torstai 12. tammikuuta 2017

Kehonkoostumusmittaus

Mielenkiintoista! Kävin sitten kehonkoostumusmittauksessa ensimmäistä kertaa ikinä!
pitihän se peiliselfie napata ennen mittausta ;)
Crossfit-salilla oli mahdollisuus tehdä se hintaan 30 euroa. Menin sinne aamulla ennen töihin menoa. (Kiitos työnantajalle kun on liukuva työaika!!!)  Mittauksen olisi voinut tehdä työpäivän jälkeenkin, mutta ohjeistuksessa suositeltiin olemaan syömättä 12 tuntia ennen mittausta - ei onnistu minulta työpäivänä, joten aamulla oli mentävä.
Hirmu nälkä oli 14h paaston jälkeen!!!

Ja miksi menin mittaukseen?

En ole ikinä ollut, ja onhan siinä nyt kerran käytävä, eikös? Toisekseen sitä suositeltiin Crossfitin Skills-tapaamisessa. Ja minä kilttinä sitten taas "tottelin". No kolmantena syynä on se, että haluan seurata lihasmassan kehitystä, ja kehon koostumuksen muutosta muutenkin. Ennen mittausta ajattelin, että vuoden päästä tammikuussa menisin uudestaan. Mutta saatuani tulokset tulin toisiin aatoksiin.  Taidan mennä seuraavan kerran jo 3-4 kk päästä.

Mittaus tehtiin InBody 770-laitteella, ja siinä katsotaan mm.
 -kokonaispaino (kg)
- lihasmassa (kg)
- rasvaprosentti (%) sekä
- Viskeraalirasva
- kehon nesteet/vedet
- lihastasapaino (kädet, jalat ja keskivartalo) 

Mittaus kesti minuutin. Nousin paljain jaloin laitteen päälle seisomaan, ja koko ajan piti pitää kiinni  mittauskahvoista ja pitää käsivarret irti kehosta. Mittauksen aikana kulkee kehon läpi todella heikko sähkövirta, joka EI tunnu tippaakaan.

Koko tulosta en laita tähän. Siinä on niin paljon dataa luettavaksi. Enkä osaa edes kaikkea "suomentaakaan". Mutta tässä nyt mielenkiintoisimmat:
  • kokonaispaino 74,5 kg
  • lihasmassa 31,0 kg
  • rasvaprosentti 25,6 % (normaali 18,5%-28%)
  • viskeraalirasva 79,5 (normaalin yläraja-arvo 100)
  • kehon nesteet 0,376 (ECW-suhdeluku: 0,360-0,390)
  • Inbody testin tulos on 85/100, joka on normaali.
Yleisesti mittaustuloksista ja niiden tulkitsemisesta on hyvin kerrottu esimerkiksi tässä Aaron-blogikirjoituksessa.

Etukäteen jännitin eniten rasvaprosenttia. 

Vähän mietitytti että mitenköhän korkea se olisi? Jostakin luin, että oman ikäiseni naisten keskimääräinen rasvaprosentti on 25-33%. InBody mittauksen mukaan naisten normiarvot liikkuvat välillä 18,5-28%. Yllätyin iloisesti, sillä oma oli matalampi (25,6%) kuin ajattelin. 
Tosi iso ja positiivinen yllätys oli se, että olen kauttaaltaan lihaksikkaampi kuin InBody-mittauksen normikäyrä. Hyvä hyvä, tästä on kiva jatkaa.

Miten tästä eteenpäin?

Nyt on mietittävä mitä minun pitää tehdä ja parantaa. Varmaankin lihasmassaa pitää kasvattaa ja viskeraalirasvaa pudottaa. Mutta mikä taso on hyvä ja tavoiteltava minun ikäiselle naiselle? Laitanko tavoitteeksi pudottaa rasvaa vaikkapa 2-3 kg kropasta? Vai kuinka paljon? Ja tilalle lihasta? Ja missä ajassa?  Toivottavasti PT voi antaa tähän vähän vinkkiä. Hänet tapaan parin viikon päästä.

