keskiviikko 25. tammikuuta 2017

Edistystä tavoitteissa

Oikeasti. Sain tehtyä ensimmäisen leuanvedon. Nätti se ei ollut, mutta tein sen! Ja tein vielä monta ykköstoistoa sen jälkeenkin. Koko tiistaipäivän olin pelkkää hymyä - vitsit, mä sain sen!
ylätaljan painopakka

Mitä tästä opin?

No sen, että mitään tuloksia on turha odottaa ilman työtä. On ihan turha seisoa leuanvetotangon alla ja sanoa etten mä saa yhtään leukaa. Ja sitten kokeilee - ja toteaa, "kato nyt, en saa". Ja sitten kokeilee uudestaan vaikkapa puolen vuoden päästä - ja taas toteaa ettei saa sitä. Ilman että on harjoitellut yhtään!

Sitä pitää h a r j o i t e l l a . Eikä siihen ole oikoteitä (ellei ole superlahjakas, ja niitä suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan ole!) Näin toimistotyöläisenä ei hirvittävästi (siis ollenkaan) tule harjoitettua ko liikkeeseen vaadittavia lihaksia työpäivän aikana. ;)

Olen harjoitellut kuten "Leuanveto" postauksessa kerroin. Tiistai ja torstai aamuisin olen kiltisti tehnyt vaakavetoja, hyppyleukoja negatiivisella laskeutumisella, roikkumista ja ylätaljavetoja. Sen lisäksi pystypunnerruksia painojen kanssa. Istuen ja seisten. Ja se on tuottanut tulosta. Saan ihan yhden kokonaisen tehtyä!

Yhden leuan saamista ei kannata vähätellä. Siinä kuitenkin nostetaan käsi- ja selkälihaksilla koko oma paino! Ja sen kun tekee ensimmäisen kerran niin sen kyllä muistaa. Syksyllä en päässyt edes puoleenväliin, vaikka kuinka rimpuilin ja kiskoin. Nyt saan leuan tangon yli - niukuinnaukin, mutta saan kuitenkin.

Ensi viikolla lisään ohjelmaan kuminauha-avusteiset perusleuat ja renkailla tehtävät false grip-vedot. False grip-vedossa (mikähän lie se onkaan suomeksi?!) voimistelurenkaista ei pidetä tavallisella sormi-puristusotteella kiinni, vaan paino lepää enemmänkin ranteilla. Näin esimerkiksi muscle-upin onnistuminen on lähempänä. Iso kiitos tästä harjoitusvinkistä kuuluu Crossfit Jyväskylän Mila NurmiselleMuscle up (palomiespunnerrus) on tärkeä liike Crossfitissa, ja varsinkin jos aikoo kilpailla. Sen onnistuminen on monella haaveena ja tavoitteena Se vaatii sekä taitoa että tekniikkaa. Liikkeestä ja sen tekemisestä löytyy paljon hyviä tutoriaaleja yuotubesta. Suomenkielinen "avaus" aiheesta on esimerkiksi Voimavahtilan sivuilla täällä.
Alkukevään tavoitteena on kuitenkin nämä perusleuanvedot. Sekä tekniikka että toistomäärä. Tavoitteena on saada ne 5 tehtyä putkeen, ilman avustusta, ja ilman kippausta (heiluntaa). Eli tiistai- ja torstaiaamut on varattu edelleenkin leuoille. Hommaa riittää!

(kuvakaappaukset on salilla ottamistani harjoitusvideoista)

9 kommenttia:

  1. Ihan mahtavaa!!!Herää toivo, että jospa minäkin jonain päivänä ilman kuminauhaa.
    -AM

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)
      Eiköhän se kuule sieltä onnistu pikkuhiljaa!

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Sanopas muuta! Olin ihan ihmeissäni :)

      Poista
  3. Oi miten hienoa! Olen tästä niin vaikuttunut, että alan itsekin harkita leuanvetotavoitetta. En nimittäin ole ikinä koskaan saanut vedettyä yhtäkään. Minäkin käyn nykyään Kivääritehtaan salilla, harmi että käytännössä vähän eri päivinä ja todennäköisesti eri aikoihinkin, muuten voisin vähän stalkkailla noita sinun harjoituksia =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juujuu, siitä vaan kokeilemaan ja harjoittelemaan. Eikös nyt olisikin hyvä tehdä jotain mitä ikinä koskaan ei ole saanut tehtyä?!
      Mitämitä? Samalla salilla? Voi ihme! Käyn ti ja to aamuisin ennen töihin menoa . Tuu nykäseen hihasta jos satut samaan aikaan! Muina päivinä olenkin sitten Kankaalla Crossfitissä. Tai tule kokeilemaan sitä?!? Siellä on tutustumispäiviä :)

      Poista
    2. Mulla on vielä alle puoli vuotta synnytyksestä, joten otan toistaiseksi hieman rauhallisemmin - toki leuanveto ei rasita vatsalihaksia eikä pahenna erkaumaa, joten sen voisi hyvin ottaa jo ohjelmaan :) Käytännössä olen aika paljon lapsiparkin aamuaukioloaikojen varassa eli käydään vähän eri aikoihin, mutta eihän sitä koskaan tiedä!

      Crossfittiä kävin muuten kokeilemassa jo 1,5 vuotta sitten, mutta sorry, not my cup of tea, taidan olla enemmän siistin sisäliikunnan ja ohjattujen ryhmäliikuntatuntien ystävä ;)

      Poista
    3. Oi sulla on pieni lapsi <3 No se pikkasen taitaa rajoittaa salille pääsyä.
      Hehee..aina voi kokeilla uudestaan! Ei vaan, oikeasti, se mikä omasta mielestä on kivaa ja tutuu hyvältä niin sitä pitää harrastaa. Mä oon kokeilllut sekä joogaa ja pilatesta, enkä mitenkään kokuttunut kumpaankaan. Pilatesta taisin yrittää 10 tunnin verran - eikä se vaan natsannut.
      On kyllä mahtavaa että jokaiselle on mahdollisuus löytää omat liikuntamuodot :)

      Poista
  4. Onnea Annukka! Nyt niitä tullee sitten hirveellä vauhdilla vielä usemmankin!!

    VastaaPoista