Kehonkoostumusmittaus uudestaan

Kävin tänä aamuna InBody-kehonkoostumusmittauksessa. Edellinen kerta oli tammikuussa. Silloin ajattelin, että menisin uudestaan muutaman kuukauden päästä, viimeistään toukokuussa...Noooh, vähän venähti tämä väli, mutta väliäkös sillä.
Mittauksen jälkeen salille treenaamaan...
Etukäteen mietin, mitenköhän tämä kroppa on muuttunut. Painon tiesin pudonneen edellisestä mittauksesta, sen kertoo jo vaaka - mutta eniten minua kiinnosti miten kehon koostumuksen on käynyt. Ja eritoteen jännitin onko lihasmassa pudonnut. Edellinen kehonkoostumusmittausta käsittelevä kirjoitus löytyy muuten täältä.
kehonkoostumusmittaus
Minulle tehdyt kehonkoostumusanalyysit
Alkuvalmistelu oli samanlainen kuin viimeksi. Olin edelliset 12 tuntia syömättä ja juomatta, ja menin heti aamu yhdeksältä paikalle. Aamulla jätin aamupalan syömättä (join kyllä pienen kupin kahvia) joten otin evääksi mukaan banaanin, smoothien ja karjalanpiirakan syötäväksi heti mittauksen jälkeen. En olisi muuten jaksanut mennä salille.
Kyykkää, kyykkää...
Mittaus suoritettiin tälläkin kertaa InBody770-laitteella. Mittaus tehtiin jumppavaatteet päällä, avoinjaloin. Jännitti ihan älyttömästi kun laite skannasi minua vajaan minuutin ennen kuin tulokset oli valmiit.

InBody mittauksen tulokset

Alla on rinnakkain mittaustulos 12.1.2017 (ensimmäinen luku) ja 2.11.2017 (jälkimmäinen luku)
  • kokonaispaino 74,5 kg->69,7 kg
  • lihasmassa 31,0 kg -> 31,7 kg
  • rasvamassa 19,1 kg -> 13,1 kg
  • rasvaprosentti 25,6 % (normaali 18,5%-28%) -> 18,8 %
  • viskeraalirasva 79,5 (normaalin yläraja-arvo 100) -> 55,2
  • Inbody testin tulos on 85/100  -> 89/100

Eli kehosta on lähtenyt 6 kg rasvaa ja samanaikaisesti olen saanut 0,7 kg lihasta.
Ja oi iloa!  Viskeraalirasva (sisäelinten ympärille kerääntyvä rasva) oli jo ennestään ihan ok tasolla, mutta nyt se on kyllä tosi hyvä. Se on pudonnut yli 20 yksikköä.  Kaikki muutkin tulokset olivat ilahduttavast parantuneet.

Kuvassa on mittausten yhteenvedot
Olen kyllä tyytyväinen. Ilman ravintovalmennusta ja personal traineria sain oikean suuntaiset tulokset. Omat syömiset ja liikkumiset on hyvässä tasapainossa. Ymmärrän, mikä sopii minulle ja mikä ei. Eikä ylilyöntejä ole tullut puoleen eikä toiseen. Olen kyllä kuunnellut kehoa herkällä korvalla. Höllännyt treenejä ja ruokavaliota silloin kun on siltä tuntunut, ja nipottanut ja ehkä vähän pakottanutkin liikkumaan ja syömään oikein kun on ollut sen aika.  Keväällä kipuilin paljonkin sen kanssa otanko valmentajan vai ei. Olisiko se oikea ratkaisu minulle? Mutta päädyin luottamaan ainakin näin alkuvaiheessa itseeni.

Entäpä tästä eteenpäin? 