Jokatapauksessa jatkan hyvälaatuisen, kotimaisen ja kasvispainotteisen ruuan syöntiä, samoin jatkan kyllä crossfitiä täysillä. Kohti tavoitteita ja niiden yli!
Mukavaa viikon jatkoa kaikille. Ajatelkaas, huomenna on jo perjantai!! :)

* * *


 Tässä vielä InBody-mittauksen sivuilta kopioitu ohjeet:

-Mittaus suoritetaan tyhjällä vatsalla
-Mittaus suoritetaan vähintään kaksi tuntia ruokailun jälkeen (raskaammasta ruokailusta 4h)
-Vältä alkoholin käyttöä mieluusti 2 vrk ennen mittausta
-Käy wc:ssä n 30 min ennen mittausta, virtsarakon tulisi olla mahdollisimman tyhjä
-Vältä mittauksen suorittamista kuukautisten tai virtsaneritystä lisäävän lääkekuurin aikana
- Ei kuntoilua, saunomista tai suihkussa käyntiä ennen mittausta o vaikuttavat kehon lämpötilaan ja kosteuteen
-Vältä fyysistä rasitusta mielellään 12 h ennen mittausta
-Ole seisaallasi vähintään 5 min. ennen mittausta
-Talvella ole lämpimässä 20 minuuttia ennen mittausta o kehon lämpötila ehtii vakioitua
-Oikean painon mittaamiseksi riisu painavat vaatteet ja korut yms. o mittaus suoritetaan paljain jaloin, varaudu riisumaan sukat / sukkahousut
-Seurantamittaukset tulisi suorittaa aina mahdollisimman samanlaisissa olosuhteissa
 
HUOMIOITAVAA:
-Mittausta ei suoriteta raskaana oleville tai henkilöille, joilla on sydämentahdistin tai muu elektroninen lääkintälaite, raajaproteesi tai keinonivel.
-Kuukautisten aikana mittaus ei ole suositeltavaa.
-Diureetti- eli nesteenpoistolääkitys vääristää mittaustuloksia.

KEHONKOOSTUMUSMITTAUS PAASTOMITTAUKSENA ANTAA TARKIMMAN TULOKSEN
-edellyttää 12 tunnin paastoa ennen mittausta
-aamulla voi nauttia 1-2 lasillista vettä


*Ja vielä tänne loppuun laitan maininnan, että itse hakeuduin mittaukseen, ja maksoinkin sen itse. 
Eli tämä ei ole maksettu/sponsoroitu/puffattu mainos millään tavoin.*

6 kommenttia:

  1. Tosi mukava kuulla kokemuksia mittauksesta. Milloin muuten teet sen Kivelä blogin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tykkäsit! Kivelän oman blogin saan auki varmaankin helmikuussa...pitää ensin ottaa haltuun tuo WordPress :)

      Poista
  2. Sinullahan oli hyvät arvot, ihan huippua. Tuosta harrastuksestasi on varmasti ollut apua arvoihinkin.
    Ihanaa torstai-iltaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Yllätyin itsekin lukemista.
      En ole ennen ajatellutkaan että näitä arvoja voisin seurata ja pitää jonkinlaisena tavoitelistana - pidin tätä nimittäin aiemmin vähän hömpötyksenä. ;) No en enää! Onhan se kuitenkin mitattua dataa. Mukavaa viikonloppua!

      Poista
  3. Mittaukset on mun mielestä mielenkiintoisia. Mutta ihan jäätävän hitaasti sitä lihasmassaa tulee lisää, joten se on ollut itselle pieni pettymys, kun odottaa, että josko NYT olis jo jotain kehitystä tapahtunut, mutta gramma kerrallaan melkein mennään.

    Mulle ainakin tuli tonne Inbodyn alareunaan sellanen suositus, josta näki, paljonko pitää rasvaa pudottaa (jos pitää) ja paljonko lihasmassaa kasvattaa.
    Eikö sulla ollu?

    Reipasta viikonloppua! PS. Olet pidempi kuin olen kuvitellut. Jotenkin olen ajatellut, että ollaan aika saman mittaiset, kun on niin paljon ollut niitä muitakin yhtäläisyyksiä, mutta olen sua kyllä aikalailla lyhyempi. 162,5 cm. (Toi puolikas on tärkeä ;))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan ne mielenkiintoisia! harmittaa vaan etten ole ikinä ennne käynyt. Näillä ikävuosilla taitaa olla turha odottaa kovia lihasmassakasvuja enää. Vaikka söisi kuinka oikein. ;)
      Oli siinä suositus, (-2,5kg rasvaa) mutta ohjaaja sanoi ettei sitä kannata tuijottaa, koska se on laskennallinen.
      Näin ne mielikuvat vaan muodostuu - kyllä mä oon ihan 170 - enkä edes puolikasta yli :D
      Mukavaa viikonloppua Sinulle! <3

      Poista