koviin treeneihin. Kevyttä toimistotyötä tekevänä en ole suurtakaan painoarvoa laittanut ruokavalion muutokselle vaikka treeni (ja sen intensiteetti) lisääntyikin paljon entiseen verrattuna. Vaikka tiedän, että treenatessa kuluttaa enemmän, niin jotenkin ei vaan tullut mieleen, etä se koskee myös minua. Mun Crossfit valmentaja sanoi Skills-tapaamisessa, että muista syödä hiilareita - proteiinia saa jo muutenkin tarpeeksi, mutta kovaa treeniä tekevän kroppa tarvitsee polttoainetta.
Kasvispasta...ja parmesaniraaste :D

Muuttuiko ruokavalio?

Lisäsin hiilareiden määrää ruokavalioon. Treenin jälkeinen iltasyöminen koki muutoksen. Ennen siihen kuului vaikkapa teetä ja voileipä. Nyt siihen kuuluu edellisten lisäksi esimerkiksi annnos kaurapuuroa, jossa on raejuustoa ja omena. Lisäksi nappaan muutaman mantelin niiden hyvien rasvojen vuoksi. Joinakin iltoina teen munakkaan ja sen kanssa on kasviksia. Vaihtoehtoisesti pyöräytän kasvispastan - paras pikaruokaherkku jos minulta kysytään. Iltasyömisen myötä sain parannettua unenlaatua, ja nukunkin kuin tukki aamuun saakka. Ja nesteytys! Sitä ei sovi unohtaa - vettä ja vihreää teetä kuluu illan mittaan kevyesti toista litraa.
Vihreä tee - parempaa kuin kahvi

Entäpä lisäravinteet?

Olen aika huono syömään lisäravinteita, mutta nyt tuplasin Möllerin kalanmaksaöljykapseleiden määrän ja päätin napata monivitamiinejakin ainakin näin talvikauteen. Proteiinijauheita yms en aio käyttää. Tavoitteena on syödä terveellisesti ja monipuolisesti mahdollisimman hyvälaatuista ruokaa. Siis oikeaa ruokaa.  Välttelen yliprosessoituja tuotteita - vaikka kyllähän niitäkin välillä menee (vaikkapa irttarit - heh). Mutta 80/20-sääntö on aika hyvä ohjenuora syömiseen(kin). 80% on hyvälaatuista ja 20% voi sitten vähän löysäilläkin.

Entäpä ns. terveysruoka?

Palautin vihersmoothiet takaisin ruokavalioon. Kesällä niitä ei tullut tehtyä, kun söin muutenkin tosi kasvispainotteisesti. Smoothiet on ihan loistava välipala!  Ja mikäs sen mukavampaa - vihreät saan omasta takaa - sen verran paljon meiltä löytyy lehtikaalia penkistä (ja pakastimesta). Ja on muuten taatusti luomua kun on itse kasvatettua :) Ja tottahan toki meidän pakastimet pursuaa myös marjoja. Näitä me syödäänkin aika huoletta sekä smootheissa, puuron päällä että jogurtin kanssa. Ja on ne hyviä pannarinkin päällä!
Lehtikaali - aika herkku!

Ruokailu ei paljoa muuttunut, mitä nyt se treenin jälkeinen iltasyöminen - mutta muuten menen aika samalla tasolla kuin ennenkin. Hyvälaatuinen, oikeista raaka-aineista tehty ja hyvän makuinen ruoka on kaiken perusta. Sen avulla jaksaa tehdä töitä, harrastaa ja siitä tulee hyvä mieli.
Mahtavaa viikonloppua kaikille!

4 kommenttia:

  1. Meidän tyttö käy salilla treenaamassa 5 kertaa viikossa ja tuo syöminen treenien jälkeen on tullut tutuksi. Avokadoja kuluu meillä ainakin aika paljon myös.
    Mukavaa viikonloppua sinulle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ihan varmasti! Kasvavan nuoren tarvitsema energia yhdistettynä liikuntaharrastuksen vaikuttaa eittämättä syömiseen.
      Avokadot on kyllä hyviä - niitä enee meilläkin aina välillä.
      Kivaa lauantai-iltaa sinnekin!

      Poista
  2. Tuo palautuminen on kyllä hidasta ja reidet on ihan kuin tulehtuneet kovan treenin jälkeen.Ruokailua en ole saanut toimimaan, syön varmaan liian vähän ja väärin ja vääriin aikoihin, mutta yritetään��.On kyllä kiva, että jaksat kirjoittaa aiheesta.
    -AM

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yllättävän paljon pitää syödä, ja varsinkin hiilareita. Monet lisää pelkästään proteiinia ruokavalioon, mutta se ei välttis riitä.
      Lihashuolto rullalla auttaa myös kipuihin ja palautumiseen. Pitäisi vaan muista siinäkin se s ä ä n n ö l l i s y y s !;)
      Kiitos, yritän kirjoittaa edes kerran tai kaksi viikossa.
      Mukavaa viikonloppua :)

      Poista