Pitää muistaa, että kehonkoostumusmittaus ei ole abosluuttinen totuus kehon tilasta, vaan arvio! Suosittelen kyllä kaikille kehonkoostumusanalyysiä. Siitä saa ihan mielenkiintoisia tietoja ja on kyllä ihan hauska seurata omaa kehitystä. Varsinkin kun kehitys on myönteinen :)
Vihreä smoothie... tykkään, tykkään!
Mittauksen tekijä (Easywayn edustaja) piti tuloksiani todella hyvinä ja suuntaa oikeana.  Hän sanoi, että nyt minun painoa pitäisi saada ylöspäin. Ja näinhän se on. Jos haluan kehittyä Crossfitissä tarvitsen ehdottomasti voimaa lisää. Eli siinä olkoon taas yksi tavoite.
Tästä kuvasta näkee mitä vuoden säännöllinen Crossfit-harrastus tekee kropalle! 
Mun perusaineenvaihdunta on 1592 kcal. Eli tämän verran mun pitää syödä vaikken tekisi mitään. Joten näin maallikkona laskien mun pitänee syödä vähintään 2000-2200 kcal. Pitää vaan katsoa että ruoka sisältää oikeassa suhteessa proteiinia, hiilareita ja rasvaa.
Jatkan kuten tähänkin asti. Liikun säännöllisesti, syön oikeaa kotiruokaa, mutta nostan mun kalorimäärää ja kiinnitän huomiota makroihin. Aika hyvin tämä on kyllä onnistunut kuluneen vuoden aikana - vaikka itse näin sanonkin.  Saan jatkoa ajatellen lainaksi hyvältä ystävältäni Timo Haikaraisen kirjan Lihaskasvu ja rasvanpoltto. Uskon, että sieltä saattaa löytyä joitakin vinkkejä ja tukea seuraavaan vaiheeseen!
Hyvä ruoka, parempi mieli - vai olisiko se Oikea ruoka, parempi mieli?
 Mukavaa loppuviikkoa kaikille! Pitäkää hyvää huolta itsestänne!

Kommentit

  1. Mielenkiintoinen postaus ja hieno tulos! Itse olen käynyt salilla nyt reilun puoli vuotta erilaisilla tunneilla ja tuntuu, että mitään ei tapahdu, tunnit on joka kerta rankkoja ja paino on noussut! Pitöis varmaan investoida tuollaiseen mittaukseen aika ajoin. Se onnistuisi jopa ihan omalla salilla, sinne tuli sellainen mittauspiste, Tesku...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)
      Hienosti olet jaksanut käydä tunneilla - jatka vaan samaan malliin. Tunnit tuntuu rankoilta, koska kunto nousee ja pystyttekemään kovempaa :)
      Suosittelen kyllä tuota mittausta. Kyllä vaaka ja mittanauha-yhdistelmälläkin saa hienosti seurattua, mutta välillä on kyllä kiva katsella "käppyröistä"kehitystä.
      Ja vaikka kuinka tuntuisi nololta ottaa itsestä kokovartalokuvia, niin suosittelen sitäkin! Niistä kehittymisen näkee selkeästi.
      Liikunnallista ja mukavaa loppusyksyä!

      Poista
  2. Vau, onnea!! Täällä flunssan loppuja parantelevana olen ihan vihreä kateudesta. En kyllä tiedä jaksaisinko noin rankkoja treenejä, kun päivätyö on yhtä juoksemista. Olet ollut ihailtavan sitkeä ja tavoitteellinen!!Ihan mahtis viiskymppinen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heeee, kiitti :)
      Mä nimenomaan lisäsin Crossfitin valikoimaan vastapainoksi päivätyölle. Enkä luopunut siitä vaikka hyppäsinkin yrittäjäksi viime keväänä. Mä tykkään rankoista treeneistä, niistä saa niin paljon energiaa :) Mutta mikä kenellekin sopii. Jos tykkää rauhallisemmasta menosta niin varmasti se on parempi. Pääasia on että liikkuu jotenkin.
      Toivottavasti sun flunssa jo helpottaa <3

      Poista
  3. Tosi hieno tulos,hyvin vedetty.Olen monesti aikonut käydä mittauksessa, mutta aikataulut ei oikein toimi tuon syömättä olemisen kanssa.Ehkä pöljä kysymys, mutta mitä makrot on?
    -AM

    VastaaPoista
  4. Kiitos :)
    Mittauksessa voi käydä ilman 12 tunnin paastoakin. Muistelisin, että ohjeessa luki että vähintään 2 tuntia pitäisi olla syömättä ennen mittaukseen menoa. Eiköhän silloinkin tule oikeansuuntaiset tulokset?
    Yksinkertaistettuna makrot on hiilarit, proteiinit ja rasvat. Niiden oikea suhde sallitujen kalorimäärien puitteissa auttaa saavuttamaan halutut tulokset. Asiasta löytyy paljon ja kattavasti tietoa asiantuntijoiden kirjoittamana netin ihmeellisestä maailmasta. :)
    Käy ihmeessä siinä mittauksessa! Suosittelen lämpimästi.
    Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti