Ruokaa, ruokaa...

Olen aina tykännyt hyvästä, mutkattomasta ja tavallisesta ruuasta. Sellaisesta arkiruuasta, tiedättehän. Sellainen on helppoa ja nopeaa valmistaa, ja se maistuu hyvälle.   Ja kun pikkasen näkee vaivaa sen valmistuksessa niin se on vieläpä terveellistäkin. Ei ole mitään järkeä nipottaa liikaa, pääasia on että tekee järkeviä, helppoja valintoja. Silloin niitä on helpompi noudattaakin. Hyvää ruokaa saa syödä paljon, ja se on kyllä ihanaa!
Salaattia omasta kasvihuoneesta <3
Ostin vähän aikaa sitten uuden teflonpaistinpannun, ja se on ihan huippu. (Miten ihmeessä vanhaa pannua ei tule vaihdettua uuteen riittävän nopeasti?!?) Rasvaa ei tarvitse lisätä, ja silti saan ruokaan herkullisen ja nätin paistopinnan. Vaikka uunia suositellaan usein kypsentämiseen, niin tosiasia on että  (mun mielestä) paistinpannulla tulee usein parempaa ruokaa. Ja on se nopeampikin.

Kun paistan jauhelihaa tai vaikkapa kanasuikaleita, niin lähes aina "jatkan" proteiinia vähintään samalla määrällä kasviksia. Siis jos olen ostanut vaikkapa 400g naudan jauhelihaa, niin paistan sekaan 2-3 sipulia, 2-3 isoa porkkanaa, ja lisäksi selleriä, palsternakkaa tai 4-5 tomaattia tai 2-3 paprikaa, kesäkurpitsaa tai vaikkapa sieniä. Ruokaan tulee paljon makua, kuituja ja muuta terveellistä. Jos haluan kastikkeen, niin usein kaadan sekaan tomaattimurskaa, kaurachilikermaa tai jos broileria, niin kookosmaitoa. Helppoa ja hyvää.
Buddha Bowl
En yleensä osta valmiiksi marinoituja proteiinituotteita, koska maustaminen on niin nopeaa ja helppoa tehdä itsekin. Ja makukin on parempi! Useimmiten käytän mausteina chiliä, valkosipulia, mustapippuria, suolaa, jauhettu paprikaa, inkivääriä ja/tai juustokuminaa. Riippuu vähän siitä mikä protsku on kyseessä ja minkä lisäkkeenä se on.


Viimeisin ruokakokeilu

Me vedettiin mun tytön kanssa kuukauden The Fast Metabolism Diet-ruokajuttu, jossa samalla testattiin mikä meille sopii. (voit lukea periaatteet täältä) Se meni oikein hyvin. Mitä nyt kipuiltiin juuston, perunan ja leivän puuttumista. ;) Mutta sekä maha että mieli tykkäsi! Kuukausi meni kyllä tosi nopeasti, ja kokemus oli positiivinen.
Aamupuuroa <3


No muuttuiko sitten mikään?

Eipä paljoa. Johan kesäisen Whole30-testin aikana ruokailutavat viilaantuivat nätimmäksi. Lisäksi mun ruokavaliossa tietyt terveelliset rutiinit" on jo pitkän aikajakson tuotosta. Ehkäpä yksi asia todellakin jäi; säännöllinen ja ehkäpä tiukkakin ruoka-aikataulu. Siis syöminen kolmen tunnin välein. Aamupala -välipala-lounas-välipala-päivällinen-iltapala.

