Aineenvaihdunnan tasapainottaminen?

Noniin...päätettiin sitten tyttären kanssa noudattaa aineenvaihduntaan vaikuttavaa ruokavaliota. Hän lainasi kaveriltaan kirjan, joka vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. (Haylie Pomroy:The Fast Metabolism Diet) Tämä on taas sellainen ruokavalio josta pitäisi tulla elämäntapa. Kestoa on 4 viikkoa, ja mikäpä sen mukavampaa, kuin aloittaa näin maanantaina. Ainakin muistaa milloin alkoi ;)
lehtikaali tekee hyvää
Aika pitkälle tämä on samantyyppinen kuin  Whole30-ruokavalio,  mutta tässä syömiset vaihtelevat ja viikko jakautuu kolmeen erilaiseen "syömistapaan". Joiltakin osin tämä on tiukempi - siis etukäteen ohjelmoidumpi, ja tällainen sopii minulle aika huonosti. Vaikka ko. kirjassa lukee, että tätä pitää noudattaa 100%;sti, niin teen kyllä muutaman poikkeuksen. Aion juoda kahvia. Se on kirjassa kielletty, mutta tässä kohtaa rikon sääntöä täysillä. Lisäksi (Crossfit)treenipäivinä aion syödä yhden hiilariannoksen enemmän kuin ruokavalio suosittelee. Whole30 aikana huimasi välillä aika lailla, eikä treeni oikein kulkenut -  en halua samaa heikotusta uudelleeen. 
kaurahiutaleista aamupuuro maanantaisin ja tiistaisin
Rytmitys menee niin, että maanantaina ja tiistaina syödään paljon hiilareita, kohtuullisesti proteiinieja ja välipalat on hedelmiä. Keskiviikko ja torstai  on vuorossa vihanneksia ja proteiineja, ja välipalatkin ovat proteiineja. Perjantaista sunnuntaihin ruokavalio sisältää kohtuullisesti hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvaa. Näiden kolmen päivän aikana välipalat on proteiinia ja rasvaa. Tätä sykliä toistetaan neljän viikon ajan.

Ja kuten ruokavalioissa useimmiten on, niin olemassa on kieltolista:
- ei vehnää, ok
- ei maissia, ok
- ei maitotuotteita (laitan maitoa kahviin)
- ei soijaa, ok
- ei sokeria, ok
- ei kofeiinia (juon kahvia, mutta maltillisesti)
- ei alkoholia, ok
- ei kuivahedelmiä, ok
- ei keinotekoisia makeutusaineita, ok
tomaatti on hyvä välipala
Käskyt tai säännöt on lyhyet ja ytimekkäät:
- on syötävä 5x päivässä, onnistuu
- on syötävä 3-4 tunnin välein, onnistuu
- on syötävä 1/2 tunnin sisällä heräämisestä, onnistuu
- on noudatettava 28 pv, luulen että onnistuu

Eihän nämä nyt niin pahoilta kuulosta? Perusterveellistä syömistä - eikö? No ehkä hiukan tiukemmalla formaatilla, mutta taitaa olla ihan toteutettavissa.  Kuukausi on loppujen lopuksi hyvin lyhyt aika. On oikeastaan aika hauska kokeilla heti perään pikkasen eri tavalla kasattua ruokavaliota, ja verrata sitten edelliseen tuntemuksia ja olotilaa.
Ja hyvähän tämä on nyt tehdä, eikä joululomalla :)
paprikaa kaiken värisenä ja muotoisena
Whole30 teki muuten sen, että makean syöminen on loppunut lähes kokonaan. Esimerkiksi karkkien syönti on ihan minimissä.  Samoin annosmäärät ovat pienentyneet ja voileipää kuluu huomattavasti vähemmän kuin ennen. Joten kai siitä jäi käteen jotain positiivistakin? Siis muutakin kuin ne muutamat sentit jotka hävisi vyötäröltä?
kananmunat on hyvä protskun lähde
Mitä mieltä olette? Olenko pöljä kun testaan näitä erilaisia ruokavalioita? Minusta on kiva koittaa löytää se ruokavalio ja tapa syödä, mikä sopii omalle keholle.

PS. Pitäsikin muistaa varata seuraavaan kehonkoostumusmittaukseen aika. Edellisestä mittauksesta on yli puolivuotta. 

Kommentit

  1. Vinkkinä, Oatlyn iKaffe on ihan kelvollinen korvike kahvimaidolle, jos haluat laittaa ok:n myös tuohon maitotuotteiden kohdalle. Ei se yhtä raikkaalta maistu mutta siihen tottuu aika nopeasti ja se on ihan ok. Testasin joskus ja käytinkin jonkun aikaa, mutta palasin "kustannussyistä" takaisin normimaitoon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oatlyn kahvimaito on kyllä hyvää - mutta se on yhtä kiellettyä kuin maitokin tiettyinä päivinä ja aattelin sitten mennä tavan maidolla koko ajan. :) Ei tartte sit muistella mikä maito on minäkin päivänä :)

      Poista
    2. Hmm, miksi on kiellettyä, jos kauratuotteet muuten ei?

      Poista
    3. Keskiviikkoisin ja torstaisin ei saa kaurapuuroakaan :(

      Poista

Lähetä kommentti