Edullista ja terveellistä ruokaa

Uskon, että suurimmalla osalla on mahdollisuus syödä terveellisesti. Ja uskon että pienellä vaivannäöllä se onnistuu myös edullisesti - mutta ihan varmasti se vaatii jonkin verran kokeilua ja  uusiin makuihin tottumista.  
Edullisisa kasviksia pystyy nauttimaan pitkin vuotta jos tekee ostokset satokausia seuraten. Satokausikalenteri on tehnyt hienoa työtä kasvistuntemuksen kasvattamisen eteen.
Lisäksi kannattaa käydä läpi kaupan pakasteallasta ja ostaa sieltä esimerkiksi edullisia marjoja. Kotimaiset herukat ja puolukat ovat terveellisiä, hyvänmakuisia ja kohtuuhintaisia lisättäväksi ruokavalioon. Aluksi ne saattavat olla happaman makuisia, mutta niistä oppii oikeasti tykkäämään kun on valmis laajentamaan makumaailmaa.
Varmasti suurimmalla osalla on mahdollisuus valita lisää kasviksia lautaselle. Vaivaa joutuu näkemään ja kekseliäisyyttä käyttämään ruuanlaiton eteen, se on selvä. Uusiin makuihin tottuminen ja uusien ruoka-aineiden käytön opettelu on edessä.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita luomua- tai lähiruokaa, ja se on ok. Pääasia on, että kasvisten määrää lisää omien taloudellisten mahdollisuuksien mukaan!

Aamupala

Hyviä ja edullisia aamupaloja on erilaiset puurot (esimerkiksi kaura, ruis, neljänviljan) Tärkeintä puuroissa on valita sellainen josta tykkää! Ja toiseksi OPETELLA keittämään se oikein, sellaiseksi että se sopii omaan suuhun. Toiset tykkää vellimäisestä puurosta, ja toiset jämäkästä, sellaisesta tönköstä puurosta. Joidenkin lempparia on pikahiutalepuurot, ja jotkut tykkää pitkään haudutetuista, isoista hiutaleista keitetyistä puuroista.  Oma ehdoton lempparini on kaurapuuro, enkä oikeastaan ikinä keitä ruis- tai neljänviljan puuroa. Minulle kelpaa sekä pikahiutaleet,ja isot ja pitkää haudutusta vaativat hiutaleet, mutta valmistan ne tietenkin eri tavoin.
Raakapuurot on myös kivoja, mutta itse syön niitä enimmäkseen aterian korvikkeena tai välipalana. Minulle on tärkeää, että aamiaisella on jotain lämmintä syötävää. Se auttaa pysymään kylläisenä pidempään.
Toinen tosi hyvä aamupala on erilaiset munakkaat tai keitetty kananmuna ruisleivän kanssa.
Puuron tai kananmunan lisäksi kannattaa syödä joku kauden hedelmä tai vihannes, marjoja kipollinen tai kauden kasviksista tehty smoothie.
Viime kesänä opin syömään aamupalalla edellispäivältä jäänyttä ruokaa. Esimerkiksi salaatin kanssa uunikasviksia tai vaikkapa jauhelihaa.

Välipalat

Jos haluat syödä edullisesti, niin unohda kaikki valmiit patukat ja välipalakeksit. Syö mieluummin jogurttia, rahkaa, raejuustoa ja sen kanssa hedelmä. Niistä tulee kylläisempi ja paljon parempi olo.
Tai tee kunnon ruisleipä, jonka päälle laitat vaikkapa edellispäivän tähteitä, kananmunaa tai kasviksia.
Ainakin toisen välipaloista kannattaa olla kasvispitoinen. Pieni salaatti, hedelmä tai smoothie on hyvä vaihtoehto.  Hyvä ja helppo mukaan otettava välipala on keitetty kananmuna ja hedelmä. Tai tee rasiaan muutama paistettu banaanilettu.

Lounas ja / tai päivällinen

Pääaterialle kannatta aina valita riittävästi kasviksia, ja sen lisäksi noin kämmenen kokoinen määrä proteiinia. Edullista proteiinia on jauheliha, kauden kalat ja broileri. Eikä kannata unohtaa hyviä ja edullisia proteiinin lähteitä kuten kananmunat, erilaiset pavut ja linssit. Pavut ja linssit eivät tietenkään maistu lihalle, mutta niille kannattaa antaa mahdollisuus. Kokeile erilaisia mausteita ja yhdistelmiä. Ja taas - etsi netistä hyviä kasvisruokaohjeita. Esimerkiksi Chocochilin sivuilta löytyy ihania ohjeita joita kannattaa lähteä kokeilemaan.  Ole rohkea!
Proteiinin kylkeen on hyvä keittää tai paistaa hyviä hiilareita, kuten juureksia, pastaa tai riisiä. Eikä salaattia kannata unohtaa tältäkään aterialta!

Vähintään puoli kiloa kasviksia

Kuka sanoo, että päivän salaatin on oltava jääsaalaatti, tomaatilla ja kurkulla? Aika tylsää ja mautonta, ja näin talvella kallistakin. Ja jos juureksia pitää syödä, niin ei sen tarvitse olla lantturaaste rusinalla tai porkkanaraaste puolukalla - ellet siis halua!

