Ikä ja kunto

Terveys on hyvinvointia

Vanhenen joka päivä, mutten jotenkin tajua sitä. Tunnen itseni mahdottoman nuoreksi... tai ehkäpä enemmänkin tunnen olevani mahdottoman elossa, olemassa ja onnellinen. Ikä ei ainakaan ole syy antaa periksi ja lopettaa liikkuminen.
Vastuullisuus on itsestään huolehtimista. Ei ole kuin yksi keho, ja siitä on pidettävä huoli. Ei sitä kukaan muukaan tee. Tämä on asia jota ei kannata unohtaa!
En nyt kuitenkaan tässä iässä oleta että tässä vielä jotain maailmanmestaruuksia tai ennätyksiä vedetään, tai juoksisin 100m alle 15 sekuntia tai muuta yhtä älytöntä. Ei ei ei, olen realisti. Kyllä omat rajat ja kehon rajoitukset pitää tuntea. Omana tavoitteena on ylläpitää tätä olemassa olevaa kuntoa pienin viilauksin ja parannuksin.

Terve ja toimiva keho

En ole keho- tai kuntonatsi, mutta olen kyllä sitä mieltä, että perusterveiden ihmisten tulee huolehtia omasta kunnostaan. Ei se nimittäin ole kenenkään muun vika kuin oma, jos kunto on huono. Jotain pystyy aina tekemään. Voi kävellä, pyöräillä, juosta, jumpata kotona, nousta rappusia, käydä kaupassa kävellen. Ymmärrän, että sohva houkuttelee enemmän kuin räntäsade, olkkarin lämpö enemmän kuin pakkanen, ja telkkari enemmän kuin omat ajatukset. Tosiasia on se, että kukaan muu ei liikuta kroppaa kuin sinä itse. Eikä se ole helppoa. Se vaatii työtä, vähän hikeä ja ehkäpä tuskaa ja suunnitteluakin.

Pitää treenata niin kovaa, että tulee kunnolla hiki. Ei mitään nössöilyä. Koska nössöily ei kehitä kroppaa ja kuntoa. Ja lihasten pitää tehdä töitä ja kehittyä, jos meinaa saada kunnon nousemaan.  Perusterveen pitää liikkua niin, että jaksaa kävellä reippaasti muutaman kilometrin, eikä lumitöihin luule kuolevansa.
Kuntoilu ei vaadi juurikaan rahaa. Kekseliäisyyttä kylläkin. Jos on vara älypuhelimeen / tietokoneeseen, niin silloin on pääsy netin ihmeelliseen maailmaan, joka on täynnä liikuntaa. Ilmaiseksi. Katso kissavideon sijaan jumppavideo. Ja seuraavana päivänä pelkän katsomisen sijaan tee perässä mitä ohjaaja tekee. Tarjontaa on niin paljon, että ikinä ei tarvitse tehdä samaa ohjelmaa kahta kertaa.

Kun liikkuu, saa myös syödä enemmän

Minua ihan oikeasti ärsyttää näin keväisin kaikenmaailman XYZ-litkut ja tabletit tai meal changer-patukat, tai pussikeitot joiden avulla lähtee mukamas10 kg viikossa eikä ole yhtään nälkä. "Älä tee mitään - istuu vaan sohvassa ja syö/juo/mussuta tämä ja kilot kaikkoaa ja kunto nousee" Voi jee mitä huiputusta!  Eihän vaikkapa painonpudotus ole vaan itsekurista kiinni. Ei.  Tai ehkäpä se just näiden kuurien kohdalla on. Eihän kenenkään itsekuri voi pidemmän päälle kestää sitä että on nälkäkuoleman partaalla jatkuvasti. Ja sitäpaitsi nämä maksaa ihan älyttömästi. Paljon mieluummin kannattaa valita hyvinvointi.
Onhan nämä kivemmän näköisiä kuin jotkut sheikit tai korvikepatukat, eikös?
Kun liikkuu, niin kulutus on korkeampi ja silloin saa myös syödä enemmän. Kunnon perusruokaa saa nauttia yllättävän paljon. Siis kasviksia, hedelmiä, marjoja, kalaa, kanaa, ruisleipää, erilaisia puuroja  voi hyvällä omalla tunnolla syödä paljon ja päivittäin. Samoin maitotaloustuotteita voi kuluttaa reilusti. Ja kyllä herkkujakin mahtuu ruokavalioon maltillisesti jos muutoin syö tasapainoisesti ja hyvin.

Minä painan tilastojen mukaan paljon verrattuna moneen muuhun saman mittaiseen naiseen.  BMI on korkea - ei ylipainoinen mutta korkea. Olen aika lihaksikas, ja siihen olen tyytyväinen. Onnekasta sillä saan syödä aika reilusti.

Tyytyväinen omaan kroppaan?

No kyllä olen! Mun keho pystyy ihan ihme suorituksiin, ja sen lisäksi se kehittyy koko ajan. Pystyn juoksemaan, hyppimään, kiipeämään, liikkumaan hiki pinnassa pitkään, luomaan lunta isojakin määriä kerralla, punnertamaan, seisomaan käsilläni ja vetämään muutaman leuan...
Ja täytyy sanoa että olen myös tyytyväinen peilikuvaani. No eihän sieltä peilistä katso mikään salin someprinsessa, mutta ei kyllä tarvitsekaan - kun en sellainen ole! Näen siellä terveen, onnellisen ja hyvinvoivan keski-ikäisen naisen.  
Ollaan kaikki armollisia itselle ja toisille!


PS.Mahtavaa viikonloppua kaikille - olympialaisten eri lajien välissä voi käydä vaikka tuulettamassa keuhkoja ja päätä ulkona, eikös?

Kommentit

  1. Hei, aivan ihana ja tsemppaava postaus!

    Olen niiiiiiin sinun kanssa samaa mieltä. Ikä ei ole todellakaan este liikunnalle ja aikuisen naisen ei saa missään tapauksessa unohtaa punttitreeniä.

    Tsemppiä sinulle treeneihin :)

    VastaaPoista
  2. No olipa tervettä asiaa, olen samaa mieltä. Joskus ajattelen, että kehtaanko
    osallistua näin vanhana jollekin kovalle treenitunnille, mutta eihän se hyvä kunto ikää katso.
    Ja on kiva treenata niin että tuntuu, paitsi hiihtäessä nautin enemmän luonnosta ja ulkoilmasta
    kuin vauhdista.
    -AM

    VastaaPoista
  3. Asiaa Annu! Ei jäänyt mitään lisättävää. Ikäkortit huitsin kukkuun ja hommiin :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti