Kohti tavoitteita

Tässä olen viimeisen kuukauden aikana käynyt läpi mun edistymistä ja tuloksia (Crossfitissa) ja miettinyt pähkäillyt että mitä ihmettä pitää tehdä ja missä järjestyksessä että homma edistyisi?
Kohti tavoitteita

Rajoittavia tekijöitä

Kaikkea ei voi parantaa samalla kertaa, kuten nopeutta, kestävyyttä ja voimaa. Ja kun huomioi mun iän (kroppa kuluu käytössä), niin se asettaa kyllä jotakin rajoitteita. Palautuminen nyt vaan on hitaampaa, joten harjoittelu ei voi olla samanmoista kuin nuoremmilla.

Toinen asia, jota ei voi jättää huomiotta on se, että olen vasta-alkaja. Mutta, jos en harjoittele määrätietoisesti ja kurinalaisesti niin myös jään aloittelijan tasolle. Tai korkeintaan olen Crossfit-kuntoilija.  Ilman suunnitelmaa harjoittelu on sinne tänne hutkimista - pelkkää kuntoilua. Onhan sekin ihan hyvä, mutta ei se riitä minulle. Haluan oikeasti nähdä kehitystä - ja nähdä onko se edes mahdollista?!?
10 kg kahvakuula ja pystypunnerrukset
Tunnen oman kroppani ja sen rajoitukset, mutta en ole riittävästi perehtynyt siihen mitä pitää tehdä ja milloin. Ja luulenpa että learning by doing -menetelmä ei ole tässä paras vaihtoehto.

Paljon on tekemistä


Paljon on tekemistä eri osa-alueilla. Ja niitä alueitakin riittää:
  • Oman kehon painolla tehtävät liikkeet, kuten tuplanaruhypyt, köysikiipeily, käsilläkävely ja -punnerrukset, leuanvedot, kaikki dipit ja palomiespunnerrukset sekä rekillä että renkailla.
  • Painonnostotangolla harjoiteltavaa on sekä tekniikassa että voimassa; kaikki eri tempaukset, työnnöt, kyykyt ja punnerrukset.
  • Ja tietenkin voiman lisääminen kaikissa kantamiseen ja nostamiseen liittyvässä harjoitteissa. Tähän muuten sisältyy myös näppivoima. Siis puristusvoima. Siinäkin on kehitettävää ja rutkasti. Samoin keskikehon lihaksistoa pitää harjoittaa.
  • Ikävän tunteen sietämisen opettelu on varmaankin vaikeinta. Pitää jaksaa pitää yllä vauhtia ja intensiteettiä useamman minuutin ajan kun soutaa tai polkee assault pyörällä vaikka kuinka tuntuisi pahalta.
  • Ja sitten sen juoksemisen harjoittelu. Siinä riittää tasainen, hyvä ja tehokas tahti. Mutta sitä en aio edes yrittää enempää kuin sen 3 km.

Miten jatkan?

Vaikka kaikkia osa-alueita harjoitellaan pitkin vuotta, niin harjoittelun painopisteitä olisi vaihdeltava vuoden edetessä.  Aika monilla valmennussivuilla vuosi on jaksotettu Crossfit Openia ajatellen. Se kuitenkin on päätapahtuma CF-maailmassa, haluttiin tai ei. Ja mun tavoite nyt vaan sattuu olemaan Rx suoritus seuraavissa Openeissa.
Lähtö 5000m soutuun - oli muuten aika rankka treeni 
Mitä tämä vaatii? Paljonko tämä vie viikossa aikaa? En tiedä. Se on ihan varmaa, että tällä hetkellä käyttämäni 5 tuntia ei tule riittämään, vaan määrä pitää nostaa varmaankin vähintään 10 tunnin paikkeille, ainakin näin alussa. Päälle tulee vielä lihashuoltoon tarvittavat tunnit ja pitkäkestoiset harjoitukset. Katsotaan nyt mihin tämä vie. Jonkinlainen päätös on tehtävä...

Kommentit

  1. Hei ja kiitos mielenkiintoisesta blogista. Smoothie ohje tuli naputeltua jo ostoslistalle. Ja tämä harrastuksesta. .. Olen juuri täyttänyt 50 v ja salitreenit tympivät jo sen verran että olen jo vakavissaan harkinnut jo jäsenyydestä eroamista. Viime keväällä oli lehdessä onramp kurssi ilmoitus ja sain jopa mentyä heidän sivuilleen katselemaan ilmoittautumislinkkiä. Vaan ajattelin etten jaksa moista rääkkiä. Mutta nyt sain siihen uuden motivaation. Ehkä minäkin :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa :)
      Kannattaa käydä onramp-kurssi. Sen aikana selviää haluaako jatkaa vai ei. Ei siinä ole sen enempää rääkkiä kuin mitä itselleen antaa haastetta. :)
      Itse hurahdin ihan totaalisesti, ja nimenomaan siihen kun huomasin että osaan, pystyn ja kehityn.
      50 on just sopiva ikä testata Crossfitiä! Kokeile ihmeessä - voit jäädä koukkuun!

      Poista

Lähetä kommentti