PING Helsinki-tapahtuma

Pääsin tänä vuonna osallistumaan PING Helsinki-tapahtumaan Contentgurun ominaisuudessa. Olin paikalla ensimmäistä kertaa. Olen työn puolesta ollut monenmoisissa seminaareissa ja tapahtumissa mukana, mutta tämä taitaa kyllä kokonaisuutena olla parhaiten järjestetty tähän mennessä. (Johtuuko siitä, että tämä on naisten vetämä kokonaisuus - mene ja tiedä) PINGiin osallistui 600 henkeä joko yrityksen edustajana tai sisällöntuottajan ominaisuudessa.
Tapahtuma järjestettiin Hotel Clarionissa, Helsingissä. Sijainti ja tilat olivat oikein hyvät tämän kokoisen tapahtuman järjestämiseen. Harvoin on tullut yövyttyä näin uudessa hotellissa. Sisäänkirjautuminen hoitui nopeasti ja palvelu oli todella hyvää ja ystävällistä. Aamupala oli monipuolinen ja herkullinen, samoin lounas oli hyvä. Sisustus oli kivan rauhallinen, sängyt mukavat, pyyhkeet pehmeät ja maisemat kauniit. Ten points.
Täytyy sanoa, että PING Helsinki on kovalla työllään ja periksiantamattomuudellaan rakentanut raikkaan, rohkean ja toimivan kokonaisuuden. Mielenkiintoiset esiintyjät, ajankohtaiset aiheet ja riittävän lyhyinä pidetyt puheenvuorot yllättivät positiivisesti ja tekivät tapahtumasta lähes erinomaisen. Ok, tällaiselle introvertille nuo minglaustilanteet on hieman epämukavia ja "kangistavia" , mutta järjestelyiltään ja ohjelmaltaan tapahtuma oli kyllä 10!

Ann Handley valloitti reippaalla ja innostavalla esiintymisellään. Esiintymisen aihe oli tarinan vaikuttavuuden merkitys. Hän kannusti rohkeuteen ja siihen, ettei tee niin kuin kaikki muutkin. Tuotteen tarinan tulee osua kohderyhmään.
  • It is more about brains than budget
  • Make the customer hero of your story
  • Deeper value = smarter customers
Hän on kirjoittanut kirjan Everybody Writes: Your go-to guide to creating ridiculously good content joka ehkä on pakko lukea.

Seuraavana lavalle tuli futuristi Ilkka Halava. Odotin ennakkoon hieman paatoksellista ja jäykkää esitystä - mutta kuinka väärässä olinkaan. Mainio mukaansatempaava esiintyjä, jolla oli kyllä hyviä pointteja työn muuttumisesta.
  • Digitalisaatio: vallansiirto järjestelmiltä ihmisille
  • Meitä ei koskaan ollutkaan (viitaten siihen kun yritetään ylläpitää vanhoja rakenteita)
  • Mm. kehityskeskustelut, säännöllinen työaika ja eläkejärjestelmä ovat muinaisjäänteitä
  • Tulevaisuudessa työstä häviää rangaistuksen maku kokonaan ( *huom! tämä on oma tavoite)
Oivallus ideasta markkinoida Suomea ikuisen nuoruuden maana oli hauska. Meillä elinikä on korkea, koulutustaso on korkea, yhteiskunta on turvallinen, tuottavuus on huippuluokkaa -> jos jossakin keskitään kuolemattomuus tai ikuinen nuoruus, se tehdään Suomessa.


Rinnakkaistapahtumissa oli paljon mielenkiintoisia aiheita, mutta koska monessa paikassa ei pysty olemaan samanaikaisesti, oli pakko valita kaksi joihin osallistuin. "Tiedolla ja tunteella, näin rakennat vaikuttavan sisältömarkkinointikampanjan" ja "Valuedriven story telling". Kummastakin jäi päällimmäisenä mieleen BRAND MATCH.

  • Strong relationship between the inluencer and the brand is a must. 
  • Tykkäämiset eivät ole oikea KPI vaan kylmät businessnumerot! (tykkäyksiä ei voi mitata, vaan esimerkiksi tuotteen latauksia)  Yritysten on ymmärrettävä mitä KPIt somessa oikeasti ovat.
  • Content must be genuine - share the values
  • It must be a joint project
  • Don't push out the message -> what do the influencers customers want to see / watch
Tässä esimerkki hyvistä tuloksista kun brand match sattuu kohdalle!

Kaksi viimeistä esiintyjää olivat Tika Larasati Skyscannerilta ja Casey Neistat. Joista kummastakaan en ollut kuullut mitään aiemmin. Googlettelin ja huomasin, että Casey Neistat olisi pitänyt tietää...sen verran kova hypetys oli hänestä.

Tika kertoi sisältömarkkinoinnista ja sen merkityksestä yritykselle. Ja siitä, että pitää valita oikeat ihmiset edustamaan tuotetta. Eli jälleen kerran nousi brand match tapetille. Tika korosti paljon tulosten mittaamista, oikeiden mittareiden asettamista, validointia ja reaktiokykyä.
  • You have to have your influencer strategy
  • It is about the influencers audience
  • Bottomline result also for the influencer
lohdullista, eikö totta!
Caseyn esityksen tallensi Markus Ossi (kiitos hänelle tästä) ja klippi löytyy Youtubesta.

  • Be brave - you have no other choice
  • Mediocrity is lower than bad
  • Embrace risk - don't be invisible
  • Put your head down and make what you want


Muiden bloggareiden raportteja PING Helsingistä löytyy mm. näiden linkkien takaa: Meriharakka PINGHelsinki 2017, Naiseudesta-blogin PING-juttu, Maarit Helenan PING-postaus, sekä Palmuaseman blogista.  Lisäksi napakat ja mainiot Linda Saukko-Raudan kuvitukset (sketchnotes) löytyvät hänen verkkosivuiltaan Redanrean.

Kiitos PING Helsinki! 

Kommentit

  1. Vastaukset
    1. Onhan se! TÄmä oli mun eka kerta siellä ja täytyy sanoa että tapahtuma yllätti positiivisesti :)

      Poista
  2. Kiitos tietopaketista - erityisesti itselleni kolahtaa tuo tarinan merkityksen korostaminen;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä vaan! :)
      Minusta on tärkeää koittaa jakaa "hailaitit" kaikista seminaareista /tapahtumista /luennoilta eteenpäin. Ei ole minulta pois ja muistanpa itsekin paremmin kun ne kirjaa kootusti jonnekin. Enpä muista montako sivua tekstiä raapustin luentojen aikana vihkoon - niin paljon tuli hyvää ja käyttökelpoista tietoa.

      Poista
  3. Kiitos Annu tämän upeasti kootun tietopaketin jakamisesta. PING on ollut ihan huikea tänä vuonna! Koskaan ei voi korostaa liikaa sitä, että tarina on kaiken ydin. Hyvä tarina koukuttaa, herättää tunteita. Ensi vuonna haluan ehdottomasti päästä mukaan kehittymään ja kuuntelemaan guruja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos :) Oli se kyllä hyvä häppening - ja mainiosti järjestetty!
      Välillä tarvitsee tällaisia herättelyjä ja muistutuksia ettei uppoa sinne arjen pyöritykseen. Ettei se tärkein unohtuisi.
      Toivotaan, että ensi vuonna pääset mukaan!

      Poista

Lähetä kommentti