Meillä syödään näin talvella paljon juureksia. Ne on edullisia ja kivan makuisia. Uunipannulle kannattaa paloitella vaikka punajuuria, porkkanoita, palsternakkaa, bataattia, perunaa, päälle vähän öljyä ja suolaa ja koko komeus uuniin. Älyttömän hyvää päivällisen tai lounaan lisäkkeenä, tai vaikka jogurtti tai kermaviilidipin kanssa perjantai-iltana leffanaposteluksi (kotona). Tai leivän päällisenä välipalalla. Uunibataatti ruisleivän päällä on ihan superherkku, kokeile!
No entäs ne raasteet? Ne on oikeasti hyviä. Olen aina tykännyt porkkanaraasteesta, ja varsinkin kun siinä on appelsiiniä paloiteltuna. Törkeen hyvää - ja edullista näin talvella. Menee heittämällä välipalasta tai lisäkkeenä lämpimän ruuan kanssa.
Tuoretta ja maistuvaa vihreää näin keväällä saat kun idätät herneitä ja laitat versoja kasvamaan. Piristää ja tekee kevät fiiliksen. Ja kasvatettavaksi sopivat mainiosti kaupan kuivatut hernekeittoherneet. Edullisia!

Vihannesten syönnin lisääminen vaatii vaivannäköä. Ne joutuu käsittelemään, ja se voi tuntua työläältä. Pese, kuori, paloittele ja pilko ja valmista - huh. Koita toimia järkevästi. Valmistele reippaampi määrä jo etukäteen- edes pariksi päiväksi. Onhan se tietenkin paaaaaljon työläämpää kuin vaikkapa pizzapakkauksen avaaminen. Mutta näiden syömisen jälkeen olo on mahdottoman paljon parempi. Ja jos haluaa sen pakastepizzan syödä, niin eikös siihen rinnalle voi tehdä salaatin? Ja jättää vaikka puolet pizzasta seuraavalle pävälle, tai jakaa kaverin kanssa.
Kaupoissa on jatkuvasti alle euron kilohinnalla myytäviä kasviksia. Appelsiinit taitaa olla just nyt kilohinnaltaan 80 snt paikkeilla - todella edullista. Eikä niitä mansikoita tarvitse syödä tammikuussa tuoreena, vaikka jossakin instakuvassa onkin niin. Eikä kolme euroa kahdeksasta mansikasta ole halpa - vaikka kyltissä lukeekin niin. Syö järkevästi ja oman lompakon mukaan.

Opettele juomaan vettä

Se on edullista, ja suomalainen hanavesi on hyvää ja raikasta. Jos et ihan pelkiltään "pysty" juomaan, niin laita kannulliseen vaikkapa sitruunan tai appelsiinin viipaleita. Tai kurkkua, vesimeloonia tai omenaa antamaan makua. Tai niitä marjoja sieltä pakkasesta. Itse juon kuitenkin veden ihan pelkiltään, ilman sen kummempaa maustamista.
Älä osta energiajuomaa, limsaa tai maustettua vettä. Ne on epäterveellisiä ja ihan turhaa rahan haaskausta. Makealla on paha tapa koukuttaa, joten parempi vaan pysyä irti niistä.

Ole järkevä

Valmistele ruokaa aina useammalle päivälle ja aterialle, kuin vain kuluvalle päivälle. Pääset helpommalla. Suunnittele ruokailut vaikkapa viikoksi eteenpäin. Ei tarvitse miettiä jokaista ateriaa tarkasti, mutta jonkinlainen lista kannattaa olla olemassa. Simppeli viikkolista voi olla vaikka kuten tässä alla:
  • ma+ti kanaa, salaattia, juureksia
  • ke+to kasviksia, papuja
  • pe+la jauhelihaa, juureksia
  • su  pizza
Kun ajattelee ruuat tällä tasolla viikolle, niin myymälässä voi tehdä valintaa hinta (ja ravinto-)kärki edellä. Puhumattakaan siitä, miten kaupassa käyminen ja ruuan valmistaminen helpottuu. Tämän lisäksi säästät sekä aikaa että rahaa.

Maaliskuulle haastetta?!?

Mietin, että pitäisikö haastaa itsensä maaliskuussa, ja pyrkiä syömään mahdollisimman edullisesti maun ja ravitsemuksen kärsimättä. Ja tietenkin ilman että joutuu hulluna temppuilemaan. Ajattelin kirjata kaikki ruokailut ylös (tähän olen kyllä tottunut) ja laskisin kuun lopussa yhteen paljon rahaa kului? Pitäisi pihin kuukauden ja katsoisi mitä se maksaa tähän aikaan vuodesta.
Kiinnostaisikohan tällainen seuranta ketään?

Kommentit

  1. Maaliskuun haasteesi vaikuttaa kiinnostavalta. Toteuta ihmeessä se. Se kiinnostaa varmasti monia lukijoita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps! Kyllä olin vähän ajatellutkin toteuttaa. Toivottavasti muistan kirjata KAIKEN ylös. Onhan se kiva itsekin katsoa että minkä verran rahaa kuukaudessa kuluu. :)

      Poista
  2. Tämä oli hyvä juttu lulea, paljon samoja ajatuksia kuin itselläkin ruuan kanssa. Satokausikalenteri on avannut kyllä makumaailmaa paljon.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti