perjantai 6. tammikuuta 2017

Eka viikko - miten meni?

Tammikuun on tarkoitus olla "höpötön" -  siis sokeriton, vehnätön, alkoholiton - mitä nyt kaikkea tähän tällaiseen vuodenalun "kieltäytymiskuuriin" kuuluukaan. Vähän sellainen puhdistava kuukausi, muttei kuitenkaan mitenkään äärimmäisyyksiin mennä. Ihan perusnormi ruokaa syön - mutta ehkä vähän puhtaammin. Ja liikunnassa menen rytmillä 3 x WOD + 2 x sali.

Yleensä kahvi lasketaan "myrkkyihin", mutta siitä en kyllä luovu. Kyllä jonkinlainen järki tässä hommassa on. Kidutus ei ole tavoitteena. ;)

maanantai

aamupala: kaurapuuro, maapähkinävoi
lounas: parsakaalia, porkkanaa + jauhelihapihvi + avokado
välipala: turkkilaista jogurttia, härkäpapugranolaa, puolukoita
iltapala: 2 kananmunaa, 1 peruna, 2 porkkanaa, ruisleipä, maapähkinävoita, 1/2 banaani
treeni: WOD klo 17

tiistai

aamupala: kaurapuuro 
välipalat:  banaani, kananmuna
lounas:1/2 kanan rintapala, parsakaalia, porkkanaa, perunaa
välipala: turkkilainen jogurtti+puolukkaa+härkäpapugranola
iltapala: tummaa pastaa, tomaattinen broilerikastike (1/2 rintapala) 1/2 pala ruisleipä + maapähkinävo+ pätkä banaania
aamutreeni: 30 min, jossa soutua, ylätalja, kahvakuula, leuanvetoharkat

keskiviikko

aamupala: kaurapuuro, maapähkinävoi 
välipala: vihreäsmoothie (lehtikaali, sitruuna, kurkku, omena, avokado)
lounas: 1/2 kanan rintapala, parsakaalia, porkkanaa, perunaa
välipala: uunibataatti+kaneli
iltapala: tumma pastaa 1,5 dl+1/2 kanan rintapala; ruisleipä + maapähkinävoi+1/2 banaani
treeni:WOD klo 17

torstai

aamupala: kaurapuuro 
välipala: kananmuna + kahvi
lounas: kvinoaa, kananmuna, avokado, uunibataattia
välipala: banaani, omena
iltapala:uunilohi+peruna+porkkana+tomaatti + ruisleipä ja kinkkua
aamutreeni: 40 min, jossa soutua, ylätalja, kahvakuula, olkapäät, leuanvetoharkat

perjantai - olikin vapaapäivä töistä

aamupala: kaurapuuro + treenin jälkeen banaani
välipala:ruisleipä + banaani + maapähkinävoi
lounas:kanaa tomaattikastikkeessa + tummaa riisiä + uunikasvikset+ jälkkäriksi omena
välipala:uunijuustoa + 1 rkl lakkahilloa
iltapala: ruisleipä + banaani
treeni:WOD klo 10

Lauantait ja sunnuntait syön kutakuinkin tähän malliin, mutten viitsi niitä tähän enää kirjata. Muuten postauksesta tulisi hullun pitkä. ;)

Niinä päivinä kun on WOD-harjoitus, iltapäivän välipala on vähän tukevampi. Ei siellä jaksa muuten tehdä. Vielä joutuu hakemaan mikä on sopiva välipala. Siinä pitäisi olla riittävästi hiilareita, että jaksaa, muttei taas liikaa... Esimerkiksi keskiviikon bataatti oli kyllä hyvä. Mutten mä sitä joka päivä halua syödä ;)

Vähän mua etukäteen hirvitti tuo leivän vähyys, mutta hyvin meni ainakin ensimmäinen viikko. Saan syödä ruisleipää kuitenkin pari palaa päivässä. Enkä ole laskenut kalorimääriä tai ravinteita tässä - menen fiilispohjalla. :)
Vielä olisi kolme viikkoa tätä testiä, eikä tämä ainakaan negatiivisesti ole vaikuttanut jaksamiseen! Mitenkäs teillä vuoden alku on lähtenyt käyntiin? Oletteko tammikuun ilman höpöhöpöruokia?

4 kommenttia:

  1. Vaikuttaa aika niukalta sun ruokavalio, kun liikut kuitenkin aika paljon. Itse lisäisin vähän pehmeitä rasvoja vaikka pähkinöiden muodossa, niistä saa hyvin energiaa.

    Laura

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai kamalaa, ei kyllä ole tarkoitus että näyttää vähältä!
      Käytän pähköinöitä, pellavansiemeniä, oliiviöljyä jne päivittäin. Listasin vaan pääruoka-aineet. Ja mun annokset on kyllä isoja. Ihan varmasti kulutetut kalorit tulee syötyä :)

      Poista
  2. Päätin kanssa ihan huvikseni kaivaa taas PH-dieetin (mua edelleen häiritsee toi dieetti-sana, kun siitä tulee aina mieleen laihdutuskuuri, josta ei ole kysymys) ohjeet esiin ja kaivaa tammikuun reseptit suoraan sieltä. Joskin teen niitä tosi usein muutenkin, mutta enimmäkseen niitä tiettyjä omia suosikkejani. Nyt aloitan "väärässä järjestyksessä" nelosviikosta ja etenen sieltä sit viikko kerrallaan kohti ykkösviikkoa. Mutten mitenkään orjallisesti, koska on jo tullut muutenkin tavaksi toi alkaliloisva ruokavalio. Ja kahvin päätin ihan huvikseni jättä pois myös. Ei näytä olevan tälläkään kertaa mikään ongelma sekään. Joskaan en sitä muutenkaan paljon juo. Viinistä luovuin kans, ja vaikka siitä tykkäänkin, niin ei ole kyllä kertaakaan käynyt edes mielessä, vaikka eilenkin katsoin elokuvaa, jossa laseja kilisteltiin tämän tästä. Ja just sanoin miehelle, että vaikka on vasta viikko takana, olo on jotenkin niin erityisen kevyt (en tarkoita kiloja) ja hyvä, että lenkillä askel suorastaan lentää :).

    Kyllä puhdistus on aina välillä hyvästä niin kropalle kuin mielellekin.

    Täältä tulee kaimalle peukut :). Ja oli tänään taas niin hyvä motto sulla Instassa, että peukut sille kans. (..so she decided to live.. jne)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips, joo, dieetti-sanalla on vähän huono klangi...
      PH-dieetissä on kyllä hyviä ruokaohjeita, ja sillä on kieltäättä hyvä ja puhdistava vaikutus. Noudatan sitä sovellettuna- eli napsin sopivia ohjeita sieltä ja täältä. :)
      Mulle kovin pala on tuo iltasyömisen vähentäminen, siis voileivät... voihan jee. Ja tosiaan kahvista en voi luopua - psyykkinen juttu...heh!
      Kropan/ruokavalion puhdistus tekee hyvää.. ihan samalla tavalla kun kotonakin pitää siivota vähän enemmän, eikös.
      Ja juu, tuo "so she decided"-juttu on oikeasta elämästä. Mä tein päätöksen, ja sen tulokset näkyy keväällä! :D (siitä lisää sitten kun on ajankohtaista...)

      Poista