Liikunta keski-ikäisenä

Kuuntele omaa kehoa

Yli nelikymppisille sopivat kaikki lajit, kunhan vaan muistaa kuunnella omaa kehoa. Perusterveen aikuisen kannattaa kokeilla eri lajeja jos sitä omaa ei vielä ole löytänyt. Ja jos vanhat  harrastukset alkavat tuntua tylsiltä ja puuduttavilta niin silloin viimeistään on aika etsiä jotain uutta. Pääasia on että liikkuu ja hikoilee vähän. Tarjolla oleva lajikirjo on huima - ei ole pakko jämähtää siihen lajiin mitä aina on harrastanut!
Olen aina kävellyt paljon. Tämä kuva on joltakin kävelylenkiltä vuonna 2012.
Jos juoksu ei tunnu kulkevan, vaihda lajia! Jos ryhmäliikuntatunnit alkavat tuntua puuduttavilta, kokeile jotain muuta. Jos nukahdat joogaan, kokeile vaikka sählyä, crossfitia tai jotain taistelulajia. Tai jos et halua liikkua muiden kanssa, reippaile metsässä tai tee kävelylenkki vaikka toisella asuinalueella. Ja jos et halua mennä ulos, niin kurkkaa löytyykö Youtuben ihmeellisestä maailmasta sopivaa kotona tehtävää jumppaohjelmaa. Yllätä itsesi positiivisesti.
Lumenluonti - mahtava hyötyliikuntalaji talvisin. Ottaa makeasti koko kroppaan!


Crossfit on lajeista monipuolisin

Minimisuositusten mukaan aikuisen naisen tulisi harrastaa reipasta kestävyysliikuntaa 2,5h / viikko
+15-20 minuuttia lihaskuntoa pari kertaa viikossa. Ja kun liikut minimisuosituksia enemmän terveysedut senkun lisääntyvät!
Rengassoutuja alkuvuodesta
Jos haluat saada yhdellä lajivalinnalla hoidettua kaikki liikunnan hyödyt, niin minä suosittelen lämpimästi Crossfitiä.  Laji on monipuolisuudessaan nerokas. Se perustuu ajatukselle hyvästä fyysisestä kunnosta. Tavoitteena on kehittää tasaisesti eri fyysisiä ominaisuuksia. Siihen kuuluvat lihasvoima-, kestävyys-, nopeus- ja notkeusharjoituksia. Parasta lajissa on se, ettei siinä erikoistuta mihinkään titettyyn lajiin. Iso tavoite on, että henkilöllä ei olisi rajoitteita fyysisiä tehtäviä suoritettaessa.
Mun ensimmäinen boksihyppy huhtikuussa 2017! 
Muista kuintenkin turvallisuus ja oman kehon asettamat rajoitukset! Rohkea pitää olla - muttei uhkarohkea.  Itse olen edennyt omassa lajissani ehkäpä mieluummin liian varovaisesti, kuin liian lujaa. Pistän mieluummin tekniikan ensin kuntoon, ja sitten vasta lisään painoja. Tarkoitus ei ole satuttaa itseään, vaan haastaa omat rajat, nauttia uusista kokemuksista ja oppia uutta.

Liikunnan edut keholle

Liikunnan harrastamisen voi aloittaa aikuisenakin. On parempi aloittaa se vaikkapa neli-viiskymppisenä, kuin jäädä sohvaan istumaan.  Liikunnasta on paljon hyötyä keholle sillä sen avulla voidaan ehkäistä kroonisten sairauksien kehittymistä. Lisäksi se auttaaa välttämään niihin liittyviä riskitekijöitä kuten ylipaino, kohonnut verenpaine ja korkea kolesteroli.
Liikuntamuotoja kannattaa vaihdella vuodenaikojen mukaan. Marjastus on mitä parhainta puuhaa syksyisin!
Tärinä ja iskutus tekevät hyvää kropan luustolle ja estrogeenitasolle. Alaraajalihaksisto kannattaa pitää kunnossa sillä sen kunto heijastuu suoraan toimintakykyyn ja suorituskykyyn. Hyvässä kunnossa oleva henkilö pysyy vanhetessaankin pidempään fyysisesti kunnossa. Kroppa kestää siis paremmin. Lisäksi liikunnalla on iso merkitys muistiin ja sen toimintaan. Liikunta aktivoi aivojen hippokampusaluetta, jolla on yhteys lyhytkestoiseen muistiin. Ylellä tuli tästä aiheesta joskus tosi hyvä dokkari - sen katsottuani aloin patistamaan / pakottamaan vanhempiani ulos ja liikkumaan. 

Liikkumattomuus heijastuu yleiseen terveyteen. Se näkyy kunnon romahtamisena, sydän ja verisuonielimistön toiminnan laskuna, lihasvoiman ja luuntiheyden heikkenemisenä, sekä sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan häiriintymisenä.

Hyviä syitä säännöllisen liikunnan harrastamiseen

Pippa Laukka on (loistavassa) kirjassaan Hyvinvoiva nainen luetellut useita syitä, joiden vuoksi liikuntaa kannattaa harrastaa.
  • Vähentää yleistä kuolleisuusriskiä jopa 30%
  • Vähentää dementiariskiä 30%
  • Sydän ja verisuonitautien riski vähenee 35%
  • 2-tyypin diabetes vähenee 40%
  • Vähentää paksusuolensyöpä 30%
  • Vähentää rintasyöpäriskiä 20%
  • Vähentää masennusta 30%
Aina ei tarvita painoja - keppijumppa on tehokas liikuntamuoto

Liikunnan edut ovat kiistattomat. Liikutko sinä riittävästi?

Lähde: Pippa Laukka Hyvinvoiva nainen (2017)

Kommentit

  1. Crossfit olisi liian rankkaa minulle, mutta nautin latino zumbasta, pyöräilystä ja kävelylenkeistä.
    Aurinkoista viikkoa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Crossfitissä on se hyvä puoli että sitä skaaltaaan aina liikkujan mukaan. Mä olin tooooosi huonokuntoinen aloittaessa, mutta skaalauksen ansiosta pysyin mukana. Nyt voi jo välillä kokeilla kovempaakin liikkumista :)

      Poista
  2. Olen käynyt toiminnallisilla tunneilla nyt muutaman kuukauden ja tykkään ihan hurjasti, ainoa vika, että nilkasta meni nivelsiteet kolme viikkoa sitten boksihypyissä, arvaa ärsyttääkö...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kurjaa :( Toivottavasti nilkka parani hyvin ja voit jatkaa harjoittelua!

      Poista

Lähetä kommentti