lauantai 7. tammikuuta 2017

Leuanveto

Onhan se vähän hassua? Siis se, että yritän saada 5 leuka vedettyä ennen juhannusta. Tavoite on nyt kuitenkin asetettu ja sitä kohti mennään täysillä. Tiistai- ja torstaiaamut on maaliskuun loppuun asti  leuanveto- ja soutupainotteiset. (kummassakin on kovat tavoitteet) Muina päivänä on Crossfit-salilla WODit (päivän treeni). Juoksemisen aloitan sitten vasta maaliskuussa, kun on valoisampaa ja toivottavasti vähemmän jäätä ja lunta teillä.
Punnerrukset (polvillaan ja suorinvartaloin) kehittävät ylävartaloa
Leuanveto on tekniikka ja voimalaji. Luin jostakin foorumista, että jos aikoo saada vedettyä leukoja niin enimmäisenä pitäisi pudottaa painoa. No joo...kannan mukanani noin 10 kiloa jotka voisi pudottaa, mutta en nyt jaksa (eikä kiinnosta) eikä fokus muutenkaan ole mun painossa. Teen sen vasta sitten JOS juhannuksena ei nouse yhtäkään leukaa. Ennen sitä panostan kyllä voiman ja puristusvoiman hankkimiseen.
Aamutreeneissä heiluu kyllä kahvakuulakin :)
Googlaamalla löysin tosi hyviä vinkkejä kehittymiseen ja erilaisiin harjoituksiin. Esimerkiksi Compactfitin Leuanveto nollasta kymppiin on napakka ohjeistus ilman mitään höpöjuttuja. Sieltä bongasin muutaman hyvän harjoituksen avittamaan kehitystä. (kannattaa katsoa ainakin video Alustavat harjoitteet JOS leuanveto yhtään kiinnostaa!)

Joka viikko roikun. (Kyllä, tämä on tärkeää) Sekä aktiivista että passiivista roikkumista teen parinaa aamuna viikossa. Tällä hetkellä en jaksa roikkua edes kokonaista minuuttia rennosti. Mutta kyllä se kehittyy koko ajan...
Lisäksi teen vaakasoutua. Teen sen Smith-laitteen tangolla, en renkailla. Aamusalille ei voimistelurenkaita ole (ainakaan vielä) asennettu. On muuten tajuttoman tehokas liike, vaikka teenkin sen vähän helpotettuna, jalat koukussa. Nooh, voin lisätä vaikeusastetta kevään mittaan!
Lapavedot, erilaiset avustetut leuanvedot (esimerkiksi kuminauhalla) ja negatiiviset leuanvedot (vaikkapa hyppyleuat hitaalla laskeutumisella) kuuluvat myös ohjelmaan. Tekniikkaan ja tekemisen opetteluun löytyy runsaasti ohjeistusta vaikkapa youtubesta. Näiden lisäksi teen ylätaljavetoja eteen sekä kapealla että leveällä otteella, ja ihan perus-pystypunnerruksia vaihtelevan kokoisilla käsipainoilla - 5-10kg, toistomääristä riippuen.
Alkuun ja loppuun teen aina soutulaitteella 3-6 minuuttia. Opettelen soutamaan tehokkaasti ja taloudellisesti pitkin ja voimakkain vedoin. Alkulämmittely tulee tehtyä työmatkakävelynä. Aamuinen 3 kilometrin matka ulkoilmassa avaa mukavasti keuhkot ja kehon.
Luulisi että tämä auttaa leuanvedon kehittymiseen normi WODien lisänä. Jos ei muuta, niin kasvaahan tässä sisu! Mahtavaa tulevaa viikkoa teille kaikille. Ensi viikon jälkeen  on jo tammikuun puoliväli - ja päivät senkun jatkavat pitenemistään!

8 kommenttia:

  1. Minulla leuan veto onnistuu ainoastaan (toistaiseksi) kuminauhan avulla.
    Enää en kuitenkaan tarvitse sitä kaikista jäykintä, joten jotain edistystä...Mutta ehkä sit juhannuksena onnistuu jo vaikka yksi puhtaasti. Tsemppiä edelleen!
    -A

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, että onnistuu kumpparin kanssa! Kyllä se siitä kehittyy - kun vaan uskaltaa kokeilla ja tekee töitä sen eteen :)
      Tsemppiä myös sinulle!

