Whole30 - mikä se on?

Minua on pitkään kiinnostanut paleo-tyyppinen ruokavalio, mutta en oikein ole saanut itseäni innostumaan siitä riittävästi. "Törmäsin" keväällä Whole30-konseptiin, jossa syödään puhtaasti ja paleotyyppisesti tasan 30 päivän ajan.  Ruokavalion on kehittänyt Dallas ja Melissa Hartwig. (Seurasin Dallasin insta-tiliä jonkin aikaa keväällä, mutta minun mielestä jutut alkoivat muistuttaa melkeinpä "uskontoa" joten lopetin seuraamisen. Ei kaiken tarvitse olla niin hurjan mahtavaa, liikuttavaa ja syvällistä koko ajan. Eikö tavallinen ja tasainenkin ole hyvä?) Hitaasti uusia juttuja omaksuvana ajattelin kokeilla tätä ruokavaliota nyt.
aamupala

Mitä Whole30 tarkoittaa?

Lyhyesti: Yliyksinkertaistaen 30 päivän ajan ateriat koostuvat pääasiassa kasviksista, lihasta, kananmunista ja kalasta. Ei saa syödä viljatuotteita, maitotuotteita, sokeria sisältäviä tuotteita eikä käyttää alkoholia. Kaikki ruoka on mahdollisimman puhdasta ja prosessoimatonta. Instagramista löytyy #whole30 -tägejä, joista löytyy sekä ruokakuvia, reseptejä että inspiraatiota.  Pidemmän ja kattavamman selostuksen höystettynä syvällisemmillä ajatuksilla ja löytää virallisilta Whole30 -sivuilta.
vihreät omasta maasta
Uskon noin niinkuin yleisesti terveeseen järkeen ja 20/80 sääntöön, mutta nyt saan / joudun 30 päivän ajan olemaan 100% tiukka - tai laskenta lähtee alusta.  Tämä on vähän kuin haaste itselleni. Eikä tämä  konsepti mikään kovin vaarallinen tai epäterveellinen ole. Kasviksia saan popsia mielin määrin. Ja niitä on onneksi runsaasti tarjolla nyt, satokauden ollessa parhaimillaan.
Tämä on no-no!
Varmaankin eniten tämän kuukauden ajan kaipaan kaurapuuroa ja ruisleipää sekä raejuustoa.  Niitä kun tulee normaalisti syötyä joka ikinen päivä. Ja tietenkin pitää varoa, ettei käsi käy varkain karkkikipossa tai keksipaketissa. Se kun voi tapahtua ihan huomaamatta. Sokerin ja prosessoidun ruuan poisjättäminen tuskin on haitaksi kenellekään, eikös? Ai niin, xylitoli-purkka ja pastillit, niitä kyllä tulee oikeasti ikävä!

Mitä ajattelin syödä?

Aamupalat tulevat varmaan olemaan erilaisia versiota munakkaista kasvisten kanssa. Tai sitten smootheja.  Lounaat ja päivälliset liha/kala/kana + lämmin salaatti yhdistelmiä. Ja välipalat smootheja tai hedelmiä tai kasviksia, vaikkapa dipin kanssa. Helppoa ja tavallista ruokaa - paitsi että maitotaloustuotteet ja viljatuotteet puuttuvat.
Salaattia ja grillattua possua
Ja jos tuntuu siltä, ettei jaksa/viitsi/halua suunnitella ruokia itse, niin apua löytyy vaikka täältä: https://www.ourpaleolife.com/whole30-meal-plan-grocery-list/  Sinne on listattu päivän menyyt ostoslistoineen.  Lisäksi siellä on vinkkejä siihen miten tätä kurinalaista elämää voi helpottaa ennakoimalla. Vinkit on tasoa: Pese ja pilko tarvitsemasi vihannekset ennakkoon, valmistele useampi ruokalaji samalla, keitä kananmunia valmiiksi jääkaappiin... helppoja perusjuttuja, joita kaikki eivät välttämättä tule ajatelleeksi.
Lounas

Tunnustus

En ole ollenkaan varma jaksanko vetää tämän läpi. Ajattelin nyt kuitenkin kokeilla tätä.  Eihän tämä oikeasti kestä kuin 30 päivää! Ja olisihan se lystiä jos saisi yllätettyä itsensä (taas) positiivisesti.  On hauska nähdä mikä vaikutus tällä on unen laatuun ja päivittäiseen energiatasoon. Laitan jokaisen viikon päätteeksi postauksen tänne blogiin kokemuksista ja tuntemuksista. Saas nähdä miten käy - 2 päivää takana, vielä 28 edessä.
Välipala
Jaksaa, jaksaa! Ja ihanaa elokuun alkua kaikille!

Kommentit

  1. Todella mielenkiintoista! Olen kuulolla :)
    Tsemppiä!

    VastaaPoista
  2. Miten sen omega'arvojen kanssa kävi? Joko olet testaillut uudestaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enpä ole vielä testauttanut. Menee elo-syys vaihteeseen testin teko :) Raportoin kyllä tulokset sitten tänne blogiin.

      Poista
  3. Mielenkiintoista tää ruokakokeilu.

    Onko tältä vuodelta jossain Kivelä puutarhajuttuja? Salaattia oot kasvatellut, tuosta yhestä sivulauseesta luin...

    Mari

    VastaaPoista

Lähetä kommentti