Whole30 - kokemuksia. Eka viikko takana

No miten meni?

Yllättävän hyvin.

Oli kyllä jännä huomata, miten ajatukset pyörii koko ajan ruuan ympärillä. Mitä saa syödä, mitä ei saa syödä, milloin pitää syödä, olenko syönyt riittävästi, onko kaapissa sopivaa ruokaa jne.
Pidän aika pitkälle rytmiä aamupala - välipala - lounas - välipala - päivällinen - iltapala. Ja se toimi kyllä minulla hyvin. Vettä kuluu paljon, ja aineenvaihdunta toimii.
Olin ystävän kanssa yhtenä päivänä kaupungilla, ja oli kyllä yllättävän helppo löytää sopivaa syötävää sekä lounaalla että kahvitauoilla. Pisteet tästä Jyväskyläläisille yrittäjille!

Mitä söin?

Aamupala oli hyvin usein munakas tai salaatti. Välipalat oli marjoja ja muutama manteli, tai banaani/nektariini, tai chiavanukasta (mantelimaitoon tehtynä) ja marjoja. Lounas ja päivällinen oli aina kylmä tai lämmin salaatti ja sen kanssa jotain proteiinia, kuten kalaa, kananmunaa tai lihaa. Sunnuntai-iltana muiden syödessä pizzaa itselläni oli kasvisjauhelihapaistos. Se tuli tehtyä samalla, kun muille pizza. Ei hankalaa ollenkaan.
kasviksia ja jauhelihaa - helppoa ja hyvää

Mikä oli helppoa?

Hyvän ruuan laittaminen tarjolla olevista aineksista oli yllättävän helppoa. Onni on todellakin se, että nyt on satokausi parhaimillaan, ja kaikkea hyvää on yllin kyllin tarjolla. Lähes kaikki vihannekset ja marjat saadaan omasta puutarhasta, joten ei tämä Whole30 ainakaan ruokakuluja nosta.
Lisäksi oli yllättävän helppoa olla ilman irttareita ja xylitoli-tuotteita. Luulin, että karkkihylly pitää kiertää kaukaa, mutta ei se edes houkutellut.
chiaa ja marjoja
Chia-vanukas on kyllä kätevä hätävara. Sitä kun sitä tekee parin-kolmen päivän tarpeet jääkaappiin niin aina on marjojen kanssa jotain "lisäkettä" tarjolla. Marjathan eivät sellaisenaan pidä nälkää.
Ruokaa tuli useimmiten tehtyä enemmän kuin yhdelle aterialle. Siis paistoin tai keitin joka kerta niin paljon, että siitä riitti muutaman aterian tarpeisiin. Ja salaattitarpeita on isompi satsi jääkaapissa valmiiksi pestynä ja pilkottuna.

Oliko jokin vaikeaa?

Aamupuuroa kaipasin ihan hulluna parina aamuna. Mutta sekin meni ohi nopeasti.
Torstaina salilla olin kyllä "kuoleman kielissä".  Energiat nollassa. Tuntui etten jaksa mitään. Söin aamulla liian kevyesti, ja kovan treenin vetäminen niin vähillä hiilareilla oli kyllä virhe. Sattuipa vielä niin, että oli kestävyystunti, jossa oli soutua, kyykkyjä ja boksin yli burpees-liikkeitä, painoliivin kanssa! Esimerkiksi soutuvauhti oli 15-20 sekuntia huonompi joka ikisellä jaksolla kuin normaalisti. (laite mittaa 500m vauhtia, josta minä yleensä seuraan onko tahti ok) En vaan jaksanut. Ja loppupäivä oli ihan tajuttoman hutera olo. Huh.
Ei riittävä aamupala jos on kova treeni tuloillaan...
 Oppia tuli kantapään kautta niin että ropina kävi. Ja se oppi? Syön kunnolla hiilareita ennen treeniä. Hedelmät eivät riitä. Tankkaan vaikka perunaa tai batattia.

Repsahdukset?

Ei! Ja tästä olen ylpeä ja todella hämmästynyt!
Tiistaina kävi m e l k e i n  vahinko. Kaupassa oli leipäpisteellä esittelytiski, ja siinä oli herkullisen näköistä leipää maisteltavana. Otin automaattisesti palan ja heitin sen suuhun - samalla hetkellä tajusin etten voi tehdä niin! En ehtinyt puraista, saatikka nielasta sitä - pudotin sen hämmentyneenä kämmenelle ja vein roskiin.
tyypillinen lounas

Millä mielellä starttaa toinen viikko?

Hyvillä mielin. En ole väsyneempi, enkä kyllä pirteämpikään. Veden juontia pitää entisestään lisätä, sillä aineenvaihdunta on tosiaankin aika hurja tällä hetkellä. Eilisen treenin aikana (ja jälkeen) hikoilin ihan älyttömästi. Ja farkuista huomaa, että turvotusta on lähtenyt.
smoothiet on hyvä  hätävara
Ensi viikonloppuna onkin vuorossa pullan leivontaa -  ja siitä ei sitten saa syödä yhtäkään. Ehkäpä paistan itselleni nektariineja kanelin kanssa, katostaan nyt.

Kommentit

  1. Täytyy kyllä sanoa, että kaunista ruokaa olet syönyt. Enpä yhtään ihmettele, että ei ole ollut turvotusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kasviksista tulee kyllä nättiä ruokaa. Ihan eri asia jos tekee kaurapuuroa - niin hyvää kuin se onkin!

      Poista

Lähetä kommentti