      Poista
  2. Mulla ihan sama projekti meneillään��, olen nyt tehnyt kakenlaisia selkätreenejä ylimääräisenä, olen vähän tarkoituksella jättänyt itse leuanvedot pois koska oli niin masentavaa kun en saanut yhtään ja painoakin on nyt vähän enemmän, niin olin varma ettei yhtään mene...Eilen sitten oli salin treenissä max leuat, menin siihen tangolle jo vähän valmiiksi lannistuneena ja ajattelin että yritetään nyt sitten, mutta niin se vaan nousi! Yksi leuka, toista en edes yrittänyt siihen perään kun jotenkin häkellyin, ja oli vielä yllättävän helppo. Olen aiemmin ehkä parisen vuotta sitten saanut myös yhden, mutta olkapääongelmien takia ne jäi pitkäksi aikaa, olin tosiaan vielä kevyempikin silloin, niin nyt kyllä olen älyttömän tyytyväinen! Täytyy vaan jatkaa näitä selkätreenejä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa tosi hieno juttu että sait vedettyä! Mä toivon että saisin yhden tämän kuun lopussa - jonain oikein hyvänä päivänä. :) Mutta katsotaan miten käy.
      Ei ne helpolla tule - kyllä joutuu tekemään töitä niiden eteen. Enkä mä usko että mitkään liikkeet on huonosta kehitykselle :) Jatketaan harjoituksia!!

      Poista
  3. Hei olen aloittanut saman projektin :) On kiva lukea blogiasi! Jaan kanssasi leuanveto ja boxi -haasteet... Oli huojentavaa lukea realistiset tavoitteesi. Nyt en lannistu minäkään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, kiva! :)
      Yritin laittaa tavoitteista haastavat mutta realistiset. Voisihan sitä tavoitella vaikka kuuta taivaalta - mutta se että onnistuuko siinä, niin onkin ihan eri juttu.
      Älä lannistu! Kovalla työllä saa paljon aikaiseksi! Tsemppiä :)

      Poista
  4. Hienoa! Sitkeällä työllä tulet varmasti onnistumaan! Meille tuli töihin leuanvetotanko pari vuotta sitten. N.30v sitten meni useampikin leuanveto (olen nyt 54), ajattelin, että miksei vieläkin. No ei mennyt. Eikun treenamaan sitten. Aloitin vähän liiankin innokkaasti, sillä seurauksella etttä kyynärvarsiin iski rasitusvamma ja jouduin pitämään useamman kk tauon. Aloin uudestaan rauhallisemmin, ihan pelkästään roikkumalla. Sitten kun vihdoin meni yksi leuka, tein sarjoja, aluksi 1+1+1, 2 krt/vko. Ja kyllä, tulosta alkoi tulla. Parhaimmillaan on mennyt 5 leukaa (n. 2 vuotta treenaamisen aloituksesta), harvemmin maksimia yritänkään. Useimmiten teen sarjaa esim. 4+2+3, vetojen yhteismäärää kasvattaen, noin suurinpiirtein. Lisäksi roikun.
    Tällä iällä ei ilmeisesti voima tartu kovin nopeasti, mutta olen kyllä ylpeä itsestäni tästäkin saavutuksesta! Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset tsempistä! Juu, ei ne leuanvedot tule itsestään. Kyllä niiden eteen vaan on tehtävä kovasti töitä. Jo yhden saaminen on kovan työn takana. Tällä iällä tuo fyysinen kehitys on pikkasen kovemman työn takana kun nuorempana...
      Mä en uskalla treenata leuanvetoa kuin 2 kertaa viikossa - palautumiselle on varattava aikaa riittävästi. 5 leukaa ilman taukoja on minulla tavoitteena. Saa nähdä miten pitkään siinä menee :)
      Tsemppiä myös sinulle!

      Poista