Aamupalana jatkuu kaurapuuro ja marjat tai hedelmä. Lisäksi syön usein jotain proteiinia, kuten raejuustoa tai kananmunan. Ehdottomasti paras aamupala jos on treenit tai muuta fyysistä hommaa edessä. Hyvänä vaihtoehtona on paistettu munakas (3 valkuaista +1-2 keltuaista) ja sen kanssa paprikaa, sipulia, pinaattia tai muita kasviksia. Jos syön munakkaan treenipäivinä, niin lisäksi on pakko napata pala ruisleipää ja hedelmä tai marjoja.
Vihreä smoothie - nam!
Yksi mahtava lounas joka jäi meidän lounasvalikoimaan tästä testistä on täytetty tumma burrito. "Burritoplättyinä" käytettiin tummia, rukiisia pohjia joihin laitettiin täytteeksi edellisen päiviän jämiä esimerkiksi  juureksia (bataattia ja porkkanaa) ja paistettua jauhelihaa tai kanaa sekä tietenkin salaattia. Helppo ja nopea ruoka. Tosi usein lounaana on kuitenkin salaatti+joku proteiini. Siis ihan perus sekasalaattia ja sen lisänä joko paistettua naudanlihaa, kanasuikaleita, kananmunaa, kalaa tms. Helppoa ja älyttömän hyvää ja maistuvaa!

Kokeilun aikana syötiin päivälliseksi usein uunibataattia ja porkkanoita, paistettua proteiinia ja valtava määrä salaattia. Helppo ja hyvä ruoka, josta saa "jämiä" seuraavan päivän lounaalle vaikkapa juuri burriton väliin. Testikuukauden aikana emme syöneet tavallista pastaa, mutta löysimme ihanan herkullisen kikhernepastan. Ihan mielettömän hyvää! Ja sopii mainiosti esimerkiksi paistettujen broilerisuikaleiden kanssa. Jos ruoka kaipaa kastiketta, niin sen saa helposti tehtyä kaura-chilikermasta tai kookosmaidosta.
Kotimaisia, tottakai!
Minulle maistuu iltapalalla hedelmät. Nyt onkin mahtavaa kun on sekä kotimasia omenia että päärynöitä tarjolla. Tykkään myös syödä dippikasviksia. Porkkanat, kurkut, tomaatit, kyssäkaali, nauris, retiisit - ne on tosi ihania. Itsetehty hummus on maistuvin dippi - ja onhan se helppo tehdä.

Jompikumpi välipaloista on useimmiten smoothie. Yleensä se on aamuvälipala. Se on helppo ottaa mukaan ja juoda treenin jälkeen. Kahvin kanssa syön vähän manteleita ja lisänä vielä omena. Ruokavaliotestin jälkeen on välillä tullut syötyä pala raakasuklaata (itsetehty), tummaa suklaata (80%) tai itsetehtyjä raakapalleroita. Ja joinakin päivinä syön kyllä pullan, se on myönnettävä.
Paljon värejä :)
Ruoka jota syön on useimmiten värikästä ja maistuvaa. Ei ole pakko syödä beesiä ja harmaata ruokaa. Kannattaa käyttää paljon kasviksia. Ja näin aion jatkaa tästä eteenpäin. Siitä tykkää kroppa, mieli ja lompakko! :)

Kommentit

  1. Mukava postaus, kiva kuulla viimeisimmän ruokakokeilun arviointia. Tuo säännöllinen kolmen tunnin välein syöminen olisi mullekin tarpeen. Vatsa on oikutellut ja just tänään mietin, että vaikka suht terveellisesti syön muuten, ajoitan ruokailuni huonosti ja tulee liian pitkiä välejä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista :)
      Itse olen huomannut, että riittävä veden juonti, säännöllinen syöminen ja hyvälaatuinen ravinto auttaa pitämään kropan toiminnassa. Yritän pitää mukana aina jotain välipalaa, jottei ruokailujen välit veny liian pitkäksi. Muuten voin hätäpäissääni päätyä jonkinlaiseen "munkkiratkaisuun" ;)

      Poista
  2. Minä olen lisännyt reilusti nyt kasviksia aina lautaselle. Tyttären ja minun lempparia on parsakaali ja sitä tulee kyllä syötyä runsaasti. Salaattia muuten mussutan tässä outoon kellonaikaan vieläkin :)
    Ihanaa torstai-iltaa Annu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai että, parsakaali on hyvää <3 Mut mä olen ainoa meidän perheessä joka sitä syö, joten sitä ei kyllä ole meillä ihan joka päivä. Viikoittain kylläkin :)
      Mahtavaa viikonloppua Outi!

      Poista

Lähetä kommentti